خبرهای داغ:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین
خزائلی از تخصیص اعتبار برای تجهیز کارگاه و تکمیل مرمت کاروانسرای شاه‌عباسی خرزان طی بازدید مسئولان استانی از این بنای تاریخی خبر داد.
کد خبر: ۹۳۸۳۲۵۸
|
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

علیرضا خزائلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: کاروانسرای تاریخی روستای خرزان از بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است که از سال ۸۶ طی چندین دوره بخش‌های مختلف آسیب‌دیده و در معرض خطر این بنای تاریخی تحت نظارت کارشناسان اداره‌ کل مرمت و احیا شده که آخرین مرحله آن در تیرماه سال ۹۸ به اجرا درآمد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: آواربرداری داخل حجره‌ها، استحکام‌بخشی سقف و دیواره‌ها و مرمت دو ضلع شرقی و شمالی کاروانسرا به صورت کامل طی این سال‌ها انجام شد که متاسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبارلازم امکان مرمت سایر بخش‌ها وجود نداشت.

خزائلی ادامه داد: به دنبال پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط اداره‌ کل برای ادامه و تکمیل پروژه مرمت این بنای تاریخی، در بازدید استاندار محترم و نماینده محترم مردم قزوین در مجلس شورای از بخش‌های مختلف این بنا، مبلغ سه میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای تجهیز کارگاه، ایمن‌سازی و ادامه مرمت این بنای تاریخی اختصاص داده شد که در روزهای آتی عملیات اجرایی آن در ضلع غربی آغاز خواهد شد.

کاروانسرای شاه‌عباسی خرزان واقع در روستای خرزان بخش کوهین در مسیر قزوین به شمال واقع شده که در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است. این بنا در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط معتمدالدوله حاکم گیلان در اوایل قرن سیزدهم به صورت دو کاروانسرای تودرتو که حجرات متعددی داشته ساخته شده و بنای فعلی به صورت آجری و دارای سردر، میان سرا و همچنین شترخانی در دورتا دور بنا است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها