رئیس پلیس بین الملل ناجا با تاکید بر ضرورت ایجاد دیپلماسی انتظامی، اظهار کرد: دیپلماسی انتظامی جزو مواردی است که به شدت دنبال آن هستیم تا از طریق ایجاد این فرصت منافع کشور را در حوزه‌های نظامی تامین کنیم.
کد خبر: ۹۳۸۱۸۱۲
|
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲

 به گزارش  خبرگزاری بسیج، سردار هادی شیرزاد در مورد خدمات پلیس بین الملل گفت: هدف از تشکیل این سازمان این است که اگر جرمی در کشوری رخ داده و مجرم فرار کرده و به خارج از کشور رفته است، بتوان مجرم را در هر کشوری که ساکن شده دستگیر و به کشورش که محل وقوع جرم است استرداد کرد.

وی افزود: اینترپل یک سازمان بین المللی است و به اعتقاد کارشناسان اولین سازمان بین المللی از نظر تعداد عضو است و نزدیک به ۱۰۰ سال است که این سازمان فعالیت خود را آغاز کرده است و ایران جزو اولین کشور‌هایی است که حدود ۶۰ سال با این مجموعه همکاری دارد.

سردار شیرزاد در ادامه در مورد نحوه صدور اعلان قرمز برای مجرمان گفت: اعلان قرمز یکی از عملکرد‌های پلیس اینترپل است که بنا به درخواست پلیس یک کشور به مقر اصلی سازمان در پاریس ارسال می‌شود.

رئیس پلیس بین الملل ناجا اظهار کرد: برای صدور اعلان قرمز برای مجرم باید پلیس مدارک، استناد و دلایل موجود مبنی بر مجرم بودن فرد موردنظر را برای دستگیری به سازمان اینترپل ارسال کند و وقتی درخواست به پلیس اینترپل داده می‌شود، سازمان اینترپل، درخواست و مدارک را بررسی کرده و اگر کارشناسان سازمان متبوع مدارک را تأیید کنند، اعلان قرمز در سامانه این پلیس بارگذاری خواهد شد.

وی ادامه داد: دومین گام شناسایی و دستگیری مجرمان و اقدام برای استرداد است و در روند استرداد، مجرم پس از دستگیری به دادگاه برای صدور حکم استرداد سپرده می‌شود تا حکم استرداد یا عدم استرداد آن صادر شود.

سردار شیرزاد که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در مورد استرداد محمدرضا خاوری یکی از اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور که به کانادا متواری شده است تصریح کرد: استرداد وابسته به روابط دیپلماتیک و قضایی کشورهاست و برای این مجرم به رغم صدور اعلان قرمز و دستگیری و برگزاری دادگاه حکم استرداد صادر نشده است و همچنان پیگیری‌ها برای استرداد وی ادامه دارد.

رئیس پلیس بین الملل ناجا اظهار داشت: افرادی که اعلان قرمز دارند همیشه تحت تعقیب هستند و از خدمات شهروندی کشور‌ها محروم هستند و به محض خروج از کشوری که ساکن هستند دوباره روند اعلان قرمز آن‌ها اعمال می‌شود.

سردار شیرزاد تصریح کرد: بسیاری از مجرمینی که به کشور برگردانده شدند حتی تصور اینکه به کشور برگردانده شوند را نداشتند.

رئیس پلیس بین الملل ناجا در ادامه در مورد دستگیری گردانندگان اصلی سایت‌های قمار و شرط بندی و استرداد آن‌ها به کشور اظهار داشت: به دنبال درخواست پلیس بین الملل ایران، اعلان قرمز علیه «میلاد حاتمی» صادر و پس از ردیابی و شناسایی در ترکیه دستگیر و تحویل مقام قضایی شد.

سردار شیرزاد همچنین به دستگیری «الکس» سرکرده بزرگ‌ترین باند قاچاق دختران ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر دستگیری الکس در این پرونده ۹ نفر از ا فراد این باند در داخل و خارج از کشور دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

رئیس پلیس بین الملل ناجا در خاتمه بر ضرورت ایجاد دیپلماسی انتظامی تاکید و اظهار کرد: اساس کار پلیس‌ها طرحی تعاملی و ارتباطاتی است که با هم دارند و گاهی به دلایل مختلف تعاملات کشور‌ها می‌تواند به گرمی قبل نباشد، ولی تعاملات انتظامی می‌تواند گرم باشد. دیپلماسی انتظامی جزو مواردی است که به شدت دنبال آن هستیم تا از طریق ایجاد این فرصت منافع کشور را در حوزه‌های نظامی تامین کنیم.

ارسال نظرات