خبرهای داغ:
اسماعیلی گفت: نمی توانیم حوزه فرهنگ و هنر را جدا کنیم و گمان کنیم با توسعه یک جانبه صنعتی و دیگر حوزه ها می توانیم به قله های تمدن نوین اسلامی دست یابیم و اگر بخواهد این تمدن شکل بگیرد باید توسعه فرهنگی و هنری شکل گیرد.
کد خبر: ۹۳۸۳۵۸۷
|
۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درآئین اختتامیه ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با اشاره به تاریخ استان قزوین در عرصه فرهنگ و تمدن بیان کرد: در طول تاریخ در جای جای ایران اسلامی عناصر نامداری از قزوین نقش آفرینی کردند. تعداد بسیار زیادی که سخنان مقام معظم رهبری مصداق این مهم است.

وی گفت: قزوین یکی از مهمترین جایگاه های تولید فرهنگ و هنر بوده و بزرگان بسیاری را تقدیم کرده نامگذاری ششمین دو سالانه جشنواره خوشنویسی بنام عماد الکُتّاب می باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: استان قزوین در طول تاریخ انقلاب پیشروتر از سایر نقاط کشور افتخار آفرین بوده و ما به وجود قزوین بزرگ در قلب ایران عزیز افتخار می کنیم. در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقات بزرگی در طول سال های اخیر رخ داده و هر دوره تمدنی که در تاریخ ایران رخ داده نشانه های روشن و غیرقابل اغماضی از شکوه فرهنگ و هنر را می بینیم.

اسماعیلی عنوان کرد دوره پرشکوه تمدن اسلامی در قرون طلایی سوم تا پنجم در است از آثار و ابنیه های تاریخی و شخصیت های بزرگ و ماندگار در حوزه های مختلف و اساسا تمدنی شکل نمی گیرد مگر اینکه پایه های آن بر پایه هنر نهاده شود.

وی افزود: در دوره خیزش تمدن اسلامی در دوره صفوی قزوین یکی از موقعیت های جغرافی سه گانه ای است که تمدن شیعی را در خود ایجاد کرده مجموعه های موجود نشانه هایی از دوره پرشکوه فرهنگی و هنری است و اگر ما مدعی هستیم امروز در آغاز قرن چهاردهم در حال سیر به سمت شکوفایی تمدن نوین ایرانی اسلامی هستیم حتما جایگاه فرهنگ و هنر باید در جایگاه شایسته ای باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نمی توانیم حوزه فرهنگ و هنر را جدا کنیم و گمان کنیم با توسعه یک جانبه صنعتی و دیگر حوزه ها می توانیم به قله های تمدن نوین اسلامی دست یابیم و اگر بخواهد این تمدن شکل بگیرد باید توسعه فرهنگی و هنری شکل گیرد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در دولت سیزدهم توجه ویژه به تمدن و فرهنگ شکل گرفته چرا که معتقدیم اگر بخواهیم به تمدن اسلامی دست یابیم باید بتوانیم گذرگاه های فرهنگی و هنری را ایجاد نماییم.

اسماعیلی یادآور شد: حتما حوزه آموزش هنر و ایجاد نیروی انسانی فرهیخته و کارامد و تمرکز زدایی از توجه حوزه فرهنگ و هنر، باید شکل گیرد. آغاز نهضت بزرگ فرهنگی و هنری امری بدیهی است و لذا نیازمند تکمیل زیرساخت های فرهنگی و هنری هستیم. در همین راستا همزمان حوزه های فرهنگی باید در کنار یکدیگر باشند.

وی افزود: به همین دلیل توسعه و تکمیل زیرساخت های هنری و فرهنگی در صدر برنامه های دولت است و در سفرهای رییس جمهور این معنا در حال اجراست و در این سفر نیز گام بلندی برای تکمیل و بهره برداری از زیرساخت های هنری برای قزوین برخواهیم داشت.

اسماعیلی گفت: توجه ویژه به مناطق پیرامونی خارج از تهران، ایجاد مراکز هنری بسته به ظرفیت های استانی و منطقه ای از ظرفیت های جدی ماست و در شهرهای بزرگ در حال توسعه ظرفیت های مناسب با توجه به ظرفیت های همان استان و منطقه هستیم. لذا این جشنواره ویژگی بین المللی شدن دارد.

وزیر ارشاد ادامه داد: مشکل ما بازنمایی ظرفیت هاست و بین المللی شدن جشنواره یکی از این راهکارهاست. حمایت جدی از اصحاب فرهنگ و هنر در اولویت برنامه های ماست. آثار خطی و خوشنویسی حتی در جهان اسلام مورد توجه قرار می‌گیرد که مبنایی بر فرهنگ اصیل دینی است.

اسماعیلی گفت: قانون خرید آثار هنری هنرمندان احیا خواهد شد لذا باید در اتاق های ارشد نظام، تابلوهای آثار نفیس خوشنویسی بزرگان این حوزه بدرخشد. در اعطای جوایز باید حتما در دستور کار قرار گیرد که جوایز جشنواره ها و تجلیل ها همین آثار فاخر باشد و قطعا قزوین یکی از پایتخت های بزرگ خوشنویسی کشور مورد توجه و اهتمام ما خواهد بود.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها