خبرهای داغ:
درافشانی گفت: به علت تقارن هفته فرهنگی قزوین با ماه محرم با رویکرد عاشورایی از خانواده مدافعان سلامت و ۱۴۵۰نفرحافظ قرآن کریم تجلیل شد.
کد خبر: ۹۳۷۳۹۸۹
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴

به گزارش بسیج، هفته فرهنگی قزوین هر ساله با جشن ها و برنامه های متنوع برای شهروندان برگزار می شد که در این راستا از نقاط مختلف کشور در این هفته مهمان قزوین بودند و نقش مهمی در شناساندن قزوین به عنوان پایتخت ایران در دوران صفوی داشت،شهر مینودری که شبهات زیادی به مکتب اصفهان دارد، با ۱۲۰۰ اثر فرهنگی و تاریخی ظرفیت بی نظیری در گردشگری دارد. روزگاری قزوین جایگاه علم و ادب ایران بوده که بزرگان مانند ملاصدرا، شیخ بهایی، با توجه به شیوع کرونا و هم زمانی دهه محرم برنامه های هفته فرهنگی قزوین با عنوان کهن دیار عاشقی ثارالله در محلات،خیابان‌ها و برخی در فضای مجازی برگزار گردید، خبرنگار بسیج مصاحبه ای تفصیلی با مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری قزوین ترتیب داده که از نظر می گذرد.

تجلیل از حافظان قرآن کریم

به گزارش بسیج محمد درافشانی با اشاره به برنامه های هفته فرهنگی قزوین گفت: برنامه های فرهنگی و فاخری از سوی مجموعه مدیریت شهری قزوین برگزار شد، در این همایش از هزار و 450 نفر حافظ قرآن در قالب دو هزار و 930 جزء تجلیل شد، البته به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی امروز، به صورت نمادین فقط از ۵۰ حافظ قرآن، ۲۵ مربی موسسه قرآنی و ۱۰ نفر مربی برتر تقدیر شد.

وی گفت: آئین تجلیل از حافظان قرآن کریم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث پرورش 10 میلیون نفر حافظ قرآن کریم،توسعه و گسترش فعالیت های قرآنی، ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی آموزه های قرآنی برگزار شد.

از هنرمندان عاشورایی تجلیل شد

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری قزوین در خصوص هنرمندان عاشق عاشورا و هنرهای مذهبی گفت: در هفته فرهنگی قزوین و ایام محرم الحرام ،آئین تجلیل از هنرمندان عاشورایی با عنوان «نگارگران عاشق»  با هدف تکریم و تجلیل از هنرمندان در حسینیه شهید ابوترابی، از هفت هنرمند استادکار صنایع دستی هنرهای گره چینی، زره بافی، تابلوهای خوشنویسی،مشبک و منبت کاری، حجاری روی سنگ، آئینه کاری، گره چینی، سرمه دوزی، زره بافی، گلابتون در حسینیه ابوترابی تقدیر شد.
در افشانی اظهار داشت : در این مراسم، یک اثر هنری سرمه دوزی آیت الکرسی اثر سه بانوی هنرمند قزوین رونمایی شد، برای دوختن این اثر هنری 10 کیلو و 800 گرم سرمه و مروارید بکار رفته و دوخت آن حدود سه سال زمان برده است.

روایتگری عاشورا در محلات قزوین

رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین در ادامه گفت:اجرای شش برنامه «روایتگری عاشورا و شبیه خوانی» توسط گروه های روایی و نقالی با هدف احیای سنت شبیه خوانی، مراسم آئینی تعزیه و نقالی عاشورایی در سطح محلات کم برخوردار از دیگر برنامه های هفته فرهنگی قزوین بود.همچنین پنج برنامه "تکیه گردی" عاشورایی همراه مدال خادم الحسینی به هفت نفر از نوجوانان پسر و دختر شهر قزوین اهدا شد.

برپایی فرهنگسرای عاشورایی در قزوین

وی با اشاره به دهه محرم و هفته فرهنگی قزوین گفت: : برپایی فرهنگسرای عاشورایی بود که  از ششم الی دهم شهریورماه سال جاری در پیاده راه فرهنگی سبزه میدان برپا شد.این فرهنگسرا به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی،شناساندن و ارتقای سطح دانش دینی شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان در خصوص واقعه کربلا و بیان اهداف قیام عاشورا برپا شد.

در افشانی تصریح کرد: در این فرهنگسرای عاشورایی، خدمات فرهنگی در قالب غرفه های «کودک، ایستگاه نذر مهربانی، سلامت، پاسخ به سوالات دینی، توزیع بروشور آداب عزاداری و  فاصله اجتماعی، نمایشگاه عکس اینفوگرافی عاشورا، شهروندی، پرده خوانی، توزیع اقلام فرهنگی و سلامت تجلیل شد.

تجلیل از رزمندگان دفاع مقدس، خانواده شهدای مداح و مدافعان حرم

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین بیان کرد: مراسم تجلیل از خانواده ستایشگران(مداحان) شهید و رزمنده در دفاع مقدس و  خانواده شهدای مدافع حرم  و تجلیل از خانواده شهدای سلامت از دیگر برنامه های این هفته بود که در راستای معرفی و شناخت گسترده تر مداحان شاهد و ایثارگر، شناخت بیشتر مردم و مسئولان  به اهمیت نقش مداحان در فرهنگ سازی عاشورایی و الگوسازی از شهدای ستایشگر عاشق مکتب حسینی در جامعه برگزار شد.
وی اضافه کرد:در این مراسم از 16 خانواده ستایشگر(مداح) شهید، 15 ستایشگر رزمنده در دوران دفاع مقدس و سه خانواده شهید مدافع سلامت تجلیل شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها