خبرهای داغ:
بهار-سالانه ۳۰۰ تن انگور ارگانیک از باغات صالح‌آباد شهرستان بهار برداشت می‌شود که وجود دلال و نبود شرایط عرضه مستقیم محصولات فرآوری از عمده مشکلات تاکستان‌دارهای صالح‌آبادی است.
کد خبر: ۹۳۷۳۳۹۱
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
خوشه‌های سبز صالح‌آباد در انتظار صنایع تبدیلی به گزارش خبرگزاری بسیج، گسترش روزافزون استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی برای بهره‌وری بیشتر کشاورزان، خطرات جانبی بسیاری به همراه داشته و سلامت انسان‌ها را نشانه می‌رود که در این راستا تولید ارگانیک محصولات کشاورزی برای امنیت غذایی جامعه امری ضروری است.

بین محصولات کشاورزی میوه پرخاصیت انگور جز در مواردی برای آفت‌زدایی و... بهره کمتری از سموم شیمیایی داشته که در بعضی مناطق و از جمله شهر صالح‌آباد و روستا‌های اطراف منطقه همچون، بهادربیگ، حسین‌آباد عاشوری، کموش‌بلاغ، آبرومند و... به صورت کاملاً ارگانیک و با کیفیتی بسیار مرغوب تولید و برداشت می‌شود که انصافاً بعد از شهرستان ملایر، می‌توان رتبه دوم را برای شهر صالح‌آباد و روستا‌های اطراف متصور شد که این تولید ارگانیک سبب ارتقای امنیت غذایی محصول شده و همه ساله به صورت متفرقه از جای جای استان و خارج از استان مشتریان ثابتی را دارد.

از خواص بی‌شمار انگور ارگانیک و محصولات فروری شده آن همچون شیره، مویز، کشمش، سرکه، باسلوق، شربت و مربا که بگذریم، باغات انگور اوچ تپه و صالح‌آباد از قدیم‌الایام به کیفیت خوب در منطقه معروف بوده و حدود ۸۰ هکتار از زمین‌های محلات قدیمی اوچ‌تپه، غزلچه باغلر، چم باغلر، طاقچه باغلر، گهل و... زیرکشت انگور قرار دارد و به صورت میانگین سالانه ۳۰۰ تن انگور برداشت می‌شود و نمونه‌های فراوانی از انگور فخری، کشمش، میرزایی، صاحبی، یاقوتی، شانی، عسگری، ریش بابا، ملحی، گزنه‌ای در باغات سرسبز و تاکستان‌های پربار خودنمایی می‌کند و چشم انسان را از این همه زیبایی‌های طبیعت و تنوع نعمات به شگفت می‌آورد.

*وجود دلال و نبود شرایط عرضه مستقیم محصولات فرآوری شده انگور مشکل عمده تاکستان‌دار‌ها

غلامرضا پاکیزه یکی از باغداران منطقه، با بیان اینکه شهر صالح‌آباد در روزگاران دور آداب و رسوم و فرهنگ خاصی در زمان چیدن باغ انگور حاکم بود، گفت: یکی از اعتقادات مردم برای چیدن باغ انگور برای مراحل پخت شیره این بود که فردی که انگور را می‌چیند  باید از مرحله برداشت انگور تا انجام تک‌تک مراحل طبخ شیره باید کاملاً پاکیزه و تمیز باشد که این سنت همچنان باقی است.

وی ادامه داد: در گذشته همه مردم دست به دست هم می‌داند و باغ همسایه‌ها را یکی یکی می‌چیدند و شیره درست می‌کردند و ضمن لذت از کارگروهی، خستگی به آنان نیز راه نمی‌داد.

پاکیزه اظهار داشت: اکثر باغات انگور و تاکستان‌های شهرنسل  به نسل رسیده که تعدادی از باغداران همچون گذشته رسیدگی و مراقبت خوبی از تاکستان‌ها دارند که از هر بانه سالانه ۲۰۰ کیلو انگور برداشت می‌کنند و این در حالی است که تعدادی از باغات رها شده که طبیعتاً محصول کمتری برداشت می‌شود.

وی، وجود دلال و نبود شرایط عرضه مستقیم محصولات فرآوری را از عمده مشکلات تاکستان دار‌ها عنوان کرد و افزود: دلالان انگور محصولات فرآوری شده  شهر صالح‌آباد را به قیمتی ناچیز خریداری می‌کنند و به خشکبار‌های معروف همدان عرضه می‌کنند که با درجه‌بندی محصول با چند واسطه به چند برابر قیمت خریداری شده از باغدار به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

پاکیزه با بیان اینکه شیره انگور نیز در ایام قدیم در صالح‌آباد به شکل‌های مختلف طبخ می‌شد، گفت: شیره ساده، گل‌شیره، خربزه شیره، پوست هندوانه شیره، سیب شیره و کد و شیره از جمله شیره‌های محلی این شهر است که با تنوع پخت و ترکیب با انواع میوه‌ها در واقع نوعی مربا بدون استفاده از شکر (که استفاده از شکر ضعف سیستم ایمنی بدن را در پی دارد) صبحانه‌ای مقوی و متنوع را از این محصول پرکاربرد و مقوی فراهم می‌آورند.

*کاهش بارندگی‌ها و گرمای زودرس تولید انگور را بسیار کاهش داد

بهنام ابراهیمی، یکی دیگر از تاکستان‌دار‌های شهر صالح‌آباد گفت: همه ساله محصول باغات یک سال برداشت خوبی داریم و یک سال  کمتر که در این خصوص سال گذشته به دلیل نزولات مناسب جوی و بارش‌های خوب شاهد برداشت خوب انگور بودیم و امسال به دلیل کاهش بارندگی و گرمای زودرس و زیاد تولید انگور نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش داشت.
 
خوشه‌های سبز صالح‌آباد در انتظار صنایع تبدیلی 

*ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی برای عرضه مستقیم محصولات

حجت‌اله حمزه‌ای، یکی دیگر از تاکستان‌دار‌ها عمده شهر صالح‌آباد که حدود یک هکتار باغ انگور دارد، گفت: شرایط آب و هوایی همچون سرمازدگی، گرمای زیاد و بارش‌های جوی تأثیر بسزایی در تولید انگور دارد که همه ساله، یک سال محصول بیشتری و یک سال محصول کمتری برداشت می‌کنیم که بر همین اساس از هر ۱۰۰۰ متر میانگین برداشت سالانه از ۳ تا ۶ تن متغیر است.

وی اظهار داشت: به منظور رفاه حال باغداران، یک هزار و ۵۰۰ متر راه از داخل باغات مردم برای دسترسی راحت با ماشین ایجاد کردیم که در این خصوص تعدادی از باغداران همکاری لازم را نداشتند که بتوانیم این مسیر را گسترده‌تر کنیم و ادامه این راه علاوه بر حمایت خود باغداران، حمایت مسئولان بخش و شهر را می‌طلبد که مشکل تردد بسیاری از باغداران رفع گردد.

حمزه‌ای ضمن تقدیر از زحمات خانلر بخشدار صالح‌آباد به منظور تهیه ۸۰۰ تن بیس به این مسیر و نیز سحاب روشن، شهردار در خصوص در اختیار قرار دادن تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز بیس‌ریزی، خواستار حمایت بیشتر مسئولین شد.

وی، نبود کارگاهی برای تهیه آب انگور به صورت بهداشتی برای طبخ شیره را از مهمترین معضلات باغداران عنوان کرد و از سرمایه‌گذاران خواست با ایجاد کارخانه فرآوری محصولات و یا بسته‌بندی محصولات دست دلالان را قطع کنند.

*ایجاد صنایع تبدیلی انگور منطقه را به قطبی درآمدزا تبدیل می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر صالح‌آباد نیز با بیان اینکه، تاکستان‌های شهر و روستا‌های اطراف همچون بهادربیگ، کموش بلاغ، آبرومند، حسین‌آباد عاشوری از پتانسیل بسیار خوبی به لحاظ مرغوبیت، کیفیت محصول و نیز ارگانیک بودن آن به شمار می‌رود که در صورت سرمایه‌گذاری برای کارخانجات و صنایع تبدیلی به مرکزیت شهر صالح‌آباد جهت فرآوری و بسته‌بندی محصولات به قطبی درآمدزا در کنار ملایر تبدیل می‌شود.

جلال بهزاد مقدم، از سرمایه‌گذاران برای ایجاد کارخانجات و صنایع تبدیلی جهت رونق اقتصادی منطقه و توجه به این پتانسیل که مغفول مانده دعوت به عمل آورد و افزود: انگور منطقه به لحاظ مرغوبیت و کیفیت در شهر همدان زبانزد بوده و همه ساله محصولات شهر به خشکبار‌های معروف همدان توسط واسطه‌ها عرضه می‌شود و در خارج از استان نیز مشتریان ثابتی را به خود اختصاص می‌دهد که این امر توجه بیش از پیش را به این ظرفیت نهفته می‌طلبد.

با توجه به این مسائل و با در نظر گرفتن تولید محصول ارگانیک با کیفیت بالا به نظر ورود سرمایه‌گذاران برای ایجاد کارخانجات و صنایع تبدیل انگور، علاوه بر درآمدزایی و اشتغالزایی برای مردم منطقه، می‌تواند مرهمی  بر درد باغداران  و قطع دست دلالان شده تا علاوه بر درآمدزایی، ارزش افزوده فرآوری محصولات نیز نصیب خود اهالی منطقه شود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات