معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از اجرای حدود 600 گروه مناظرات گفتگو محور قبل از شیوع کرونا در سطح دانشگاه های کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۳۶۲۲۷۶
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶

دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، گفت: رویکرد این نهاد فرهنگی و توسعه فناوری بوده و توسعه فناوری مستلزم توسعه فرهنگی است و محور فعالیت ها مبتنی بر نیاز تعریف شده است.

وی، جهاد دانشگاهی را نهادی فرهنگی دانست که خاستگاه آن انقلاب اسلامی بوده است،   علیزاده، فعالیت های این نهاد را در حوزه‌های مختلف قرآنی، تبلیغ، ترویج، پژوهش، نشر کتاب و... عنوان کرد و افزود: جهاد دانشگاهی  تنها نهادی است که تعامل بسیار خوبی با اصحاب رسانه بویژه ایسنا، ایکنا و سیناپرس که در حوزه فعالیت این نهاد است، تعامل خوبی دارد و با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، توانسته‌ایم به نیازهای جامعه پی ببریم.

 معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه کتاب نیز  در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر می‌کنیم که بسیاری از آنها به چاپ بیستم رسیده و منابع درسی دانشگاهی نیز است؛ ۲۷ دوره کتاب سال دانشجویی، پایان‌نامه سال دانشجویی، و...   دغدغه‌ های جهاد دانشگاهی (در حوزه فرهنگی) است.  

عیسی علیزاده، گفت: با پیمایش‌هایی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی از جمله ازدواج و سبک زندگی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران انجام  شده است و به این نتیجه رسیده ایم که  دانشجویان علاقه‌مند به حضور در مناطق محروم، مشارکت در طرح‌های جهادی، کمک به حفظ محیط زیست، کمک به  سیل زدگان و زلزله زدگان و  در حوزه فعالیت‌های معنوی نیز جشن‌ها و مناسک دینی از جمله مراسم اعتکاف یا اربعین، هستند.

وی با اشاره به فضای فعلی دانشگاه‌ها گفت:   با شیوع ویروس کرونا نسلی که از حدود دو سال قبل وارد دانشگاه شده‌اند، حضور فیزیکی  در محیط دانشگاه را تجربه نکرده‌اند.  نسل جدید نسلی باهوش، سیاست‌گریز، خشونت‌گریز، آرمان‌گرا و علاقه‌مند به گفتگو هستند. وی اظهار امیدواری کرد: با بازگشایی مجدد دانشگاه ها، فضای فرهنگی در محیط دانشگاه‌ها رونق بگیرد.

وی در ادامه گفت:  جهاد دانشگاهی نهادی کم‌هزینه و پربهره است که رویدادهای متنوعی را با سلایق مختلف برای دانشجویان برگزار می‌کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: بعضی از فعالیت‌هایی که برگزار می کنیم، مانند مناظرات دانشجویی، گفتگومحور هستند و دانشجویان به این موضوع (صحبت‌های رو در رو بین دانشجویان، مطرح شدن گزاره‌های موافق و مخالف، تحلیل) بسیار علاقه‌مند هستند و پیش از کرونا بیش از ۶۰۰ گروه در این مناظرات شرکت کرده بودند. در این زمینه مخصوصا مسئولین دانشگاه باید سعه صدر خود را افزایش دهند و اجازه دهیم این گزاره‌ها در یک فضای سالم،‌ بدون تحقیر و تخریب مطرح شده و مورد تحلیل قرار بگیرند. همچنین باید متناسب با نسل جدید، سیاست‌های خود را تنظیم کنیم. نکته دیگر اینکه باید به اقتصاد فرهنگ فکر کنیم. نمی‌شود بعد از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب، کماکان فرهنگ را به دید مصرف‌کننده نگاه کنیم. فرهنگ نیازمند حمایت جدی است و باید راهکارهایی برای رسیدن فرهنگ به اقتصاد و درآمدزایی پیدا کنیم. در پیمایش‌هایی که انجام داده‌ایم، دو موضوع اشتغال و ازدواج کماکان دغدغه نسل جوان کشور هستند. اگر نتوانیم در حوزه‌های مهارتی آموزی، راهکارهای سبک زندگی مناسب، اقتصاد فرهنگ به آنها کمک کنیم، رونق و استقبال از فرهنگ موفق نخواهد بود.

دکتر علیزاده با اشاره به شرایط همه‌گیری بیماری کرونا در کشور و تأثر آن بر فعالیت‌های فرهنگی گفت: با شروع همه‌گیری کرونا در کشور، با ظرفیت‌هایی که جهاد دانشگاهی در اختیار داشت، محصولات چندرسانه‌ای تولیدی خود را تقویت کردیم؛ به عنوان مثال در ماه رمضان گذشته برنامه‌ای تحت عنوان هندسه دل را برگزار کردیم و در محرم قبل نیز پویش روضه‌های خانگی را در خبرگزاری ایکنا رونمایی کردیم که با استقبال مواجه شدند. محتواهایی که تولید کرده‌ایم چند ویژگی دارند؛ نخست اینکه به صورت خلاصه و جمع‌بندی ارائه شده‌اند و دیگر اینکه این محتوا باقی مانده و در طول سال می‌توان از این محتوای تولیدشده استفاده کرد. تجربه نشان داده که کرونا باعث گرایش بیشتر مردم به مسائل معنوی شده است و ما نیز در جهاد دانشگاهی تلاش کرده‌ایم متناسب با این شرایط، محتوای مناسب تولید کنیم.  

وی تأکید کرد: در جهاد دانشگاهی، موضوع پیمایش‌های ملی را به صورت جدی مدنظر قرار داده‌ایم. عمده کارهایی که به شکل خویش‌فرمایی انجام می‌شود، حاصل از سود کارهای کارفرمایی است. متأسفانه در خیلی از حوزه‌ها فقط نتایج نظرسنجی‌ها را منتشر می‌کنیم و نهاد مشخصی برای رسیدگی به این نظرسنجی‌ها نیست. معتقدم دولت جدید در حوزه مطالعات، باید به مطالعات گذشته توجه کند و راه جدید را بدون مطالعه طی نکند. در حوزه فرهنگی پیمایش‌های متعددی انجام شده است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی می‌توانند انجام دهند، این باشد که فاصله بین فرهنگ رسمی و غیر رسمی را کاهش دهد. عمده تأثیرپذیری دانشجویان و جوانان کشور از فرهنگ غیررسمی است. تا زمانی که نتوانیم این دو فرهنگ را به هم نزدیک کنیم، نمی‌توانیم انتظار نتایج خوبی داشته باشیم. هویت نیز بحث بسیار مهمی است. پوشش یک موضوع چندوجهی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هنری است. علی‌رغم وجود رشته‌های مختلف دانشگاهی نتوانسته‌ایم در این زمینه پوشش و طراحی لباس متناسب با فرهنگ عمل کنیم. در جهاد دانشگاهی از دانشجویانی که به این حوزه وارد می‌شوند، حمایت می‌کنیم و آثار این نوع فعالیت‌ها در درازمدت مشخص می‌شوند.

 

ارسال نظرات