انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور
علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأمین زمین و انرژی و احیاء واحدهای تولیدی غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از اولویت‌های مهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال جاری اعلام کرد.
کد خبر: ۹۳۷۹۹۹۶
|
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، علی رسولیان در نشست امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور گفت: این سازمان در راستای انجام دو وظیفه اصلی خود، که ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تأمین زیرساخت‌های مناسب سرمایه گذاری و حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر می‌باشد، برنامه‌های حمایتی متنوع و مشوق‌هایی را تدوین نموده است تا فعالان اقتصادی با سهولت و شرایط مناسب به کسب و کار خود بپردازند.

وی با اشاره به این‌که یکی از اولویت‌های مهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تأمین زمین مناسب برای صنعتگران است، افزود: برنامه این سازمان برای تأمین 10 هزار هکتار زمین تدوین شده که برای توسعه شهرک‌های صنعتی موجود و احداث شهرک‌های صنعتی عمدتاً در مناطق محروم برنامه‌ریزی شده و شاخص مربوط به آن 5 برابر افزایش یافته است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: همچنین برای تأمین انرژی برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی، سخت افزار و تجهیزات مورد نیاز از جمله پست‌ها و خطوط انتقال با مشارکت وزارت نیرو و تأمین اعتبار صورت گرفته، امیدواریم در سال جاری با گشایش مناسبی در این زمینه مواجه شویم.

رسولیان ادامه داد: 63 پست 20/63 برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه‌ریزی شده است، و تفاهم نامه‏ای نیز برای احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک (CHP) در شهرک‌های صنعتی امضاء شده تا از آسیب قطعی برق به صنایع جلوگیری شود، که در این راستا زمین رایگان و تسهیلاتی با همکاری و مشارکت وزارت نیرو درنظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: برای تأمین انرژی خورشیدی 3 هزار هکتار زمین در شهرک‌های صنعتی شناسایی و مجوزهای لازم برای واگذاری 10 ساله زمین مشخص شده است، که این مجموعه اقدامات هرچند برای این سازمان بدون انتفاع است و در مسیر تأمین اعتبار آن مشکلاتی وجود دارد، اما رونق تولید و پایداری اشتغال در این مناطق برای دولت از اوجب واجبات است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به این‌که بیش از 2 هزار لیتر کسری آب در شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد، اظهار داشت: رویکرد ما برای جبران کسری آب، استفاده از پساب‌های شهری است که برای خریداری آن‌ها به وزارت نیرو اعلام آمادگی کرده‌ایم و در برخی مناطق نیز آغاز شده است. رویکرد دیگر ما نیز بازچرخانی آب صنایع است که می‌تواند به میزان قابل توجهی کسری آب را تأمین کند.

رسولیان به احداث واحدهای کارگاهی کوچک برای بنگاه‌هایی که ظرفیت مالی بالایی ندارند نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته 72 واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ایجاد شد و امیدواریم برنامه امسال ما که از ابتدا احداث 1000 کارگاه بود و هم اکنون به 1800 کارگاه رسیده است، با تحقق حداقل 80 درصد آن‌ها، سهم به‌سزایی در اشتغالزایی کشور ایفا نماید.

وی از احیاء واحدهای تولیدی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌عنوان دیگر اولویت مهم سازمان متبوع خود در سال جاری یاد کرد و گفت: امسال 1600 واحد صنعتی غیرفعال در داخل شهرک‌های صنعتی و 400 واحد در خارج از آن‌ها برای برنامه بازفعال سازی هدف گذاری شده‌اند که با کمک بسیج پایش‌های مناسبی صورت گرفته و گزارش‌های کارشناسی خوبی از واحدهای راکد و فعال، دلایل تعطیلی و مشکلات پیش روی آن‌ها در اختیار ما قرار گرفته است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: در سال جاری با افزایش 3 برابری تسهیلات صنایع کوچک و متوسط در قالب 86 برنامه حمایتی در 25 سرفصل، حمایت‌های متنوعی در بخش‌های صادرات و واردات، برگزاری نمایشگاه، خوشه‌های صنعتی و ... صورت گرفته است که همگی در راستای توسعه اقتصادی و توانمند سازی SMEها بوده است.

رسولیان اظهار امیدواری کرد با همکاری سازمان بسیج مهندسین صنعتی، گام‌های استواری در راستای کمک به پشتیبانی و مانع زدایی و فعال سازی صنایع خرد، کوچک و متوسط در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور برداشته شود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن نیز در این نشست با بیان این‌که مأموریت سپاه و بسیج، حفاظت از نظام و انقلاب اسلامی در مقابل تهدیدات نظامی، سیاسی، اقتصادی و ... است، گفت: همه ما سرباز نظام و انقلاب هستیم و از مسائل و مشکلات بیکاری و معیشت مردم مطلعیم و هدف و مأموریت مان یکی است.

دکتر علی توشه افزود: ظرفیت سپاه و بسیج بسیار بالاست و ما در کنار شما ایستاده‌ایم تا اهداف و مأموریت‌های مشترک‌مان انجام شود.

وی اضافه کرد: ما در هر عرصه‌ای از ظرفیت‌های لازم برخورداریم، و در حوزه تولید نیز در تمام مسیر زنجیره ارزش، از ابتدا تا بازار مصرف در کنار و همراه شما خواهیم بود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن ادامه داد: این سازمان با حضور 60 هزار نفر نیروی علمی، در خدمت و در کنار صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است و این اطمینان را می‌دهد که متناسب با نیازمندی‌های تخصصی هر حوزه، امکان ارائه خدمات کارشناسی لازم وجود دارد.

دکتر علی توشه بیان کرد: 31 سپاه استانی با تشکیل قرارگاه، بیش از 15 هزار واحد تولیدی را پایش کرده‌اند و حدود 46 هزار مشکل و مانع در 56 عنوان کلی و 4 حوزه اصلی شناسایی و عارضه یابی شده است.

وی توضیح داد: این 4 حوزه اصلی عبارت‌اند از زیرساخت، حوزه بانکی، قوانین و مقررات و تجارت و بازرگانی که هر 3 رکن تولید، توزیع و مصرف در این حوزه‌ها پوشش داده شده است.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور تأکید کرد: وظیفه ما تسهیل فرآیندها برای رسیدن سازمان‌ها به اهداف و مأموریت‌های‌شان است. از این رو باید از ظرفیت فراگیر سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استفاده شود.

در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن امضاء شد.

پیش از این در سال 1397 تفاهم نامه سه جانبه‌ای با هدف ارتقاء توانمندی و افزایش قابلیت در بنگاه‌های اقتصادی و توسعه فضای کسب و کار بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان بسیج مهندسین صنعتی و سازمان مدیریت صنعتی منعقد شده بود، که نتایج مطلوب به‌دست آمده در طی مدت 3 سال گذشته، به انعقاد این تفاهم نامه دوجانبه انجامیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات