خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

زبان شعر بستری برای تبیین ابعاد مختلف حماسه عاشوراست

تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: زبان بشعر برای تبیین ابعاد مختلف حماسه حسینی و عاشورا به غنای شعر کمک می کند و بستری برای رشادت و ایثار ملت های آزاده است.
کد خبر: ۹۳۷۷۶۹۰
|
۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم در آیین پایانی کنگره شعر منطقه ای محرم در کانون بسیج تبریز، افزود: شعر هنر اصیل عالم بشری و مهم ترین بستر فکری و فرهنگی ایران در طول تاریخ گذشته بوده و با ظهور اسلام و تشیع از تعالیم فاخر بهره مند شده و به تکامل و بلوغ رسیده و محرم نقطه عطفی در مسیر جریان شعری باشد.

وی اضافه کرد: برخی شاعران همیشه جنبه سوگ عاشورا را دستمایه شعری خود می کنند و برخی علاوه بر سوگ از ادبیات آن برای اعتراض به ظلم و ستمی بهره برده اند.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: شعر در خدمت مفاهیم و بیان فضایل اهل بیت علیهم السلام، ارزش های اخلاقی و منافع ملی قرار گیرد روز به روز ارتقا می یابد.

امام جمعه تبریز  اظهارداشت: قدرت تأثیرگذاری شعر ایجاب می کند شاعر مسئولیت پذیر و متعهد باشد و نسبت به مضامین آن مطالعه و دقت کند و اگر این موارد رعایت شود شعر ماندگار می شود و از شاعران به نیکی یاد می کنند و اگر نیت و هدف خالق اثر دقت شود تأثیرگذارتر خواهد بود.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه محرم هدفی برای زندگی است و شیوه زندگی می آموزد، بیان کرد: محرم و کربلا اوج فضایل اخلاقی بوده و  درس های محرم آزادی، آزادگی و عزت است و رفتار و گفتار امام حسین علیه السلام و یارانش در زندگی فردی، اجتماعی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی و هنری باید الگو باشد.

وی تاکید کرد: شعرای حسینی به عنوان رهروان پیشرو نهضت عاشورا باید این مکتب را بشناسند و آن را جوهر قلم خود قرار دهند و شعر محرم باید حاوی آن باشد.

زبان شعر بستری برای تبیین ابعاد مختلف حماسه عاشوراست

حجت الاسلام آل هاشم، قیام علیه ستم، پیوند دین و سیاست، لزوم ایثار برای احیای اسلام، شهادت طلبی، عدالت خواهی، استقامت و تسلیم ناپذیری، اطاعت از ولی، تحمل سختی ها، اخلاص، شجاعت و شهامت، مسئولیت پذیری، عزت طلبی، دشمن شناسی، امر به معروف و نهی از منکر، غیرت دینی و ... را از درس های حماسه حسینی برشمرد.

نماینده ولی فقیه در استان برگزاری شعر محرم را اتفاق بسیار مبارکی خواند و  خاطرنشان کرد: استمرار آن در این سال ها می تواند تبریز را همچون ادوار گذشته برای مهد پرورش شعرای برجسته تبدیل کند و شاعران جوان را برای تولید آثار فاخر مشتاق تر خواهد کرد و تبریز با توجه به پیشینه ادبی خود می تواند میزبان همایش های مختلف ادبی باشد و عرصه برای مبارزه با برخی بدعت ها فراهم و تولیدات شعر  عاشورایی و آیینی گسترش یابد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها