خبرهای داغ:
مرادی گفت: مهمترین مولفه سلامت روان، داشتن رفتاری هماهنگ با جامعه است. پوشیدن لباس سربازی در مجموعه نظامی مصداق این موضوع است. وجود مانع بین فرد و هدفش او را دچار استرس می‌کند.
کد خبر: ۹۳۸۳۶۶۸
|
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، مرادی، رئیس آموزش پرورش ناحیه یک قزوین در جمع سربازان سپاه ناحیه امام حسن(ع) قزوین با موضوع سلامت روان اظهار داشت: سلامتی یکی از بزرگترین موهبت و نعمت الهی است که خدا به انسان عطا کرده است که گاهی اوقات به خاطر بی توجهی و غفلت مورد بی مهری قرار می‌گیرد.

مرادی تصریح کرد: اگر سلامت روان فردی آسیب ببیند و فرد پیگیر درمان نباشد وضعیت روحی او از حالت ضعیف به حالت وخیم تغییر پیدا می‌کند و گاهی تا آخر عمر گریبان فرد را می‌گیرد. برخی افراد در انجام پاره ای از امور دچار تکرار و وسواس فکری_ عملی می‌شوند. مثل فردی که دستان خود را می‌شوید ولی دوباره مجبور می‌شود آن کار را انجام دهد که در آینده به پارانوئید مبتلا می‌شود. این بیماری در شغلهای نظامی با حساسیت بالا بیشتر مشاهده می‌شود. فرد در صورت شدت، دچار شکاکی در اموشخصی و کاری می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت روان و تعریف آن از منظر روانشناسان سلامت روان را رفتاری هماهنگ و موزون با جامعه،شناخت و پذیرش واقعیتهای اجتماعی و قدرت سازگاری با آن تعریف کرد و افزود: اولین و مهمترین مولفه سلامت روان، داشتن رفتاری هماهنگ و موزون با جامعه است. پوشیدن لباس سربازی در مجموعه نظامی مصداق این موضوع است. اگر نتوانیم خود را با هنجارهای جامعه هماهنگ کنیم به مرور دچار استرس و آسیب ناشی از آن می‌شویم. وجود مانع بین فرد و هدفش او ا دچار استرس می‌کند.

مرادی افزود: استرس، اضطراب و خشم، اندوه و شادی در حد کم و معمول خوب است، ولی اگر در مورد هر کدام زیاده روی شود نگران کننده است. مولفه دوم، شناخت و پذیرش واقعیتهای اجتماعی است. باید این مهم را در نظر داشت که نباید خود بزرگ بین و خود کم بین باشیم، بلکه واقعگرا باشیم که اگر اینگونه باشد رفتارهایشان را با خودمان، شهرمان و منزلت و جایگاه اجتماعی خود تنظیم می‌کنیم.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اظهار داشت: اگر این شناخت نباشد، انسان می‌خواهد یک شبه ره صد ساله را با مسیرهای خلاف طی کند. شناخت و پذیرش واقعیتهای اجتماعی می‌تواند برای انتخاب مسیر مناسب  راه‌گشا باشد. یکی از مشکلات جوانان و نوجوانان ما در جامعه عدم خودشناسی است. اگر انسان شناخت دقیقی از خود داشته باشد می‌تواند به درجات بالاتری برسد.

این مسئول یادآور شد: دو اصطلاح در روانشناسی با عناوین"سازگاری یا سازش‌یافتگی" و "ناسازگاری و سازش نایافتگی" عاطفی داریم. متاسفانه ناسازگاری عاطفی خطرات جدی دارد و لطمات جبران‌ناپذیری به انسان وارد می‌کند.

به گفته وی؛ دو واژه EQ وIQ در روانشناسی تعریف شده که IQ  جهت سنجش نمره هوشی انسان به کار می‌رود. نمره هوش تمام افرادی که در کشور ایران بتوانند تا مدرک دیپلم ادامه تحصیل کنند، عادی ( بین ۹۰_۱۱۰) است.EQ به هوش هیجانی مربوط می‌شود که بیشتر به حیطه آموزش مربوط می‌شود. به طور مثال افرادی در جامعه وجود دارند که دارای تحصیلات عالی هستند ولی هوش هیجانی آنها در زمینه بهداشت فردی ضعیف است و منجر به بروز آسیب‌ می‌شود.مانند متخصص قلب که در مطب خود سیگار مصرف می‌کنند.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک تصریح کرد: شما باید خود را در زمینه هوش هیجانی تقویت و توانمند نمایید. هرچه این توانایی افزایش یابد کمتر دچار مشکلات می‌شوید. کمبود میزان هوش هیجانی سبب ایجاد رفتارهای پرخطر می‌شود که طلاق‌های ناشی از اختلافات خانوادگی ناشی از همین موضوع است. قدرت سازش‌یافتگی و ارتقاء سطح زندگی ارتباط مستقیمی با افزایش هوش هیجانی دارد.نمونه آن مدیریت خود در شرایط سخت و طاقت فرسا است. فردی در شرایط سخت بر اثر عدم توانایی تحمل شرایط سخت به مرز جنون میرسد ولی در مقابل، فردی با مدیریت فردی شرایط را تحمل می‌کند.

مرادی بیان کرد: تقریبا ۲۵ درصد از مردم جهان، دچار اختلالات سلامت روان می‌شوند و یکی از این دو اختلال را تجربه می‌کنند. خالکوبی خودزنی یکی از این اختلالات بشمار می‌رود. تقریبا ۲۵ درصد از مردم جهان دچار اختلالات سلامت روان می‌شوند و یکی از این دو اختلال را به جز اعتیاد، الکلیس، و مواد مخدر را تجربه می‌کنند و بخشی از این اختلالات به افسردگی، وسواس و اکسیزوفرنی مربوط می‌شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: دلایل این اختلالات متفاوت است. برخی اوقات ژنتیکی و وراثتی است. چند عامل در رفتار ما تاثیر می‌گذارد که وراثت یکی از آنها است.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک یادآور شد: دومین عامل را می توان تاثیر محیط درونی و بیرونی رفتار افراد دانست. محیط دررونی منوط به فعل و انفعالات شیمیایی داخلی است. محیط بیرونی به عوامل قبل و بعد از تولد مربوط می‌شود. دهها مولفه روی رفتار جنین قبل از تولد تاثیرگذار است. افسردگی قبل و بعد از زایمان، مشاجره خانوادگی از نمونه‌های بارز این عوامل است.

وی گفت: اولین جایگاه در سلامت روان، خانواده است و اولین نقش را مادر ایفا می کند. در علم روانشناسی مادر رئیس سلامت روان است. نقش مادر، کلیدی است.خود مادر، آرامش لازم را از همسرش می‌گیرد. این چرخه باید به خوبی کار کند.عامل کلیدی برای کسب آرامش نوزاد بعد از تولد مادر است. بسیاری از مولفه‌های آموزشی کودک بعد از تولد و تا سن ۷ سالگی در خانواده شکل می‌گیرد.

این مسئول تصریح کرد: ۷۵ درصد از بهره هوشی کودک در خانواده و با رعایت دو مولفه شکل می‌گیرد. خلق خوب بین والدین و ایجاد فرصت بازی با فرزندان. کودکان برای شکل‌ گیری شخصیت خود به بازی کردن احتیاج دارند.خصوصا در دوره ای که در خانه های آپارتمانی زندگی می‌کنند.پدر، مدیر کلان و مادر، مدیر داخلی خانواده است. ارتباط والدین با فرزندان در تربیت صحیح او و رفتارش در اجتماع بسیار تاثیر گذار است.

وی اضافه کرد: عامل سوم، خود شخص است.اختیار یا اراده امتیازی است که خداوند متعال برای مدیریت زندگی فقط به انسان عطا کرده است.این امکان وجود دارد در خانواده ای که والدین مناسبی ندارد، فرزند خانواده عالی باشد و یا بالعکس. همچنین از حالا میتوانید با قدرت اراده فردی مفید و عالی در خانواده باشید و حتی بالعکس.

مرادی اظهار داشت: از دیگر عوامل اختلالات روان، تغییرات مغزی است. مخچه، مرکز تنظیم احساس است.کسانی که مواد صنعتی، کرد و و شیشه مصرف می‌کنند، به مرور زمان این مرکز تنظیم احساس را از دست می‌دهند و این تغییرات مغزی به مرور به اختلال تبدیل می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک خاطرنشان کرد: تجربه تلخ دوران کودکی از دیگر عوامل این تغییرات مغزی می‌باشد. تحقیر، تهدید،  توهین، آزار در دوران کودکی سبب ایجاد اختلالات روانی در دوران بزرگسالی می‌شود. عقده اودیب ناشی از مشکلات خانوادگی و اختلافات والدین است که سبب رفتارهای انتقام جویانه توسط فرد شده که به قتل یا اعتیاد منجر می‌شود.

این مسئول نزاع در محافل خانوادگی را عامل تربیت نامناسب کودکان در خانواده های دائم الاختلاف می‌داند. از شما خواستارم قبل از ازدواج اطلاعات بیشتری نسبت با مسائل خانوادگی کسب کنید. چند تیپ خانواده داریم. خانواده‌های مستبد و استکباری که در آن حکومت نظامی برقرار است. برخی خانواده‌ها سهل‌گیر و ولنگار هستند که عالت آن دلسوزی بی جا است. خانواده‌های مقتدر همراه محبت از بهترین نوع خانواده‌ها هستند.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک در پایان خاطرنشان کرد: زندگی باید معنا و جهت داشته باشد.دو ترمز در زندگی انسان وجود و دارد؛ اولی ایمان و دومی وجدان است. ایمان و وجدان به زندگی انسان برکت و معنا می‌دهد. تسلط به ذهن و جسم از معیارهای جهت ‌دهنده در زندگی است. عشق و محبت نسبت به دیگران و توکل به خداوند متعال از مهمترین مولفه های زندگی موفق است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها