حسین طلعتی،مسئول انجمن نابینایان شهرستان کاشمر گفت: در حال حاضر ۱۵۰ نفر نابینا و کم‌بینای شدید از کاشمر و روستاهای اطراف تحت پوشش انجمن هستند که ۶۰ تا ۷۰ نفر این افراد از خود شهر کاشمر هستند.
کد خبر: ۹۳۸۳۳۶۸
|
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴

حسین طلعتی مسئول انجمن نابینایان شهرستان کاشمر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با بیان اینکه در شهرستان از کودک ۶ ماهه تا پیرمرد ۸۰ ساله نابینا داریم، اظهار کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد نابینایان تحت پوشش انجمن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ درصد از نابینایان در شهرستان باشند که تمایلی به تشکیل پرونده در بهزیستی ندارند.

وی که از کودکی کم‌بینای شدید است، عنوان کرد: مشکل اصلی نابینایان ندیدن نیست بلکه دیده نشدن از سوی مسئولان و مردم است.

طلعتی تصریح کرد: مشکلات فقط در مسائل مالی خلاصه نمی‌شوند، بلکه صمیمیتی است که باید بین نابینایان و مردم و مسئولان برقرار شود.

وی مهمترین مشکل نابینایان شهرستان کاشمر را موضوع اشتغال دانست و افزود: متأسفانه نابینایان در انزوا به سر می‌برند و از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر تصریح کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد نابینایان به دلیل مسائل اقتصادی سال‌های اخیر مشکل معیشتی دارند طی دو سال اخیر پنج مرتبه سبد کالا بین این افراد توزیع شد.

وی بیان کرد: هر چند بر اساس قانون مصوب مجلس نهادها و ادارات باید ۳درصد استخدامی‌هایشان از معلولان باشد، اما تاکنون فقط یک یا دو نفر از نابینایان کاشمر آن هم به عنوان اپراتور استخدام شده‌اند.

 

طلعتی مطرح کرد: به رغم اینکه برخی از نابینایان مدارک تحصیلی عالی از جمله دکترا دارند ولی در مشاغل آزاد مشغول به کار هستند، متأسفانه عرف غلط اجتماعی اجازه نداده که بتوانند به خوبی استعدادهای خود را نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد نابینایان بیکار هستند، گفت: امیدواریم قانون ۳ درصد استخدامی بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر در ادامه به مشکلات دانش آموزان نابینا اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه به دلیل کرونا ادامه تحصیل دانش آموزان عادی از طریق نرم‌افزار شاد فراهم شده، اما در این فضا فکری برای نابینایان نشده است.

وی افزود: به دلیل تصور غلطی که مردم دارند فکر می‌کنند نابینایان نمی‌توانند با گوشی همراه و یا کامپیوتر کار کنند در صورتی که این تجهیزات برای نابینایان مجهز به سیستم گویا است.

طلعتی مطرح کرد: در وضعیت فعلی چون تعداد دانش آموزان نابینا محدود است معلمان به صورت تلفنی با دانش آموزان در ارتباط هستند اما از نظر تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای تحصیل بسیار ضعیف هستیم.

وی یکی از اقلام مورد نیاز دانش آموزان را کاغذهای بریل دانست و افزود: بهزیستی به ندرت این کاغذها را در اختیار قرار می‌دهد و باید از بیرون خریداری کنند که هزینه زیادی باید متقبل شوند.

 

مسئول انجمن نابینایان کاشمر از محدود بودن دستگاه ماشین تایپ نابینایان در شهرستان خبر داد و گفت: به دلیل هزینه بسیاری که این دستگاه دارد امکان خرید برای نابینایان وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر نابینایان از روش سنتی ۲۰ سال قبل و همان کاغذ بریل استفاده می‌کنند که همان هم کم است، هر چند هر نابینا به خصوص محصلان باید یک دستگاه تایپ داشته باشند اما در کل شهرستان حدود سه دستگاه بیشتر نیست.
طلعتی در ادامه نحوه رفتار جامعه با نابینایان را قابل پذیرش ندانست و افزود: دلیل منزوی بودن اکثر نابینایان به دلیل نوع برخورد جامعه با این افراد است، اینکه در جامعه حضور ندارند نه اینکه نیستند به دلیل این است که قدرت خوداتکایی را ندارند تا مستقل بتوانند بیرون بیایند.

وی با انتقاد از رفتارهای ترحم‌آمیز جامعه نسبت به نابینایان و عدم مناسب‌سازی محیط تصریح کرد: وقتی اغلب افراد عادی به خاطر عدم مناسب‌سازی مطلوب از محیط و ادارات نمی‌توانند به خوبی استفاده کنند چگونه می‌توان انتظار داشت که نابینایان از این اماکن استفاده کنند.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر مطرح کرد: متأسفانه مسئولان به ظاهر کارهایی مانند نصب سطوح شیب‌دار را انجام می‌دهند اما واقعاً قابل استفاده نیست، همزمان با فرا رسیدن روز نابینا و معلولان مسئولان کارهای ظاهری و دکوری بسیاری انجام می‌دهند، اما تا سال بعد به فراموشی سپرده می‌شویم.

 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۹۰ درصد معابر برای نابینایان مناسب‌سازی نشده باشد، گفت: هر چند شهرداری برای نابینایان موزاییک‌های مخصوصی را در معابر نصب نموده اما در همین مسیرها موانعی وجود دارد که مشکلات جدی به وجود می‌آورد، حتی آخر خط برخی از این موزاییک‌های زرد رنگ به کانال آب ختم می‌

شود و هیچ نشانه و هشداری نصب نشده است.

وی با اظهار تأسف از اینکه مسئولان توجهی به نابینایان ندارند و تنها در یک روز مناسبتی خاص سراغی از این قشر جامعه می‌گیرند، ریشه تمامی مشکلات را در نداشتن دغدغه و دلسوزی نسبت به جامعه نابینایان دانست.

مسئول انجمن نابینایان کاشمر گفت: مسئولان برای اینکه بخواهند یک سری گزارش‌ها و آمارهای ظاهری به مسئولان بالادست خود ارائه دهند برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند که خروجی و خاصیت چندانی هم ندارد.

وی افزود: حتی یک درصد قوانین مرتبط با عصای سفید هم در کاشمر اجرا نمی‌شود و این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، هنوز حمل و نقل عمومی وظایف خود را در برخورد با یک نابینا به درستی نمی‌داند.

طلعتی در پایان گفت: هر چند در سطح جامعه امکاناتی برای رفاه و تفریح حال عموم فراهم می‌شود، اما در کاشمر نابینایان از ۵ درصد این امکانات فقط می‌توانند استفاده کنند هیچ مکانی برای استفاده معلولان تاکنون فراهم نشده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها