رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در وبینار «نقش زنان عاشورایی در ماندگاری عاشورا» گفت:مهمترین نقش زنان عاشورایی پیام رسانی بود و زنان کشورما پیام تاریخی قیام عاشورا را خوب درک کردند.
کد خبر: ۹۳۷۶۹۱۹
|
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، محمد رضا جلیلی رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در وبینار «نقش زنان عاشورایی در ماندگاری عاشورا»  همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)؛ که به همت بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: مهمترین نقش زنان عاشورایی پیام رسانی بود  و زنان کشور ما تکلیف الهی و پیام تاریخی حضرت زینب را خوب درک کردند که در مقابل طاغوت، استبداد و استکبار باید قیام کرد.

مهمترین نقش زنان عاشورایی پیام رسانی بود/ زنان کشورما پیام تاریخی قیام عاشورا را خوب درک کردند

جلیلی گفت: حماسه حسینی و نهضت حضرت اباعبدالله یکی از ماندگارترین نهضت‌های تاریخ بشریت است هیچ عظمتی و هیچ حادثه‌ای در تاریخ بشریت نداریم که اینهمه ماندگاری و جاودانگی و این فراگیری و جهان شمولی را در خودش داشته باشد.

وی افزود: به لحاظ این که این نهضت عظیم در راستای احیای آخرین سفیر الهی و  آخرین پیامبر خدا باید حفظ شود و حفظ تلاشهای همه انبیا در طول تاریخ  است که خاتم الانبیا آن را به اتمام بخشاند  و در تدوام آن پیوند بین بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور پیوند بسیار ارزشمندی است و حماسه عاشورا و حماسه حسینی از این بابت باید پیام همه حقیقت خواهان و عدالت پیشگان را به آیندگان و تمام جهانیان ابلاغ بکند و امور الهی و هدایت بشری باید کامل شود.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، در ادامه بیان کرد: وقتی به قرآن کریم نگاه می کنیم برای رسیدن به هدایت الهی و حقیقت خواهی زن و مرد و جنسیت نداریم در قرآن فضیلت مربوط به جنسیت نیست، ملاک برتری در قرآن به مجاهدت به علم به تقوی به عمل صالح و فضایل انسانی است نه به جنسیت آنطوری که در کتاب مقدس تورات زن را یک موجود فرعی یک موجودی که مقدمه گناه و دستاویز شیطان قرار می گیرد.

جلیلی گفت: در فرهنگ دینی ما زنان و مردان دوشادوش هم به تکامل همدیگر و به تکامل خلقت می پردازند هر جای قرآن مسلمین مسلمات، مومنین مومنات جاهایی هم که بحث مومن هست خطاب زن و مرد را در بر دارد و اسلام این قضیه را به اوج رسانده است.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، اظهار کرد: خصوصا در حماسه عظیم عاشورا وقتی نگاه می کنیم نقش زنان یک نقش بی بدیل و برجسته است و پویایی و ماندگاری این نهضت مدیون جان فشانی‌ها و رشادتهای زنان است، در حالی که اگر صرفا زن به نگاه جامعه شناسان و روانشناسان و فلاسفه غرب باشد یک موجود فقط احساسی و بعضا بعد ظاهری مطرح است که زنها نباید چنین دوامی داشته باشند.

 وی عنوان کرد: در حماسه عاشورا خودساختگی، فرهنگ مقاومت، مظهر صبر و شجاعت نشان می دهد که اینها در مکتب حسینی خوب درس آموختند اینها افسران مخفی جنگ نرمی هستند در کربلا که به همراهی جنگ سخت جنگ نرم هم دارد با قوت خودش ادامه پیدا می کند.

جلیلی با بیان این که بنی امیه تصور کردند که کار نهضت با کشتن امام حسین علیه السلام با فشار نظامی و سیاسی تمام می شود اما در جنگ نرم روانی زنان بعنوان بهترین مظهر این حادثه توانستند بر پیروزی موقت مهر باطلی بزنند؛ حضرت زینب (س) بر جام یزیدیان قطرات زهر ریخت و آن پیروزی را بر کامشان به شکست تبدیل کرد و آنها در فردای تاریخ واقعا مغلوب شدند.

وی ادامه داد: وقتی به تاریخ نگاه می کنیم دلایلی را برای حضور زنان در عرصه های رزم بیان کرده اند از جمله امام حسین علیه السلام طبق این عادت باستانی اهل بیت خودش را تقریبا راهی این حماسه کرد که از دیر باز زنان و فرزندان را در جنگها می بردند و مرسوم بوده که در جنگهای مشرکان با  مسلمانان برای تحریک سپاه و برای پیروزی در جنگ بدر و جنگ احد زنان حضور داشتند این رسمی بوده که امام حسین هم برای این که بتواند تحریک و تشویق بکند به امر رزم زنان را همراه با خودش برده است.

جلیلی گفت: سه نظریه در این رابطه بیان شده که بسیاری شخصیتهایی که در کربلا حضور داشتند، می خواستند منصرف کنند امام را از جمله محمد ابن حنفیه، عبدالله ابن جعفر، عبدالله ابن عباس، آنها گفته بودند ما شنیده ایم که در جنگ شهید می شوی که امام فرمودند رسول خدا خواسته اینها را در اسارت ببیند.

وی افزود: نظریه دوم این که شایسته و پسندیده بود که تنها گذاشتن آنها امر مکروهی بوده، اما نگاه سوم و نگاه جامع و کامل این است که امام حسین با علم به شهادتش و برای ادامه قیام و تحقق اهداف خودش و جلوگیری از انحراف امت و تحریف وقایعی که بنی امیه درصدد بودند اینها را با خودش همراه کرد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، بیان کرد: یعنی نگاه این نهضت اولا یک نگاه جهانی است همه در این زمینه حضور دارند و همانطور که در آثار بسیاری از محققین و مورخین می بینیم آنها گفته اند اگر امام حسین علیه السلام صرفا دنبال حکومت دنیایی و تصاحب قدرت بود زن و بچه خود را همراه نمی کرد از جمله چارلز دیکنز و بسیاری از شخصیتها که به این حماسه با بعد آسمانی و الهی نگاه کردند و ماندگاری که مرسوم است که سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

جلیلی ادامه داد: همانطور که حضرت فاطمه (س) در جنگهای پیامبر در التیام بخشیدن به زخمها در پرستاری امداد رسانی و کمک پشت جبهه نقش داشتند.

زنان کشور ما تکلیف الهی و پیام تاریخی حماسه عاشورا را خوب درک کردند

وی تصریح کرد: و ما بانوان فداکاری هم در همین انقلاب اسلامی دیدیم به تعبیر امام خمینی (ره) نقش زنان و رسالتها آنها در پیروزی انقلاب کمتر از مردان نبوده دوشادوش و در بسیاری موارد حتی قبل از مردان در خیابان حضور داشتند و تکلیف الهی و پیام تاریخی حضرت زینب را درک کردند که در مقابل طاغوت، استبداد و استکبار جنسیت معنا ندارد باید قیام کرد و این قیام را خوب درک کردند و در تداوم انقلاب اسلامی که اگر اینها نبودند چه بسا این جوانان و مردان ما و صبر بر تحمل این شهادتها نبود.

جلیلی با اشاره به این که کوفیان در امداد رسانی به مسلم زنان آنها مردان را به خانه برند، گفت: این که امام خمینی (ره) فرمود ملت ایران از ملت حجاز  در عصر عربستان از ملت کوفه عصر امیرالمومنین و عصر امام حسن و امام حسین برتر بودند طبیعتا یکی از مخاطبهای برجسته این نقش زنان است که رشادت و جماسه برجسته را می بینیم که بعنوان افسران جنگ نرم نهضت امام حسین که در مکتب امام حسین آموخته بودند که باید مقاومت کرد باید صبر کرد.

 وی سپس با اشاره به جان فشانی‌ها و نقش آفرینهای زنان در حماسه عاشورا، اظهار کرد: اما مهمترین نقشی که مربوط زنان عاشورایی در ماندگاری کربلا این بود که اینها پیام رسان بودند سفیرانی بودند که این پیام را رساندند به گوش مردم آن عصر به گوش کوفیان و مردم شام که بویی از اسلام نبرده بودند و اندیشه دینی خود را از معاویه دریافت کرده بود  وبعد اینها در سایر شهرهای اسلامی در مدینه و بعد در طول تاریخ خطبه های اینها ماندگار شد و اینها توانستند این نهضت و مکتب را  زنده نگه دارند.

 زنان در حماسه عاشورا زمینه نهضت‌های بعدی طول تاریخ بشریت را فراهم کردند

جلیلی با بیان این که شاید مهمترین و مشکل ترین وظیفه ای که بعد از شهادت امام حسین علیه السلام بر عهده بانوان قرار گرفت این بود که بتوانند این پیام را برسانند، گفت: در کنار شور حسینی و شعور حسینی زمینه همه نهضتها و بیداریها و حتی سربداران و نهضت‌های بعدی طول تاریخ بشریت را فراهم کردند، در روز یازدهم محرم هنگام عبور از کنار جسدهای شهدا سفیر الهی بودن را شروع کردند، جانانه ایستادند و بدون توجه به سرهای بریده توانستند بر احساسات خود غلبه کنند و هویت دینی و ایمانی خود را به تصویر بکشند  چون در مکتب امام حسین صبر و ایثار و روحیه شهادت طلبی را آموخته بودند و این چنین عظمت آفریند و توانستند الگوی برجسته ای برای تمام زنان و تمام مردان در طول تاریخ باشند  و ما باید درس بگیریم.

وی با بیان این که امروز خوشبختانه بسیاری از زنان  کشورمان توانستند وظیفه زینبی را برعهده بگیرند، گفت: امروز نقش زنان در خانوانده یک نقش برجسته ای است، خوشبختانه زنان زندگی عزتمندانه را ترجیح می دهند به زندگی ذلت بار، رشادتهای همسر ستار ابراهیمی کمتر از سردار ابراهیمی نیست، یا سردار همدانی که همراه خانواده در سوریه بودند.

انتهای پیام/

منبع:  دفتر  رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استای بسیج اصفهان

 

 
ارسال نظرات