تعداد ۹۵ حلقه از چاه‌های عمیق شهرستان خلیل‌آباد با استفاده از طرح‌های آبیاری نوین کم‌فشار اجرا شده است.اجرای سامانه آبیاری تحت‌فشار راهکاری در التیام زخم کم‌آبی شدید در این شهرستان است.
کد خبر: ۹۳۶۲۰۹۳
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به وضعیت آبیاری باغات و مزارع کشاورزی شهرستان، اظهار داشت: قریب به ۹۰ درصد آب موردنیاز بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد از ۲۹۹ حلقه چاه عمیق و مابقی از منابع آبی قنات و دو رودخانه فصلی استحصال و تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به‌منظور جلوگیری از هدررفت آب‌های استحصالی و بالابردن راندمان آبیاری و همچنین افزایش بهره‌وری آب در تعداد ۹۵ حلقه از چاه‌های عمیق شهرستان با استفاده از طرح‌های آبیاری نوین کم‌فشار اجرا شده است، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح‌ها، سطحی بالغ بر ۲۵۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تاکید بر اینکه ۴۰ حلقه چاه موتور در سال‌های گذشته طرح انتقال با لوله به طول ۱۱۳ کیلومتر با سطح پوشش به میزان ۱۶۰۰ هکتار از کمک‌های بلاعوض دولتی بهره‌مند شده‌اند، تصریح کرد: اقدامات بسیار خوب و چشمگیری توسط کشاورزان شهرستان در حوزه طرح‌های آبیاری تحت‌فشار انجام شده که غالباً مبتنی بر دانش بومی و تجربه به‌دست‌آمده است.

وی با اشاره به اینکه سطح زیرپوشش سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار در شهرستان خلیل‌آباد بالغ بر ۷۰۰ هکتار برآورد می‌شود، اذعان کرد: از این میزان حدوداً ۲۵ درصد توسط کمک‌های دولتی اجرا شده و مابقی آن تماماً با هزینه شخصی کشاورزان اجرایی شده است.

شبان خرد مالکی باغات شهرستان را از عمده دلایل عدم استفاده از اعتبارات دولتی جهت آبیاری تحت‌فشار دانست و عنوان کرد: باتوجه‌به ضوابط و مقررات موجود در منابع آبی که طرح آبیاری کم‌فشار اجرا شده، باغداران و متقاضیان مجاز به استفاده از اعتبارات آبیاری جهت اجرای طرح‌های تحت‌فشار نیستند.

وی عدم تطابق پلاک اراضی و باغات مورد اجرا با پلاک اراضی تحت شرب منبع با منابع آبی موجود را از دیگر دلایل عدم استفاده از اعتبارات دولتی برشمرد و تشریح کرد: در بعضی از موارد نداشتن تمدید اعتبار پروانه بهره‌برداری چاه موتور، علی‌رغم دایر و فعال بودن چاه موتور مانع استفاده از اعتبارات دولتی در جهت آبیاری تحت‌فشار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تاکید بر اینکه باتوجه‌به بحران کمبود آب، آبیاری تحت‌فشار اراضی کشاورزی باید جدی گرفته شود، بیان کرد: اجرای سامانه آبیاری تحت‌فشار نه‌تنها روشی نوین برای رساندن کافی و به هنگام آب به درختان بلکه راهکاری در التیام زخم کم‌آبی شدید در این شهرستان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها