خبرهای داغ:
مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه آذربایجان شرقی:
مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه آذربایجان شرقی گفت: امنیت غذایی را هم راستا با امنیت کشورهاست و در آینده نزدیک امنیت همه کشورها با امنیت غذایی آن ها تامین می شود.
کد خبر: ۹۳۷۳۶۰۳
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، نادر ارسلانی در نشست هماهنگی وبینار تخصصی «کشاورزی، امنیت و ایمنی غذایی» با رویکرد ملی، افزود: با افزایش جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰، مصرف مواد غذایی نیز دو برابر افزایش پیدا می کند که این افزایش جمعیت و مواد غذایی با مشکلاتی همچون محدودیت زمین های کشاورزی، کمبود آب و بالا بودن ضایعات کشاورزی مشکلات بسیار زیادی را در بحث امنیت غذایی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: از نظر فائو، امنیت غذایی یعنی دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم است و سه عنصر مهم آن،  موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا است.

ارسلانی اظهار کرد: برای رسیدن به امنیت غذایی مهم ترین موضوع اصلاح الگوی مصرف است که آن هم باید فرهنگ سازی شود و حجم زیاد ضایعات کشاورزی و مواد غذایی، اتلاف زیاد منابع آبی در کشاورزی، عدم توجه به نگهداری مناسب محصولات زراعی و باغی از جمله مصادیق نگران کننده عرصه کشاورزی است.

وی از برگزاری وبینار ملی کشاورزی، امنیت و امینی غذایی در ۱۸ اسفند ماه امسال در تبریز، خبر داد و گفت: بسیح علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا از مدت ها قبل برای برگزاری این وبینار برنامه ریزی کرده است تا ابعاد مختلف موضوع امنیت غذایی در کشور و آذربایجان شرقی مورد کنکاش صاحب نظران این حوزه قرار بگیرد.

ارسلانی تهدیدها و چالش های امنیت و ایمنی غذایی،  راهکارهای ارتقای سلامت، امنیت و ایمنی محصولات کشاورزی،  راهکارهای افزایش کارایی تولید محصولات کشاورزی،  اصلاح الگوی کشت،  ذخایر ژنتیکی و نقش آن در امنیت غذایی،  فرآوری و نگهداری مناسب محصولات زراعی و باغی،  مدیریت مصرف آب در کشاورزی،  مدیریت هزینه های تولید در بخش کشاورزی،  گیاهان تراریخته؛ چالش‌ها و فرصت‌ها،  بیوتروریسم و امنیت غذایی و دریاچه ارمیه؛ تهدیدها و فرصت‌ها  را جزو محورهای مهم و اصلی وبینار ملی کشاورزی، امنیت و امنیت غذایی بیان کرد.

مسئول مرکز هدایت گیاهان دارویی خانه نخبگان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این نشست از آلودگی محصولات کشاورزی سخن گفت و افزود: اگر محصولات کشاورزی به انواع آلودگی باکتری، ویروسی و قارچی آلوده شوند، امنیت غذایی با چالش و نگرانی بسیار عمده ای روبه رو می شود.

نادر نظامدوست شادباد اظهار کرد: در بحث امنیت غذایی یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید به آن توجه شود گیاهان دارویی است که باید به صورت فرآوری شده در سبد غذایی مردم قرار بگیرد.

ارسال نظرات