زاهدان/ جهاندیده گفت: از زمان آغاز طرح کاج در استان، ۳ هزار و ۱۰۰ نفر از کارگران و خانواده های آنان در قالب ۱۴۷ دوره و کارگاه آموزشی، مسائل مربوط به سبک زندگی سالم و کاهش آسیب های اجتماعی را فرا گرفتند.
کد خبر: ۹۳۸۲۵۱۷
|
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

مهرداد جهاندیده  در گفتگو با خبرنگار بسیج در زاهدان اظهار داشت: کاربست ملی مطالعه شیوع شناسی پیشگیری از اعتیاد ( طرح کاج ) از سال ۱۳۹۵ در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص فراهم سازی بسترهای سلامت اجتماعی در جامعه، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان اجرایی" طرح ملی استقرار مداخلات پیشگیری از مصرف مواد در جامعه کار و تولید(طرح کاج)" با رویکرد سبک زندگی سالم در واحدهای تولیدی، صنعتی ۵۰ تا ۵۰۰ نفر آغاز شده است.

وی افزود: بر این اساس، تاکنون این طرح در ۴۷ واحد تولیدی، صنعتی ۵۰ تا ۵۰۰ نفر در سیستان و بلوچستان اجرایی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ادامه داد: طرح کاج شامل ۳ بسته خدمتی با عناوین آموزش سبک زندگی سالم- ارزیابی وضعیت سبک زندگی کارگران و رتبه بندی کارفرمایان سلامت محور برای گروه های هدف کارکنان و کارگران در محیط های کاری طراحی شده است که در قالب لوح فشرده در اختیار مسئولین ایمنی و بهداشتیاران واحدهای تولیدی و صنعتی قرار گرفته که در این طرح بعنوان بهبان تلقی می شوند.

جهاندیده با تاکید بر اینکه ارتقای سلامت کارگران، ارتقای سطح سلامت در جامعه است گفت: کارگران نیروهای مولد جامعه بوده و در شرایطی که توسعه همه جانبه اولویت کشور است تامین سلامت آنها ضرورت دو چندان پیدا می کند.

وی افزود: براساس تفاهم نامه همکاری با شورای هماهنگی مبارزه باموادمخدر ، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ، اداره کل بهزیستی و سازمان های مردم نهاد ، تلاش ها و اقدامات موثری در توانمندسازی کارگران سراسر استان در این زمینه صورت گرفته که با جدیت بیشتری نیز ادامه می یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان به دستاوردهای اجرای این طرح در استان هم اشاره کرد و گفت: انتخاب کارفرمای سلامت محور و خانه بهداشت نمونه در سطح کشور از جمله آثار درخشان اجرای طرح کاج برای سیستان و بلوچستان بوده است.

جهاندیده بیان داشت: هم‌اینک ۵۱ خانه بهداشت کارگری در استان با تعداد ۵۷ نفر بهداشت یار کار در کارگاه‌ها، واحدهای تولیدی و صنعتی فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: طبق مفاد قانون کار، کارفرمایان واحدهای تولیدی و صنعتی با ۵۰ نفر نیروی کار و بیشتر با هدف تامین سلامت کارگران، اعضای خانواده‌های آنها و همچنین ارتقای دانش بهداشتی و ایجاد رفتارهای مناسب بهداشتی بین کارگران و کارفرمایان مکلف به تاسیس و راه اندازی خانه‌های بهداشت کارگری هستند.

ارسال نظرات