خبرهای داغ:
سفیر آمریکا در بغداد ضمن گفت‌و‌گو با مشاور امنیت ملی عراق درباره پایان دادن به مأموریت رزمی نظامیان آمریکایی، گفت که آمریکا تمایلی به تنش با ایران ندارد.
کد خبر: ۹۳۶۱۴۹۶
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق،‌ امروز (شنبه)، در گفت‌و‌گو با «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد و ژنرال «کالفرت» یکی از فرماندهان ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش مسئله پایان دادن به مأموریت نیروهای رزمی آمریکایی در خاک عراق را مورد بحث و بررسی قرار داد.

خبرگزاری عراقی «ناس نیوز» به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی مشاور امنیت ملی عراق گزارش داد که در این دیدار، نتایج گفت‌و‌گوی اخیر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و هیأت فنی همراه او با مقامات آمریکایی و همچنین وضعیت سیاسی، امنیتی و امنیت انتخابات آتی عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مشاور امنیت ملی عراق در این دیدار با «موفق»‌ خواندن سفر اخیر الکاظمی به آمریکا، گفت که این سفر نتایج مهمی در پی داشته که برای مردم عراق ثبات و امنیت بیشتری ایجاد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، سفیر آمریکا در این دیدار خبر داد: «ژنرال کالفرت ابلاغ شده که نتایج توافق فنی مربوط به پایان دادن به حضور هر گونه نیروی رزمی تا تاریخ ٢٠٢١/١٢/٣١ رسیدگی کند و همچنین کمک‌رسانی و حمایت از عراق در مبارزه با داعش در حال حاضر تداوم پیدا کند».

در بخش دیگری از بیانیه مذکور عنوان شده است که سفیر آمریکا در این دیدار تصریح کرده: «کشورش از هرگونه تلاش دیپلماتیک که به بازگردانی روابط طبیعی با ایران منجر شود، استقبال می‌کند»‌ و «واشنگتن تمایلی به تنش با ایران به‌ویژه در عراق ندارد».

متیو تولر شامگاه سه‌شنبه نیز در گفت‌و‌گو با شبکه «العراقیه» ادعا کرده بود: «ما روابط عادی میان ایران و عراق را تشویق کرده و به دنبال ایجاد مشکل بین عراق و ایران نیستیم».

این اظهارات پس از پایان دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن مطرح می‌شود؛‌ گفت‌و‌گویی که در آن بر ضرورت خروج نیروی رزمی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شامگاه دوشنبه هفته جاری در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با او درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو و بر ضرورت خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید کرد.

با این حال، منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین خبر دادند که بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است.

با این حال روزنامه «العربی الجدید»، روز چهارشنبه هفته جاری، در گزارشی در این خصوص نوشت: «به نظر نمی‌رسد که توافق دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی آمریکا و عراق که  پریروز صورت گرفت و شامل خروج نیروهای رزمی [آمریکایی] تا ۳۱ دسامبر آینده بود و در آن، عنوان حضور نظامی آمریکا در عراق به مستشاری و آموزشی تغییر یافت، مسئله جدیدی باشد یا منجر به محدود کردن نقش نظامی آمریکا در عراق شود».

العربی الجدید خاطر نشان کرده بود که بیانیه رسمی مشترک دور سوم گفت‌و‌گوها میان دو طرف در تاریخ هفتم آوریل گذشته بر همین موارد تأکید کرده بود به نحوی که در آن عنوان شده بود: «با توجه به توسعه توانمندی‌ نیروهای امنیتی عراق، دو طرف به این نتیجه رسیدند که نقش آمریکا و نیروهای ائتلاف اکنون به مأموریت‌های آموزشی و مشورت‌دهی تغییر یافته است».

این درحالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها