خبرهای داغ:
جانشین فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان از آغاز عملیات اجرایی پروژه ۶ هزار هکتاری ساماندهی نزولات آسمانی و روان‌آب‌ها در استان خبر داد
کد خبر: ۹۳۶۲۱۹۰
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
سردار نعمت اله باقری روز دوشنبه در این آیین که در شهرستان امیدیه برگزار شد با اشاره به اینکه از سال ۹۴ گرد و غبار زندگی مردم خوزستان را مختل کرده، بیان کرد: بسیج سازندگی و سپاه ولیعصر(عج) خوزستان در ماه های اخیر در حوزه بیابان زدایی، کاشت نهال و ایجاد روان‌آب‌ها اقدامات موثری داشته که هشت هزار هکتار در ماهشهر انجام شده و اکنون نیز ۶ هزار هکتار مدیریت روان‌آب‌ها در امیدیه، هندیجان و ماهشهر در دستور کار قرار گرفته، تا با توجه به وضعیت خشکسالی استان کمک خوبی به نگهداشت روان‌آب در منطقه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از ۴۰ هزار گروه جهادی سازماندهی شده و در خوزستان نیز ۲ هزار گروه جهادی بسیجی زیرپوشش بسیج سازندگی اجرای ماموریت می‌کنند، گفت: پروژه‌ها با اولویت رفع محرومیت و در راستای کمک به دولت انجام می‌شود و هم اکنون پروژه‌هایی در مناطق دور دست و محروم توسط بسیج سازندگی در حال انجام است.

هدف بسیج محرومیت زدایی با هزینه کمتر و با همیاری گروه‌های جهادی است

مسوول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) نیز با تاکید بر اینکه از اهداف بسیج، انجام ماموریت‌های محرومیت زدایی با هزینه کمتر و با همیاری گروه‌های جهادی است، گفت: اکنون افتخار خدمت به مردم نصیب ما شده و امید است بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم.

سرهنگ یونس زبیدی افزود: پروژه مدیریت روان‌آب‌ها در راستای مبارزه با پدیده گردو غبار در سطح ۶ هزار هکتار است که سه هزار هکتار در امیدیه، ۲ هزار هکتار در ماهشهر و یک هزار هکتار در هندیجان اجرا می شود؛ امید است بتوانیم با صرفه جویی بحث گرد و غبار در خوزستان به طور کامل ریشه کن شده و منابع طبیعی نیز در دشت‌ها و مناطق کوهستانی استان حفظ و حراست شده و از جنگل و منابع طبیعی به خوبی حراست شود.

اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال به برنامه‌های حوزه منابع طبیعی در خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز گفت: از ۶.۵ میلیون هکتار مساحت خوزستان حدود یک میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار بیابان، یک میلیون هکتار جنگل و ۲.۵ میلیون مرتع و باقیمانده نیز اماکن شهری و... است که ۳۵۰ هزار هکتار کانون اصلی گرد و غبار در چند شهرستان از جمله اهواز، ماهشهر، امیدیه، هندیجان و دشت آزادگان پراکنده است.

محمد تقی سجادی گفت: در ۳۵۰ هزار هکتار بیابان‌های خوزستان، اقدامات خوب بیابان زدایی صورت گرفته است و تاکنون ۲۵ هزار هکتار نهال کاری، ۲۶ هزار هکتار مالچ پاشی، ۱۷ هزار هکتار مدیریت روان‌آب و امروز نیز ۶ هزار هکتار به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: اکنون عمده پروژه‌های حوزه بیابان زدایی، توسط بسیج سازندگی با سرعت بیشتری نسبت به سایر استان ها در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان افزود:مدیریت روان‌آب در امیدیه از برنامه‌های زیربنایی در حوزه منابع طبیعی است و اگر بتوانیم روان‌آب را مدیریت کنیم به سیل تبدیل نمی‌شود و به نوعی پیشگیری صورت می‌گیرد؛ در هندیجان نیز ایجاد هلالی آبگیر، گوراب و فارو شرایط خوبی را برای کنترل روان‌آب ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: برنامه‌های منابع طبیعی زمانی موفق خواهد بود که حفظ و احیا و بهره‌برداری منابع طبیعی با مشارکت مردم به رسمیت شناخته شود.

سجادی افزود: ۸۴۰ میلیارد ریال از منابع ملی به حوزه منابع طبیعی خوزستان پرداخت شده و ۱۴۰ میلیارد ریال نیز برای برنامه‌های بیابان زدایی تخصیص داده شد و در بحث تنش آبی نیز ۷۰۰ میلیارد ریال برای اجرای برنامه‌های حوزه منابع طبیعی اختصاص داده شده است.

وی گفت: برای نخستین بار ۵۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با آفات و بیماری‌های جنگل‌های حوزه زاگرس یا بوم سازگان زاگرس اختصاص داده شده است. حدود یک میلیون هکتار از این جنگل‌ها در ۱۰ شهرستان شرقی و شمالی خوزستان به دلیل خشکسالی دچار چالش گسترده آفات و بیماری شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: قرار است یک برنامه گسترده محلول پاشی و مقابله با آفات و غنی سازی جنگل در این جنگل‌ها اجرا شود چرا که جنگل‌ها ریه‌های تنفسی استان و کشور هستند و حیات استان به حیات این درختان وابسته است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها