خبرهای داغ:
همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، فراخوان خاطره‌نویسی «آنچه دیدی بگو» با هف گردآوری اطلاعات مرتبط با بمباران شهری در هشت سال دفاع مقدس از سوی جهاد دانشگاهی خوزستان منتشر شد.
کد خبر: ۹۳۷۸۵۹۶
|
۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
مریم جویدراوی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان در گفت‌وگو با بسیج از خوزستان، با بیان اینکه استان خوزستان نقش محوری و تعیین کننده‌ای در هشت سال دفاع مقدس داشته است، گفت: مردم این استان در روزهای ابتدایی حملات رژیم بعثی عراق، نه تنها از شهر و دیار خود خارج نشدند بلکه جانانه ایستادگی کردند و مقابل حملات دشمن جانشفانی کردند. در این میان و در روزهای ابتدایی جنگ، شهرهای مرزی استان خوزستان مورد هجوم دشمن قرار گرفت و رژیم بعث عراق دیگر شهرهای استان را نیز بمباران می کرد.

وی افزود: در هشت سال دفاع مقدس، همه شهرهای استان خوزستان از جمله اندیمشک، دزفول و بهبهان و.... مورد بمباران قرار می گرفتند. این هجوم و بمباران به دیگر شهرهای کشور کشیده شد و بسیاری از شهرهای میهن اسلامی مان، مورد هدف بمباران دشمن قرار گرفتند.

جویدراوی ادامه داد: در این راستا، مرکز مطالعات و روایت پژوهی دفاع مقدس معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان اقدام به جمع آوری خاطرات بازمانده از بمباران شهری در هشت سال دفاع مقدس نموده است و مسابقه ملی خاطره نویسی «آنچه دیدی بگو» را برگزار خواهد کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان هدف از این امر را حفظ ارزش‌های معنوی دفاع مقدس ـ ثبت تاریخ شفاهی جنگ و خلق آثار ادبی ماندگار در زمینه‌ ادبیات جنگ عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه تاکنون به صورت تخصصی اقدامی درباره اطلاعات مرتبط با بمباران شهری در حوزه دفاع مقدس صورت نشده است، اجرایی شدن این امر می تواند به عنوان منبع مهم گردآوری اطلاعات در حوزه ادبیات دفاع مقدس محقق شود.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان با همکاری اداره‌‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان اقدام به برگزاری این مسابقه خواهد کرد.

جویدراوی بیان کرد: مهلت ارائه و پذیرش آثار از ۶ مهرماه لغایت ۳۰ آبان‌ماه است و همچنین نتایج آن بهمن‌ماه است.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان اظهار کرد: جوایز این دوره شامل نفر اول ۰۰۰/۰۰۰/۵۰ ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر جشنواره، نفر دوم ۰۰۰/۰۰۰/۳۰ ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر جشنواره و نفر سوم ۰۰۰/۰۰۰/۲۰ ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر جشنواره و همچنین از ۵ خاطره برتر تقدیر خواهد شد که جوایزی به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی گفت: علاقمندان به شرکت در این مسابقه، خاطرات خود را از طریق شماره واتساپ ۰۹۰۱۸۹۹۵۹۷۲ و یا آدرس ایمیل Anchedidibego@gmail.com ارسال کنند. همچنین می توانند خاطرات خود را به آدرس پستی اهواز ـ دانشگاه شهید چمران اهواز ـ راهروی جهاددانشگاهی ـ معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خوزستان ارسال کنند.

آیین نامه و شرایط شرکت در مسابقه:
۱-شرکت برای همه افراد آزاد است.
۲- خاطرات نباید درهیچ نشریه و کتابی چاپ شده باشند.
۳- هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر سه اثر(خاطره) به دبیرخانه‌ مسابقه ارسال کند.
۴- فایل اثر به صورت word و pdf ارسال شود. تعداد کلمات بین ۱۵۰۰ تا ۲هزار کلمه با فونت ۱۴ باشد.
۵- با توجه به اینکه آثار برگزیده در قالب کتابی با عنوان « آنچه بدیدی بگو» منتشر خواهد شد، این دبیرخانه حق نشر آثار را برای خود محفوظ می‌داند.
۶- مشخصات کامل شرکت کنندگان؛ (نام و نام خانوادگی، میزان تحصیلات، آدرس محل سکونت و شماره تماس) در ابتدای صفحه خاطرات درج شود. زمان و مکان وقوع بمباران نیز به طور دقیق ذکر شود.
۷- خلاقیت، سبک نوشتار و استفاده از تکنیک‌های ادبی خاطره نویسی به منظور تآثیر هر چه بیشتر بر مخاطبان نقشی تعیین کننده در رتبه‌بندی دارد.
۸ ـ اشاره به نکاتی از جمله اقلیت‌های مذهبی، عشایر، کمک‌های مردمی، ارزش‌های معنوی و نقش آفرینی مادران، از جمله آیتم هایی هستند که از امتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.
۹ـ در صورتی که از محل وقوع بمباران، عکس های مرتبطی موجود باشد، می توان این عکسها را ضمیمه خاطرات نمود. که این امر به عنوان آیتم قابل توجهی مد نظر قرار خواهد گرفت و در چاپ کتاب نیز استفاده خواهد شد.
نکته قابل توجه اینکه تاریخ وقوع بمباران و عکس مرتبط با خاطره به صورت دقیق ذکر شود.
۱۰ـ به منظور سهولت در امر گردآوری خاطرات می توان اقدام به گردآوری خاطرات شفاهی کرد. به این نحو که افراد پس از ضبط خاطره آن را دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.
نکته: در ضبط و ارسال خاطره به صورت شفاهی، شرکت کنندگان در ابتدای فایل صوتی مشخصات کامل خود را از جمله نام و نام خانوادگی، شماره تماس و شهر محل سکونت خود ذکر کنند.
نکته: فایل های ارسالی به عنوان یک سند از هشت سال دفاع مقدس، بایگانی خواهند شد. همچنین بانک اطلاعاتی بر این اساس تهیه و گردآوری می‌شود.

انتهای پیام
ارسال نظرات
پر بیننده ها