خبرهای داغ:
گزارش تحلیلی بسیج، از حضور لشگر ۱۶ زرهی قزوین در عملیات های دفاع مقدس و همبستگی نیروهای مسلح؛
امیر بیژنوند گفت: هیچ اصول و تاکتیکی این را نمی پذیرد که پیش از استقرار کامل یک‌ لشگر، نیروها درگیر نبرد شوند اما لشگر ۱۶ زرهی در شرایط سختی وارد عرصه جنگ شد و حماسه بزرگ عملیات نصر را خلق کرد.
کد خبر: ۹۳۷۷۳۸۵
|
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

به گزارش بسیج، لشگر ۱۶ زرهی قزوین از لشگرهای رزمی زرهی نیروی زمینی ارتش است که قرارگاه فرماندهی آن در قزوین قرار دارد. این لشگر پس از لشگر ۹۲ زرهی خوزستان، دومین یگان زرهی ایران، خاورمیانه و غرب آسیا است.

لشگر ۱۶ زرهی در طول جنگ ایران و عراق از یگان‌های عمل‌کننده ارتش بشمار می‌آمد و در اغلب عملیات‌های گسترده و نیمه‌گسترده، بعنوان یگان عمل‌کننده نیروی زمینی ارتش در عملیات‌های نصر، ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، بیت‌المقدس و فتح‌المبین، رمضان، عملیات والفجر مقدماتی و والفجر ۱ شرکت داشت.

نیروهای مسلح، یکی از افتخارات هر ملتی هستند

در همین راستا امیر مرادعلی بیژنوند، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین در نشست تحلیلی دفاع مقدس که با حضور سردار رفیعی آتانی فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین و امیر بهنام پیری مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در دفتر خبرگزاری بسیج برگزار شد با اشاره به نقش لشگر ۱۶ زرهی قزوین در دوران دفاع مقدس بیان کرد: مردم استان قزوین در تمام عرصه ها به ویژه دفاع مقدس ثابت کردند که همواره پشتیبان نظام و ولایت فقیه هستند. یکی از افتخارات هر استانی نیروهای مسلحی است که در آن استان حضور دارند. نباید جنگ را متعلق به گروه و یا ارگان خاصی دانست بلکه دفاع مقدس متعلق به همه است. نظامیان در تاکتیک جنگ می آموزند که برای حضور یک رزمنده در میدان نبرد، باید ۴۶ نفر وی را پشتیبانی کنند تا در صحنه نبرد بجنگد. بنابراین در جنگ، همه دخیل بوده و نقش بی بدیلی داشتند که تاریخ، لحظه لحظه این حضور را ثبت کرده است و یاوه گویانی که شعار جدایی سپاه، ارتش و مردم را می دادند، در دفاع مقدس شاهد بودند که این ملت در کنار نیروهای مسلح ایثارگری های ماندگاری کردند.

غائله کردستان با حضور لشگر ۱۶ زرهی آرام شد

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که دستور صادر شد که لشگر ۱۶ زرهی قزوین برای مقابله با مخلان امنیت در شمالغرب در این منطقه حضور یابد، این لشگر وارد عرصه شد که خطرات بسیاری را با جانفشانی، از ملت عزیز ایران دور کرد و در آن روزها فرمانده لشگر ۱۶ زرهی بیان کرد که اگر تمام سربازان در این مسیر کشته شوند، باید این ماموریت انجام شود و ناآرامی های کردستان، با حضور این جان برکفان در سخت ترین شرایط آرام شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین اظهار کرد: پس از ختم غائله در مناطق ناامن کشور، جنگ تحمیلی آغاز و دستور جنگ صادر شد و دستور حرکت یگان ها از پادگان ها به سمت مرزها صادر شد و یکی از اولین یگان هایی که در مرز مستقر شد و بنا به گفته امیر لطفی فرمانده وقت لشگر زرهی در آن روزها، هنوز لشگر ۱۶ زرهی به طور کامل اعزام نشده بود که بخش دیگری از این لشکر در مناطق جنگی، درگیر نبرد با دشمن بود.

لشگر ۱۶ زرهی،حماسه عملیات نصر را خلق کرد

امیر بیژنوند عنوان کرد: هیچ اصول و تاکتیکی این را نمی پذیرد که پیش از استقرار کامل یک‌ لشگر، نیروها درگیر نبرد شوند اما لشگر ۱۶ زرهی در شرایط سختی وارد عرصه جنگ شد و آن حماسه بزرگ عملیات نصر را خلق کرد.

وی افزود: عملیات نصر، سرنوشت جنگ را تغییر داد چرا که دشمن هرگز گمان نمی کرد که نیروهای ما از چنین توان رزمی برخوردار باشند. در تمامی عملیات های آفندی و پدافندی، لشگر ۱۶ زرهی نقش داشت. عملیات های بزرگی همچون فتح المبین، طریق القدس، ثامن الائمه، بخشی از عملیات بیت المقدس، تنها بخشی از حضور لشگر ۱۶ زرهی قزوین در دوران دفاع مقدس بود که این لشگر در تمام مأموریت های محوله جانانه جنگید و طبق فرموده مقام معظم رهبری در سفر به قزوین و دیدار با لشگر ۱۶ زرهی قزوین، که « من لشگر ۱۶ زرهی را در فتح نور شناختم. ایثارگری های رزمندگان، تلاش های سرهنگ لطفی که نیروهای خود را در تمام جبهه های کشور هدایت می کرد، عملیات پیروزمندانه را رقم زد.» گواهی بر دلاوری مردان لشگر ۱۶ زرهی است.

وحدت نیروهای مسلح، شاخصه دفاع مقدس بود

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین در ادامه تصریح کرد: در سال های ابتدای جنگ که انسجام و وحدت وجود داشت و همین امر پیروزی های بزرگی را رقم زد، چیزی که باعث پیروزی ملت و رزمندگان ما در جبهه های نبرد شد به دلیل عواملی همچون عنایت الهی به رزمندگان در تمام صحنه ها، رهبری پیامبرگونه امام خمینی(ره) و حضور مقام معظم رهبری به عنوان نماینده امام در عرصه جنگ، وحدت و یکپارچگی نیروهای مسلح، پشتیبانی بی دریغ مردم از

جبهه و جنگ موجب پادر رکابی رزمندگان و پیروزی ایران در دفاع مقدس شد.

امیر بیژنوند در ادامه با اشاره به عملیات فتح المبین و عبور رزمندگان از کارون با توجه به غیر ممکن بودن این امر اضافه کرد: از نظر تاکتیکی، عبور از رودخانه مواج و خروشان کارون عملی غیر ممکن و یا بسیار سخت است در حالی که چندین قرارگاه از جهات مختلف جغرافیایی عملیات فتح المبین را مدیریت کردند.

دستیابی سپاه و ارتش به فناوری دفاعی، اقتدار کشور را رقم می زند

این مسوول نظامی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز سپاه و ارتش به تجهیزاتی دست یافته اند که ممکن است تعداد انگشت شماری از کشورهای دنیا به آن مجهز باشند و امروز ما به سطحی از توان رزمی رسیده ایم که ناوگروه های ما دنیا را در می نوردند و هیچ کس نمی تواند بر این حضور اراده ای داشته باشد.

امیر بیژنوند بیان کرد: جوانان ما باید بدانند که در دوران دفاع مقدس، ما با استکبار جهانی جنگیدیم. زمانی که انقلاب به ثمر رسید چالش های زیادی ایجاد شد. درگیری های داخلی وجود داشت و ارتش سازماندهی خود را هنوز به دست نیاورده بود. سپاه پاسداران نوپا بود و دشمن این موقعیت را غنیمت شمرده و با کارشناسی امور، جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرد.

رزمندگان ایران، جوانمردانه جنگیدند

وی یادآور شد: غافل از اینکه رزمندگان دلیر ایران اسلامی در طول تاریخ ثابت کرده بودند که تا پای جان حاضرند جان دهند اما یک وجب از خاک پاک این سرزمین مادری را به دشمن ندهند. در اوایل جنگ وقتی دشمن با تمام عده و توان به سراسر مرزهای ما حمله ور شد، قدرت دفاعی نیروهای مسلح ما کم بود اما تعصب به نظام و وطن پرستی و عشق به ولی امر باعث شد تا جانانه در مقابل دشمن بایستند و قاطعانه پاسخ دشمن را بدهند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین اظهار کرد: در اوایل جنگ، زمانی که در ۱۵ دی ماه، که هنوز دوماه از جنگ گذشته بود، عملیات غرورآفرین نصر آغاز شد، وقتی عملیات طرح ریزی شد، دشمن غافل از این بود که ما در پی عملیات آفندی هستیم. چرا که در نگاه دنیا، ایران نوپا توان دفاع از کشور را نداشت. اما عملیات آفندی نصر،درس بزرگی به دشمن داد که نه تنها ما قدرت دفاعی و پدافندی داریم، بلکه قدرت آفندی نیز داریم و ضربات سنگینی در این عملیات بر دشمن وارد شد که برای جهان غیرقابل تصور بود.

وی ادامه داد: در عملیات نصر بیش از پنجاه کیلومتر از خاک میهن از اسارت دشمن آزاد شد و ۸۰۰ نفر از بعثیان اسیر نیروهای ما شدند و حدود هزار نفر از نیروی غاصب دشمن در این عملیات کشته و یا زخمی شدند و به جرأت می توان گفت که عملیات نصر یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین عملیات های در طول تاریخ دفاع مقدس بود که با این عملیات به دشمن فهماندیم آنچه را که در ذهن خود پرورانده بود، توهم بود.

امیر بیژنوند با اشاره به مصاحبه ای که صدام با خبرنگاران داشت و عملیات خود را تشریح کرد که ظرف ۴۸ ساعت خوزستان را به تصرف خودمان در می آوریم و پس از آن ادامه عملیات به سمت پایتخت ایران خواهد بود و مابقی مصاحبه را در پایتخت ایران انجام خواهد داد، اما با نگاهی به عملکرد نیروی بعث می توان نتیجه گرفت که رشادت، گذشت و جانفشانی رزمندگان اسلام، عملیات های نیروی بعث، پشت دروازه های شهرها ماند. پشتوانه مردمی برای نیروهای مسلح و رهبری پیامبرگونه امام راحل، موجب توانمندی بیش از پیش رزمندگان ما شد و در مقابل دشمن آنچه را که در توان داشتند به کار گرفتند و همین جان برکفی ها امروز ما را ملزم می کند که در مقابل خانواده معظم شهدا و ایثارگران سرتعظیم فرود آوریم و گنجینه پرمحتوای دفاع مقدس را برای نسل جوان کشور تبیین نماییم.

به گزارش بسیج، جان برکفی نیروهای مسلح از جمله ارتش مقتدر، بر هیچ کس پوشیده نیست. روزی روزگاری در این سرزمین پاک، مردانی از جنس غیرت که پرورش یافته مکتب حسین(ع) بودند بر دشمن متجاوز تاختند و غیورانه و قاطعانه جنگیدند تا ذره از خاک پاک سرزمین مادری، به دشمن نرسد و در این عرصه رشادت شهدا و رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران همیشه در یادها زنده خواهد ماند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها