خبرهای داغ:
کد خبر: ۹۳۶۲۲۰۸
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، مرتضی ضرابی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات نمایندگی بانک سلول های بنیادین خون بند ناف در آذربایجان غربی و با حضور رئیس جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: دفاتر نمایندگی بانک سلول های بنیادین خون بند ناف در آذربایجان غربی از سال ۹۴ شروع به فعالیت کرده و تاکنون ۴هزار نمونه خون بنر ناف در آذربایجان غربی جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع سلول های بنیادین بسیار فراگیر شده و طیف بزرگی از جامعه امروز با این مقوله آشنا هستند، تصریح کرد: خون بند ناف که به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می شد حاوی سلول های بنیادی است و امروزه به عنوان یک دخیره سلولی شناخته می شود.

ضرابی  با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۹ نمایندگی در داخل و ۲نمایندگی در اربیل عراق و مسقط داریم، یادآور شد: تا کنون ۱۵۰هزار نمونه بند ناف در کشور ذخیره شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ذخیره سازی در داخل از کشور های ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، انگلیس، کانادا، نروژ، امارات و عمان نیز نمونه های هموطنان جمع آوری و به کشور آورده شده است.

مدیر عامل بانک سلول های بنیادین خون بند ناف اظهار کرد: بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی از جمله تالاسمی، انواع سرطان، بیماری های نقص سیستم ایمنی و کم خونی های مادرزاد را می توان با این سلول های بنیادی درمان کرد.

ضرابی ادامه داد: بزرگترین پالایشگاه محصولات زایمانی با هدف فرآوری همه ضمایم زایمانی به زودی در کشور راه اندازی می شود.

در ادامه این مراسم امین رستم زاده رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح اینکه جهاددانشگاهی استان در نظر دارد با توسعه این دفتر در استان در واقع خدمات ارزنده تر و فناورانه رویان برای شهروندان فراهم کند، خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از این سلول‌های بنیادین بند ناف خون در حین تولد نوزاد در واقع به عنوان یک زباله بیولوژیکی قلمداد می شد که بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی با دانش  فناورانه آن را تبدیل به ثروت نهفته و به نوعی پس‌انداز سلامتی خود کودک و اقوام  درجه یک آن در برابر انواع بیماری ها از جمله بیماری های خونی و تضمین سلامت مردم کرده است که شهروندان استان می‌توانند از این فرصت فناورانه برای تضمین سلامتی بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 5 میلیارد ریال در فاز اول برای فضای کالبدی و تجهیزات منابع انسانی هزینه و برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: 100 نفر از متخصصین زنان، زایمان، مامایی و تکنسین اتاق عمل در سطح استان و با این شعبه همکاری می کنند.

وی ادامه داد:  توسعه بحث های سلول درمانی از طریق دفتر مرکزی بانک خون بند ناف و پیاده کردن سایر دستاوردها و طرح‌های فناورانه ملی در سطح استان از دیگر برنامه‌های استانی این شعبه از سوی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی برای شهروندان استان است.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به برنامه های توسعه این دفتر و تسری فعالیت‌ها در تمامی ۱۹ شهرستان خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم ماهانه حداقل ۲۰۰ زوج و یا مادر باردار از خدمات این دفتر بهره‌مند شوند.

وی در خاتمه ضمن تقدیر از تمامی پزشکان متخصص و متخصصان زنان و زایمان و دست اندرکاران حوزه سلامت و دخیل در این امر که برای تحقق این خدمت تخصصی و تضمین سلامت آگاهی‌های تخصصی به عموم مردم ارائه می‌دهند، خاطرنشان کرد: از تمامی پزشکان و دست‌اندرکاران حوزه اتاق عمل در این حوزه در شهرستان های دعوت به همکاری کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر همانند زوجین متقاضی می‌توانند به شماره تماس 33485081-044 و آدرس ارومیه، خیابان حسنی، جنب پمپ بنزین، ساختمان حکیم 2 و طبقه 6 مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات