خبرهای داغ:
مسئول بسیج علمی،پژوهشی خراسان جنوبی با بیان اینکه شبکه علمی باید دربسیج جدی گرفته شود،گفت: راهبردهای علمی بسیج در طی ده سال آینده براساس بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شده است.
کد خبر: ۹۳۸۲۰۸۶
|
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، علی فرخنده مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصار الرضا (ع) در جمع مخترعین، مبتکرین، فرماندهان حوزه‌های بسیج و مسئولین علمی پایگاه‌های مقاومت شهرستان طبس اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ۷ راهبرد اساسی، علم و پژوهش، اخلاق، سبک زندگی اسلامی، استقلال و... را بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب علم موجب پیشرفت، آبرو و اقتدار یک ملت می‌دانند، گفت: اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ دانش بنیان، تربیت دانش بنیان از مهمترین مولفه‌های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می‌باشد.

علم نقش زیر بنایی دارد وباید براساس مبنا باشد

فرخنده با تاکید براینکه باید در همه مسائل علم آن را داشته باشیم، افزود:علم نقش زیر بنایی دارد و باید براساس مبناباشد.

وی با بیان اینکه شهدای هسته‌ای مصداق جهاد علمی در برابر دشمن هستند، بیان داشت:علمی می‌تواند برای ملت نافع وهمراه با تفکر انقلابی و روحیه جهادی همراه باشد آن وقت علم بن بست شکن بوده و پزشک و مهندس جهادی به دنبال زیر میزی نخواهد بود.

فرخنده بیان داشت: چرا با توجه به رشد علم در کشور نتوانستیم در صنعت و اقتصاد رشد لازم را کسب کنیم ما علم را تولید کردیم، اما برای قفسه کتابخانه‌های دانشگاه.

علم باید در اختیارکشاورزی، اقتصاد و صنعت قرار گیرد

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) گفت: رتبه علمی ما در سطح دنیا ۱۶ است، اما دراقتصاد و صنعت بالای ۸۰ می‌باشد؟ چرا، زیرا از چرخ علم در صنعت و اقتصاد استفاده نشده است بنابراین در کشورعلم باید در اختیاراقتصاد، صنعت، کشاورزی و معدن قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مهمترین مانع پیش روی کشور این است که باید تلاش کنیم ظرفیت نخبگانی محلات وشهرستان را در جهت برطرف کردن موانع و مشکلات و تولید علوم کاربردی بکار ببندیم.

فرخنده با بیان اینکه علم باید مبتنی بر نیاز انسان باشد، افزود:علم، پژوهش و فناوری برای انقلاب یک ضرورت است لذا باید براساس این سه مولفه باید حرکت کنیم.

شرکت‌های دانش بنیان محلی برای جذب نخبگان علمی

وی با اشاره به اینکه پردیس شرکت‌های دانش بنیان محلی برای جذب نخبگان، مخترعین، مبتکرین است، گفت: این پردیس زیرمجموعه بسیج علمی می‌باشد ومخترعین حمایت‌های مادی و معنوی می‌کند که مبتنی بر نیاز استان خراسان جنوبی باشد.

فرخنده با بیان اینکه نیاز‌های اولویت داراستان آب، کشاورزی با تمرکز بر محصولات استراتژیک و گیاهان دارویی، معدن ودام است، گفت: نیاز است مخترعین و مبتکرین براساس این موضوع حرکت کنند.

کمک نخبگان استان به بهینه سازی آب

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه خراسان جنوبی بهینه سازی مصرف آب یکی از اولویت‌های استان دانست و افزود: خانه نخبگان علوم انسانی اسلامی و علوم فنی مهندسی نیز از ساختار‌های بسیج علمی است.

وی ادامه داد:نقش نخبگان منجر به رفع موانع در همه عرصه‌ها می‌شود.

ایجاد یک نیروگاه بادی در خراسان جنوبی ضروری است

فرخنده با اشاره به باد‌های ۱۲۰ روزه درشرق وجنوب شرق کشور، ادامه داد: خراسان جنوبی ظرفیت بسیار بالایی را برای ایجاد یک نیروگاه بادی را دارد.

وی مهمترین راه برون رفت از مشکلات عارضه یابی آن‌ها دانست و بیان داشت:شهرستان طبس جزء اولویت‌های شهرستان‌های استان برای ایجاد مرکز رشد و خلاقیت توسط بسیج علمی است که می‌تواند محلی برای اجتماع نخبگان، نوجوانان و جوانان شهرستان باشد.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) تصریح کرد: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به بالا نیزاگر ایده و طرحی داشته باشند ومورد قرارگاه جهاد علمی استان قرار بگیرد میتوانند با دادن گواهی از خدمات ۶ ماه کسر خدمت در دوران سربازی استفاده کند.

همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی

فرخنده حمایت‌های مادی و معنوی، پشتیبانی از طرح‌های فناورانه، کمک به اشتغال وتوانمند سازی بسیجیان درعرصه‌های فناور، کرسی آزاد اندیشی و نشست‌های علمی با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی، شناسایی عارضه‌های شهرستانها، برگزاری کارگاه‌های توانمند سازی با استفاده از حوزه‌های مقاومت بسیج را از برنامه‌ها و اهداف بسیج علمی دانست.

فعالیت ۲۵ هسته علمی در طبس

وی تاکیدکرد: ۲۵ هسته علمی در سطح شهرستان طبس می‌توانند با استفاده از ظرفیت نخبگان مشکلات شهرستان را بررسی وبرای حل مشکل آن راه کاربرون رفت از این مشکل را ارائه دهند.

فرخنده با بیان اینکه در بخش معادن فراوری می‌توان از خام فروشی آن دربا ارائه راه کار مناسب از خام فروشی جلوگیری کرد، گفت:عارضه یابی‌ها را در اتاق نمی‌شود انجام داد لذا باید به صورت میدانی وارد شد.

شبکه علمی باید دربسیج جدی گرفته شود

وی با بیان اینکه شبکه علمی بسیج باید دررده‌های مقاومت جدی گرفته شود، گفت:  راهبرد‌های علمی بسیج در طی ده سال آینده براساس بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شده است.

فرخنده عنوان کرد: سندعلمی بسیج ۷ راهبرد اساسی دارد و باید ما در سطح جامعه یک گفتمان علمی داشته باشیم.

وی ادامه داد: علم وپژوهش راهبر اول چهل ساله دوم انقلاب است وباید از ظرفیت‌های مردمی برای پیشرفت‌های علمی استفاده شود.

توانمند سازی نیرو‌های طراز انقلاب براساس منویات رهبر انقلاب

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه خراسان جنوبی بیان کرد: وقف کردن در عرصه‌های علمی برای کمک به علم است لذا توانمند سازی نیرو‌های طراز انقلاب، استعداد یابی یک امر ضروری است ونباید جریان انقلاب و علمی را رها کنیم.

وی با بیان اینکه گاهی اهدافمان هدایت شده نیست، افزود: باید از ظرفیت‌های خیرین ومسئولین برای کمک به اهداف علمی و تربیت نیروی طراز انقلاب وکادر سازی استفاده شود.

انتهای پیام/ 

 

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

ارسال نظرات
پر بیننده ها