خبرهای داغ:
سخنگوی علوم پزشکی با انتقاد از کوتاهی مردم و مسئولان در برابر طغیان پنجم کووید19 از تکمیل شدن ظرفیت بستری این استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اصفهان را در بدترین حالت کرونایی خود از ابتدای شیوع کرونا دانست
کد خبر: ۹۳۶۲۲۸۳
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان؛ بستری شدن 544 بیمار مبتلا به کووید19 ظرف 24 ساعت خبر شوکه کننده‌ای بود که روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آن را منتشر کرد. دیروز مجموع فوتی‌های روزانه کرونا در کشور به رقم تکان دهنده 465 نفر رسید و همچنان اتفاق خاصی برای مقابله با این وضعیت در سطح جامعه مشاهده نمی‌شود. موضوعی که به شدت موجب ناراحتی کادر درمان شده است.

*سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: کارخانه بیمارسازی را متوقف کنید

از ابتدای شکل گیری پنجمین هجمه کرونا در استان اصفهان، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در صفحه اینستاگرام خود اقدام به انتشار مطالب هشداردهنده و البته گلایه آمیز در رابطه با بی‌توجهی به طغیان این ویروس کرد. وی در آخرین استوری خود نوشت: «بیمارستان تکمیل شده است. لطفا کارخانه بیمارسازی را تعطیل کنید»

آرش نجیمی در گفتگو با بسیج نیوز در این رابطه اظهار کرد: این که اوضاع استان به شرایط این چنینی رسیده است نشان دهنده این است که همه در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند، مردم در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، مسئول تعطیلی اصناف در این رابطه، مسئول جریمه افراد در ایام ممنوع الورودی شهرها در این رابطه، مسئولی که باید تالارها را تعطیل کند در این رابطه و غیره.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هم اکنون آمار مبتلایان به کرونا در استان اصفهان به شدت افزایشی و خدمت دهی به بیماران به همین سبب دچار اختلال شده است و به زودی دیگر قادر به پذیرش بیماران نخواهیم بود.

وی بیان کرد: این که تعداد فوتی‌ها در استان هنوز خیلی افزایش پیدا نکرده است به دلیل اثرات تزریق واکسن در سطح جامعه و نشان دهنده اثرگذاری این واکسن‌ها است اما چون بخش عظیمی از جامعه هنوز واکسینه نشده‌اند آمار افزایشی روزانه تعداد مبتلایان را داریم.

*اصفهان در بدترین وضعیت کرونایی از ابتدای شیوع کرونا

نجیمی با اشاره به این که این روزها استان اصفهان در بدترین وضعیت کرونایی خود از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون قرار دارد، از همه مردم و مسئولان خواست شرایط را درک کنند و زمینه را برای رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم کنند.

دیروز همچنین نامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خطاب به استاندار منتشر شد که در آن طاهره چنگیز از سیدعباس رضایی خواسته بود شهر اصفهان و دیگر شهرهای بحرانی استان به مدت یک هفته بدون قید و شرط و با کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های استان تعطیل شوند.

آن چه در سطح جامعه مشاهده می‌شود به نوعی سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم است و به نظر می‌رسد نوعی عادی انگاری در نظر مردم در رابطه با کرونا شکل گرفته است که علل متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

کم شدن از حجم برنامه‌های ویژه کرونا در صدا و سیما، برگزاری جلسات متعدد و شلوغ ادارات و ارگان‌ها و نمایش تصاویر آن از طریق رسانه‌ها، عدم مقابله با تجمعات چند صدنفری ترحیم و عروسی و غیره می‌تواند در این تصور دخیل و سهیم باشند.

*سخنگوی ستاد استانی کرونا: تصمیم گیری در مورد تعطیلی‌ها با ستاد ملی کرونا است

حجت اله غلامی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونای استان اصفهان، در رابطه با گله مندی دانشگاه علوم پزشکی به خبرنگار بسیج نیوز گفت: وظایف ستاد و استانداری مصوب کردن دستورالعمل‌ها است و نظارت بر اجرای این دستورالعمل‌ها در اصناف و غیره با خود دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: عصر امروز به همین دلیل ستاد جلسه‌ای با موضوع نظارت دقیق‌تر بر اجرای مصوبات ترتیب داده است تا در جهت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان قدم‌های محکم‌تری برداشته شود. غلامی افزود: مرجع تصمیم گیری در مورد تعطیلی‌ها، ستاد ملی کرونا است و استان به خودی خود نمی‌تواند در این مورد تصمیم گیری کند.

اطلاعی از این که آیا پیشنهاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای تعطیلی شهرهای بحرانی این استان به ستاد ملی کرونا ارسال شده است یا نه به دست ما نرسید البته بار قبل دانشگاه علوم پزشکی از پاسخ ندادن استاندار اصفهان به نامه این چنینی طاهره چنگیز ناراحت بود.

طغیان پنجم کرونا ماحصل جهشی بود که در این ویروس رخ داد و سویه دلتا نام گرفت. سویه دلتا به اذعان کارشناسان از لحاظ سرعت انتشار و میزان بیماری زایی قدرت بیشتری دارد.

*کرونای جدید بیشتر سراغ کودکان و نوجوانان رفته است

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا، در مورد کرونای جهش یافته دلتا به بسیج نیوز گفت: دو جهش ژنتیکی که در این ویروس رخ داده و اخیراً هم جهش دیگری به آن اضافه شده است، سرعت انتشار این ویروس را به شدت افزایش داده و موارد بستری به قدری زیاد شده که تقریباً بیمارستان‌های کشور را تکمیل کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: سویه دلتا و سویه دلتا پلاس کرونا بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر کرده است و شدت علایم بیشتری دارد اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم می‌توان آن را نزولی کرد.

وی در مورد ابتلای کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند تصریح کرد: احتمال ابتلا بین این افراد صفر نیست و امکان ابتلای ان‌ها نیز به کرونا وجود دارد اما اگر مبتلا شدند دچار فرم خفیف این بیماری می‌شوند و واکسیناسیون سریع می‌تواند به کنترل هر چه سریعتر این همه گیری کمک کند.

ارسال نظرات