عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از برجام بعنوان یکی از هزاران پروژه کشور نام برد و گفت: همه چیز به این موضوع ختم نمی شود و آمریکا باید تاوان بی اعتمادی خود را بپردازد، تا به مذاکره برگردیم.
کد خبر: ۹۳۸۱۸۷۱
|
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۱

«فدا حسین مالکی»،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به اتفاقات اخیر در منطقه به رویکرد سیاست ایران در قبال همسایگان خود، بویژه آذربایجان پرداخت و عنوان کرد: جمهوری اسلامی همواره حامی کشورهای اسلامی در برابر دشمنان غیر مسلمان بوده و نمونه آن هم کمک های همه جانبه و مستشاری ایران در جنگ قره باغ بود که در دهه های گذشته تا به کنون ادامه داشته است.

او در ادامه گفته خود، مانور جدید نظامی سپاه و ارتش در مزرهای شمال غربی را، هشداری به آنچه که «دشمنان پشت صحنه» نامید توصیف کرد و گفت: از ابتدا این رزمایش، آذربایجان را هدف نداشت و بلکه کسانی را نشانه رفت، که از آتش افروزی و فتنه افکنی میان دو کشور سود می برند و بلاخره دُم خروس نمایان خواهد شد.

نماینده مجلس زاهدان با انتقاد از سیاست کنونی "الهام علیف" و پنهان کاری وی در بیان برخی از حقایق نیز هشدار داد: اگر دولت باکو کماکان همان سیاست پشت صحنه را ادامه دهد،مسلماً یک تهدید جدی برای ایران است و ما در این راستا لحظه ای از منافع ملی و امنیت خود غفلت نمی کنیم.

 *اشتباهات برجامی تکرار نخواهد شد

 فدا مالکی، در مورد برجام هم گفت: ابتکار، دیگر در دست کشورهای غربی نیست و در دست جمهوری اسلامی است و همانند دولت قبل زمان را صرف چنین موضوعی نخواهیم کرد.

عضو سیاست خارجی مجلس به خسارات مذاکرات بی نتیجه ، در دولت پیشین اشاره کرد و اظهار داشت: نشست های فرمایشی گذشته، دولتهای غربی را جسورتر کرد و زیان زیادی نیز به اقتصاد کشور وارد کرد. یقیناً دولت سیزدهم چنین اشتباهاتی را تکرار نخواهد کرد و مسیر روشن تری را در این مسئله دنبال می کند.

 نماینده مجلس زاهدان، که این اظهارات را در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بسیج مطرح میکرد، از برجام بعنوان یکی از هزاران پروژه کشور نام برد و گفت: همه چیز به این موضوع ختم نمی شود و آمریکا باید تاوان بی اعتمادی خود را بپردازد، تا به مذاکره برگردیم.

 وی افزود: فعلاً آنچه که در دولت انقلابی از اهمیت بسزایی برخوردار است، تعامل با دیگر کشورهای بزرگ اقتصادی و همکاری با همسایگان است و اتخاذ چنین سیاستی نیز نتیجه داد،که آن عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای بود و با آمدن جمهوری اسلامی به این سازمان، پروژه برجام بی اهمیت گشت.

 «گفتنی است: اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، شهریور ماه گذشته در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد و ایران با حمایت روسیه و چین عضو اصلی این سازمان شد.»

 «سازمان شانگهای از این لحاظ برای ایران حائز اهمیت است، که سه کشور بزرگ اقتصادی نظیر هند، چین و روسیه عضو آن هستند و یک چهره غیر غربی نیز محسوب می شوند. ظهور ابتدایی این سازمان هم  با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و اروپا در منطقه پایه گذاری شد.»

 *همسویی چشم بادامیها با آمریکا، برای ایران قابل پذیرش نیست

 یکی دیگر از مباحثی که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به آن ورود کرد، تنش جدید اقتصادی ایران و کره جنوبی بود، کشوری که بیش از 9 میلیارد و دویست میلیون دلار از پولهای ایران را به دلیل تحریمهای آمریکا مسدود کرده و با وجود گفتگو های دیپلماتیک بین دو کشور، هنوز استرداد این پولها بلوکه شده صورت نگرفته است. 

 فدا حسین ملکی، در اینباره کره جنوبی را تهدید کرد، که اگر این کشور همسو با آمریکایی ها حرکت کند،برای ایران قابل پذیرش نیست و به اقتصاد او ضربه بزرگی وارد خواهد شد.

 این نماینده همچنین خواستار تحریم بیشتر کالاهای کره جنوبی شد.

 «پیشتر و به دنبال این موضوع نیز، واردات لوازم خانگی کره جنوبی با نامه رهبر معظم انقلاب ممنوع اعلام شد، هرچند که دفتر ریاست جمهوری دلیل تحریم محصولات کره را درخواست تعدادی از شرکتهای داخلی تولید لوازم خانگی عنوان کرده بود، اما به نظر می رسد، تدابیر داهیانه رهبر انقلاب دو هدف را نشانه رفته است، جواب متقابل به گَُستاخی سِئول و دیگری حمایت از تولید داخلی.»

 

انتهای پیام//

ارسال نظرات