ظهره وند گفت: جا دارد بابت عضویت به ایران تبریک بگوییم چرا که آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند ما به عضویت در بیاییم، جالب اینکه آمریکایی‌ها درخواست عضویت دادند، از هامبورگ تا مصر درخواست عضویت دادند.
کد خبر: ۹۳۷۴۲۷۱
|
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، ظهره‌وند سفیر سابق ایران در برنامه زنده "سلام تهران"، با اشاره به پیوستن ایران به پیمان شانگهای که دستاورد بزرگی برای کشور است، اظهار کرد: در این بحث اصلا مسئله دور زدن آمریکا مطرح نیست باید گفت وارد فضایی جدید شدیم.

وی افزود: ما از سال ۲۰۰۵ در انتظار عضویت بوده و جزو ۴ کشور ناظر بودیم ولی در سفر اخیر میسر شد که به ۸ کشور عضو اضافه شده و از حالت ناظر بودن خارج شویم، در حال حاضر ۹ کشور عضو و ۳ کشور ناظر در این سازمان داریم.

ظهره‌وند تصریح کرد: سازمان همکاری‌های شانگهای با رویکرد امنیتی در سال ۱۹۹۷ با روی کار آمدن طالبان شکل گرفت سال ۲۰۰۱ که آمریکا به افغانستان حمله کرد با پیوستن ازبکستان به سازمان تعداد اعضا به ۶ کشور رسید و رویکرد آن به امنیتی اقتصادی تغییر کرد، تا بین ناتو و آمریکا و روسیه و چین یک موازنه ایجاد شود.

 وی ادامه داد: همواره cis و کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و چین نسبت به فعالیت‌های ترورسیستی نگران بودند، لذا طالبان که به‌عنوان یک جریان تروریستی و اسلام‌گرای تند رو مطرح بود موجب شد تا این‌ها به هم نزدیک شده و روسیه و چین ابتکار شکل‌گیری این سازمان را به دست بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در همه این مدت ایران نتوانست به عنوان عضو اصلی در این سازمان حضور پیدا کند، گفت: چون اینها هواره سعی کردن انگ تروریست بودن به ایران و کشورهای مسلمان بزنند، اما صلابت و ایستادگی ایران به‌ویژه در مقابل آسیای غرب به‌ویژه خطرناک‌ترین تروریست‌ها داعش و همکاری ایران با روسیه حقانیت ایران را به اثبات رساند و نشان داد ایران به‌عنوان یک عضو دارای ظرفیت‌های مهمی است.

ظهره‌وند اضافه کرد: با عضویت ما یک سری مزایا دریافت می‌کنیم اما جاده یک طرفه نیست و ما هم یک سری مزایا برای سازمان خواهیم داشت، بعد از روسیه و چین ایران وزین‌ترین عضو در این سازمان است، قطعا این عضویت فواید اقتصادی دارد چرا که شانگهای همچون اتحادیه اروپا منطقه.گرایی دارد.

وی یادآور شد: سازمان شانگهای الان هم‌وزن با اتحادیه اروپا است اما من در سال‌های آینده می بینم که این منطقه مهمترین منطقه اقتصادی امنیتی جهان خواهد شد، ظرفیت‌های بکر و فعل خوبی دارد، حجم مبادلات این کشورها با هم ۳ هزار میلیارد دلار است‌.

سفیر سابق ایران خاطرنشان کرد: جاده ابریشم نیز از شانگهای عبور می‌کند که در حال احیا است، چینی‌ها ابتکاری به‌نام " یک جاده یک کمربند" دارند‌ که قرار است با توسعه زیرساخت‌های کشورهایی که به چین وصل می‌شوند چین را به یک کارخانه جهانی تبدیل کند و تحولی ایجاد می‌شود، این به چینی‌ها یک ظرفیت جهانی خواهد داد که تا ۲۰۲۳ قدرت اول در جهان خواهد شد، در حال حاضر در قدرت به ترتیب آمریکا اول، چین دوم و آلمان سوم است.

وی اعلام کرد: حجم روابط تجاری ما با کشورهای شانگهای سال ۱۳۹۹ ، ۲۸ میلیارد دلار بود، تولید ناخالص ملی این کشورها بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد دلار است، حجم تجارت داخلی اینها مجموعا ۳ هزار میلیارد دلار است، یعنی ۲۸ دلار ما پول خورد است، ما می‌توانیم با یک مدیریت صحیح و انقلابی راحت طی سه سال این حجم را به ۲۸۰ میلیارد دلار برسانیم.

وی اظهار کرد: جا دارد بابت عضویت به ایران تبریک بگوییم چرا که آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند ما به عضویت در بیاییم، جالب اینکه آمریکایی‌ها درخواست عضویت دادند، از هامبورگ تا مصر درخواست عضویت دادند.

ظهره وند گذری به ماجرای پیمان آکوس زد و اعلام کرد: استرالیا مقرر بود با پرداخت ۶۴ میلیارد دلار طی قراردادی از فرانسه ۱۲ فروند زیردریایی خریدادی کند که پای آمریکا و بریتانیا به میان آمد که ما با در دست داشتن تکنولوژی بهتر قرارداد می بندیم که قراردادی با عنوان پیمان آکوس با توجه به کوتاه شدن دستشان از منطقه از طریق دریای جنوبی میخواهند به چین فشار وارد کنند.

وی عنوان کرد: پس از این جریان فرانسه اذعان داشت که از پشت خنجر خورده، این تنش بین کشورهای اتحادیه اروپا را در دو دهه اخیر ندیده بودیم، یعنی بعد از ترامپ، حضور ایران در سازمان شانگهای سفره این کشورها در حال محدود شدن است.

ارسال نظرات