پیاده روی بزرگ اربعین یک حرکت خود جوش معنوی و کاملا مردمی است که ، پیام ها ودرس های فراوانی دارد و تامل در هر یک از این‌ها می‌تواند رفتار عملی ما را تغییر داده و حیات جدیدی را برای ما رقم بزند.
کد خبر: ۹۳۷۶۳۶۸
|
۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴

  با توجه به اینکه در آستاده پیاده روی اربعین به عنوان رویداد بسیار مهم جهان اسلام قرار داریم، با حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ «حسنعلی قلعه» کارشناس برجسته مذهبی گفت و گویی انجام داده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسنعلی قلعه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، گفت: در راهپیمایی اربعین گام به گام به حقیقت نزدیک می شویم و از باطل و ظلمت دور شده و به نور و حقیقت نزدیک می شویم.

وی افزود: این روزها از سراسر جهان زائران حسینی خود را به عراق رسانده تا با مردم مخلص آن دیار با پای پیاده خود را در روز اربعین حسینی به کربلا برسانند و از نزدیک زیارت اربعین را بخوانند ولی در این حرکت خود جوش معنوی، سیاسی و کاملا مردمی حرف ها، پیام ها ودرس های فراوانی وجود دارد که تامل در هر یک از این‌ها می‌تواند رفتار عملی ما را تغییر داده و حیات جدیدی را برای ما رقم بزند.

تاثیرگذاری اخلاص، وحدت امت اسلامی، پیروزی همیشگی تفکر مبتنی بر «فطرت و عقل» بر تفکر مبتنی بر «جمود و تحجر»،  به نمایش گذاشتن «قدرت مردمی» ظلم ناپذیر، استکبار ستیز، عدالت خواه، آزادی طلب و آرمانگرا، «تجربه معنویت» و «پالایش درونی» زائران، تولا و تبرای عملی زائرین، ایثار و گذشت و صلح از مهم ترین درس ها و پیام های پیاده روی اربعین است.

 

برای جهانی سازی فرهنگ اربعین چه باید کرد؟

جهانی بودن فرهنگ اربعین به دوران امام صادق (ع) باز می گردد که در آن دوران پیاده روی از نجف به کربلا انجام شد و برای راهپیمایی اربعین ثواب بی شماری در نظر گرفته شده است اما آنچه که درباره پیاده روی اربعین نمود پیدا کرده است مربوط به بعد از انقلاب اسلامی ایران می باشد البته باید بگوییم مسیری که در حال حاضر پیاده روی اربعین در آن انجام می شود با مسیری که در گذشته پیاده روی اربعین صورت می گرفته، متفاوت است؛ با توجه به اینکه تعداد جمعیت و زائران اربعین افزایش پیدا کرد و استقبال از پیاده روی اربعین جهانی شد و حتی از ادیان مختلف نیز در راهپیمایی اربعین حضور دارند، بنابراین مسیر راهپیمایی اربعین با شرایط فعلی انجام می شود. امیدواریم در آینده ادیان غیر الهی نیز فرهنگ اربعین و پیام عاشورا را درک کنند و در این راهپیمایی انسان ساز شرکت کنند.

ائمه جمعه کشور در تبیین معارف اربعین حسینی چه نقشی دارند؟

درک معارف اربعین حسینی دارای اهمیت است. همه علما، نویسندگان و افراد تاثیرگذار در عرصه های مختلف می توانند در جریان تبیین معارف اربعین حسینی تاثیرگذار باشند. ائمه جمعه و جماعات نیز با توجه به جایگاهی که در جامعه دارند، می توانند در تبیین معارف اربعین حسینی نقش مهمی ایفا کنند. همه افرادی که برای تبیین معارف اربعین حسینی تلاش می کنند، باید ابتدا معارف اربعین را درک کنند تا بتوانند مبلغ در این زمینه باشند.

ائمه جمعه می توانند با توجه به جایگاهی که در جامعه دارند با انجام تبلیغات، کمک های مادی و معنوی و هدایتگری در مسیر تبیین معارف اربعین حسینی گام بردارند، در واقع ائمه جمعه باید هدایتگر جامعه به سوی معارف اربعین باشند. با توجه به اینکه ائمه جمعه و جماعات تاثیرگذار هستند، باید جامعه را با واقعیت اربعین حسینی و اهداف اصلی عاشورا آشنا کنند.

اربعین چه پیام ها و درس هایی دارد؟ فلسفه برگزاری راهپیمایی اربعین چیست؟

پیاده روی اربعین بزرگترین راهپیمایی دنیا است. اگر به زندگی انسان به عنوان راهپیمایی نگاه کنیم، می توان این گونه گفت که زندگی انسان راهپیمایی به سوی مرگ است و حرکتی که در این مسیر انجام می دهیم، گام به گام به مرگ نزدیک می شویم. در راهپیمایی اربعین نیز گام به گام به حقیقت نزدیک می شویم و از باطل و ظلمت دور شده و به نور و حقیقت نزدیک می شویم.

پیام راهپیمایی اربعین پیام حریت و آزادی و دفاع از مظلوم، پیروزی حق بر باطل و دفاع از ارزش های اخلاقی انسانی است. این راهپیمایی در دوران ما نیز پیام آور ارزش های اخلاقی انسانی است.

 

ارسال نظرات