رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد؛
سردار جلالی با تأکید بر اهمیت احصای تصویری روشن از شهر تهران، گفت: دستیابی به این ارزیابی منوط به تکمیل مطالعات پدافند غیرعامل شهر تهران است که با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی مطالعات آن باید در اسرع وقت تکمیل شود.
کد خبر: ۹۳۸۱۶۶۲
|
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در دیدار با «علیرضا زاکانی» شهردار تهران با بیان اینکه امروز جمعیت در مناطق شهری افزایش چشمگیری یافته و هر روز نیز بر حجم آن اضافه می‌شود، اظهار داشت: با توجه به این افزایش جمعیت و به دنبال آن، انباشت دارایی‌ها و زیرساخت‌ها حساس، حیاتی و مهم در شهرها، تأمین امنیت شهر‌ها و تقویت تاب‌آوری و پایداری زیرساخت‌های شهری برای تداوم خدمت‌رسانی به شهروندان در جهت ارتقای کیفیت زیستی شهرنشینی به‌ویژه در مواقع بحران، اهمیتی دوچندان یافته است.

وی ادامه داد: با درک این موضوع، اهمیت رعایت ضوابط و الزامات پدافند غیرعامل در شهر‌ها به‌ویژه در شهری مانند تهران، به سبب جایگاه ویژه سیاسی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی بیش از پیش است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر اهمیت احصای یک تصویر روشن از دارایی‌ها، تهدیدات و آسیب‌پذیری‌ها در شهر تهران، گفت: دستیابی به این ارزیابی منوط به تکمیل مطالعات پدافند غیرعامل شهر تهران است که با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی مطالعات آن باید در اسرع وقت تکمیل شده و به سرانجام برسد.

سردار جلالی با اشاره به لزوم تهیه طرح واکنش اضطرای برای شهر تهران، خاطرنشان کرد: امروزه همه کلانشهر‌ها به‌ویژه در کشور‌های توسعه‌یافته در برابر بحران‌ها و مخاطرات احتمالی از طرح‌های انتقال جمعیت برخوردار هستند که نمونه آن‌ها را بار‌ها در تخلیه شهر‌های آمریکا در مواقع وقوع طوفان‌ها دیده‌ایم؛ لذا کلانشهر تهران نیز باید شرایط اسکان اضطراری حداقل سه میلیون نفر از جمعیت خود را در شعاع ۶۰ کیلومتری فراهم کند که در این میان استفاده دو منظوره از فضا‌های باز شهری در پارک‌ها و بوستان‌ها، یک راهبرد اساسی است.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اهمیت حفاظت از تأسیسات زیرسطحی و کانال‌های مشترک انرژی در شهر‌ها تصریح کرد: اقدامات انجام شده در شهر‌های مشهد، اصفهان و همچنین برخی بزرگراه‎های تهران، نمونه‌های خوب و موفقی در زمینه حفاظت از این زیرساخت‌هاست که باید توسعه آن در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به توسعه هوشمندسازی شهر‌ها در جهان و حرکت به سمت شهر‌های هوشمند، تأکید کرد: به مدد فناوری، شهر‌های هوشمند به افزایش رفاه و کیفیت زندگی کمک شایانی توجهی خواهند داشت؛ ولی باید در کنار فرصت‌ها به تهدیدات آن نیز اشراف داشت. تهدیدات سایبری و خطر نفوذ و اشراف بخشی از موارد است که باید به آن توجه جدی داشت.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه و گسترش مجتمع‌های بزرگ مقیاس تجاری، مسکونی و اداری در شهر تهران، تهیه طرح پاسخ به حوادث در ابتدای طراحی تا بهره‌برداری از آن‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

سردار جلالی همچنین با اشاره به ظهور و بروز تهدیدات نوین (CBRNE) در شهر‌ها بر اهمیت آمادگی و تجهیز مدیریت شهری برای مقابله با چنین حوادث و بحران‌هایی تأکید کرد و افزود: در این زمینه، تجهیزات مقابله با حوادث زیستی، شیمیایی و پرتوی در اختیار پنج ایستگاه آتش‌نشانی در تهران قرار گرفته است که امیدواریم این روند، تا دستیابی به سطح قابل قبول تعداد ایستگاه‌های مجهز ادامه یابد.

وی با تأکید بر اهمیت وجود فرمانده واحد شهری در بحث دفاع غیرنظامی در شهرها، یادآور شد: باید برای اداره یک حادثه در یک شهر، از جایگاهی قوی‌تر از مدیریت استفاده کنیم که همان فرماندهی است. از همین رو ما در سند پدافند شهری، فرمانده واحد را برای مقابله با حوادث و تهدیدات در نظر گرفته‌ایم و زیرساخت‌های حیاتی شهری نیز باید از یک مرکز واحد کنترل و فرماندهی شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: تحقق این امر نیازمند تفویض اختیار به شهردار تهران از سوی وزیر کشور است که امیدواریم این امر در دستور کار ویژه شهردار تهران قرار گرفته و در هیئت دولت مطرح و حصول نتیجه منجر شود.

ارسال نظرات