خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش؛

اشتغال به تحصیل ۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری در کشور/نیازمند معلمان توانمند در حوزه عشایر هستیم

سیفی گفت: ۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری در کشور وجود دارد که از این میزان ۴۷درصد شامل دختران دانش آموز می باشد.
کد خبر: ۹۳۸۵۲۲۸
|
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵

قزوین- به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران بیان کرد: در دو سال گذشته با توجه به فراگیری ویروس کرونا در کشور به نوعی معلمان دغدغه مند و دلسوز عشایر با برگزاری کلاس ها به صورت حضوری در مناطق سخت، موجب شدند تا آموزش و پرورش ایران در بین کشورهای جهان جزو کشورهایی باشد که توانست آموزش غیرحضوری را در این مناطق به بهترین شکل انجام دهد.

وی گفت: نکات منفی همچون عدم پوشش اینترنتی، در دسترس نبودن وسایل هوشمند آموزش وجود داشت اما معلمان عشایر با گذراندن این شرایط توانستند رسالت خود را به خوبی به انجام رسانند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۶۴۳ مدرسه عشایری در کشور وجود دارد که ۵ هزار و ۴۰۰ مدرسه در مقطع ابتدایی و مابقی در مقطع متوسطه اول و دوم فعالیت می کنند. همچنین ۲۳۵ مدرسه شبانه روزی عشایری در کشور وجود دارد که جمعا ۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری در کشور وجود دارد که از این میزان ۴۷درصد شامل دختران دانش آموز می باشد.

سیفی عنوان کرد: طی ۴ سال گذشته درصد قابل توجهی از لحاظ پوشش تحصیلی دانش آموزان دختر پیشرفت داشته و در این زمینه برابر بازدیدهای میدانی، فرهنگ سازی و با استفاده از ظرفیت معتمدین محلی توانستیم برای ورود دختران عشایری به مدارس اقدام نماییم. البته این آمار از لحاظ نرخ گذر(اتمام دوره ابتدایی) که بیش از ۵۰ درصد دختران عشایری ترک تحصیلی می کنند، آمار خوبی نیست.

وی افزود: خوشبختانه توانستیم طبق راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعداد دانش آموزان عشایری را افزایش دهیم. چرا که در این راهبرد اعلام شده که باید تمام دانش آموزان عشایری در سراسر کشور شناسایی شوند و این آمار از ۲۳ استان عشایری که در دست داشتیم به آمار ۲۷ استان ارتقا یافته است و یازده درصد رشد در این زمینه رشد داشته ایم.

سیفی اضافه کرد: با توجه به آمار موجود در سال ۹۶ حدود ۸۸ هزار و ۶۴۹ دانش آموز دختر عشایر مشغول به تحصیل بودند و این امار در سال گذشته ۹۸ هزار و ۳۲ دانش آموز برابر ۱۰ درصد افزایش در تعداد دانش آموزان دختر عشایر را بیان می کند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: تعداد مدارس کانکسی از هزار و ۲۲۰ مدرسه در سال ۹۶ به هزار و ۳۲۷ مدرسه رسیده که ۹ درصد رشد داشته و منظور از ایجاد این مدارس، نشانگر کاهش مدارس کپری و خشت و گلی و چادری است چرا که متاسفانه هنوز در کشور این مدارس وجود دارد.

وی بیان کرد: تعداد مدارس سیار که به ۲ هزار و سه مدرسه افزایش یافته ۳۴ درصد رشد داشته و امیدواریم با اهتمام به تغییر شرایط فیزیکی تحصیلی دانش آموزان وجود داشته باشد و خوشبختانه در زمینه جذب معلمان فوق لیسانس ۳۲ درصد رشد داشتیم که این تعداد به هزار و ۶۲۹ نفر افزایش یافته است. اما در زمینه تعداد کتابخانه ها، متاسفانه وضعیت بسیار بدی وجود دارد و هرساله متاسفانه در این زمینه رشد منفی داشتیم و نسبت دانش آموز به مربی تربیت بدنی یا مربی ورزش و یا بهداشت وضعیت خوبی نیست و برای هر ۵۶۱ دانش آموز عشایری ما یک مربی تربیت بدنی داریم.

سیفی با اشاره به دانش آموزان بازمانده از تحصیل عشایری عنوان کرد: هنوز آماری از سوی سازمان جهادکشاورزی مبنی بر اعلام تعداد موالید عشایری و آمار عشایر کشور وجود ندارد و نیاز به یک آمایش سرزمینی دقیق است. در حال حاضر متاسفانه برای مدارس روستایی و عشایری ما از معلمان موقت و سرباز معلمان و معلمان آموزش ندیده استفاده می کنیم که تازه کار هستند در حالی که نیاز به معلمان مجرب برای آموزش در مناطقی است که دانش آموزان از امکانات کمک آموزشی و آزمایشگاه و غیره محروم هستند و لذا نیازمند معلمان توانمند هستیم.

سیفی گفت: برای اولین بار بعد از انقلاب، یک سرانه سالانه هفده میلیارد تومانی برای مدارس عشایر اختصاص یافت که مبلغ بسیار ناچیزی است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار