یادداشت؛

تلاش برای تعویق زمان برگزاری انتخابات عراق؛ هدف دست‌های پنهان چیست؟

درحال حاضر کمتر از کمتر از یک ماه و نیم تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق باقی مانده است. در همین راستا، «جلیل عدنان خلف» رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق سخنانی را در خصوص انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور و موعد برگزاری آن مطرح کرد.
کد خبر: ۹۳۶۸۵۲۷
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

خبرگزاری بسیج: مهدی مل، کارشناس مسائل منطقه/رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق در جدیدترین مواضع خود در این زمینه از آمادگی کامل این کمیساریا برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در موعد مقرر خبر داد. وی در ادامه نیز یادآور شد: «برگزاری انتخابات در موعد مقرر خواسته مردم و مرجعیت عراق است. ما نیز در کمیساریای عالی انتخابات از لحاظ فنی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام آماده هستیم».

تلاش برای تعویق زمان برگزاری انتخابات عراق؛ هدف دست‌های پنهان چیست؟

پیش‌تر دولت عراق اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی در تاریخ ۶ ژوئن (۱۶ خردادماه) برگزار می‌شود.

با این حال، مقامات عراقی موعد تعیین شده برای برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته و آن را به روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) موکول کردند. هر چند که اخبار ضد و نقیضی پیرامون احتمال تعویق مجدد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق شنیده می‌شود اما تاکنون هیچ‌گونه خبر رسمی پیرامون این مسأله شنیده نشده است.

افزایش گمانه‌زنی‌ها پیرامون تعویق قریب‌الوقوع زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق واکنش‌های زیادی را در صحنه سیاسی این کشور به دنبال داشته است.

در همین راستا، «احمد الاسدی» نماینده پارلمان عراق در سخنانی ضمن مردود خواندن برخی تلاش‎‌ها برای به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، تصریح کرد: «از دیدگاه ما برگزاری انتخابات در موعد مقرر حتمی است و این اتفاق باید رخ دهد. منافع و مصالح عراق اقتضاء می‌کند که انتخابات در همان زمانِ از پیش‌تعیین‌شده برگزار گردد».

پیشتر چند حزب و ائتلاف سیاسی در تلاش برای تعویق زمان برگزاری انتخابات، از مشارکت در آن انصراف دادند. ازجمله این احزاب می‌توان به جریان «صدر» اشاره کرد.

این جریان چندی پیش اعلام کرده بود که تحت هیچ شرایطی حاضر به مشارکت در انتخابات نیست. با این‌حال، «مقتدی صدر» اخیرا تأکید کرد که از تصمیمش برای برگزاری انتخابات صرفنظر کرده است.

افزون بر این، «وائل عبد اللطیف» از مقامات ائتلاف «وطنیه» در این زمینه اعلام کرد: «در شرایط کنونی وضعیت به گونه‌ای است که مشارکت در انتخابات پایین خواهد بود و نتیجه آن روی کار آمدن دولتی ضعیف است».

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تلاش احزاب و جریان‌های سیاسی مذکور برای تعویق زمان برگزاری انتخابات از رهگذر انصراف از مشارکت در آن با شکست مواجه شد، آن‌ها اکنون مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته‌اند و دست‌های پنهان خود را فعال کرده‌اند.

کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که برخی احزاب‌ها، جریان‌ها و ائتلاف‌های سیاسی به صورت پنهانی در صدد هستند تا از طریق راه‌اندازی فعالیت‌های شورشی در عراق طی ماه آتی میلادی، زمینه برای تعویق زمان برگزاری انتخابات را فراهم سازند. ازجمله همین احزاب می‌توان به جریان «صدر» اشاره کرد؛ جریانی که به دلیل موقعیت ضعیف خود در انتخابات تلاش دارد آن را به تعویق بیندازد تا بتواند ائتلافِ قدرتمندی را به منظور مشارکت در انتخابات تشکیل دهد.

با تمامی این‌ها، ناگفته پیداست که تقویت صلح و ثبات در عراق تنها از رهگذر برگزاری انتخابات می‌گذرد. در نقطه مقابل، عدم برگزاری انتخابات نیز فضایی از بی‌ثباتی را در عراق حاکم خواهد ساخت.

در همین ارتباط، «کریم ابو سوده» نماینده پارلمان عراق اظهار داشت: «تعویق انتخابات زودهنگام پارلمانی ما را به سوی هرج و مرج سوق می‌دهد. گروه‌های سیاسی که طی سال‌های گذشته پایگاه مردمی خود را از دست داده‌اند مایل به تعوق انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق هستند، زیرا به وقت و زمان نیاز دارند که اوضاع خود را سرو سامان دهند و پایگاه مردمی خود را قوی‌تر کنند. در مقابل، بیشتر گروههای سیاسی حامی برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در موعد مقرر هستند.

برگزاری انتخابات در موعد مقرر خواسته مردم و مرجعیت عراق است». بر اساس آنچه که گفته شد، امروز برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در موعد مقرر خود یک خواستِ ملی محسوب می‌شود و عراقی‌ها خواستار آن هستند که دولت بغداد به این خواسته جامه عمل بپوشاند.

پُر واضح است که هرگونه تأخیر در فرایند برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌تواند به ظهور و بروز یک بحران ملی و امنیتی در این کشور منجر شود. به همین دلیل است که برخی طرف‌های خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا نیز برای به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات عراق تلاش می‌کنند.

اظهارات اخیر «متیو تولر» سفیر واشنگتن در بغداد مبنی بر احتمال تعویق انتخابات، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. به هر حال، ناگفته پیداست که برگزاری انتخابات پارلمانی عراق علاوه بر اینکه خواسته مردم و مرجعیت این کشور است، منافع و مصالح عراق در حوزه‌های مختلف سیاسی و امنیتی را نیز تأمین می‌کند.

ارسال نظرات