خبرهای داغ:
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ماده ۵۱ سازمان ملل متحد در واقع دفاع مشروع را حق همه کشورها می داند وعلی القائده در واقع این ماده هیچ‌گونه تبعیضی قائل نمی‌شود.
کد خبر: ۹۳۸۵۵۳۴
|
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

 ابراهیم عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج، در خصوص اقدامات گروهک های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق و حق دفاع مشروع ایران در برابر آنها برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی بر اساس قوانین بین الملل، اظهار داشت: ماده ۵۱ سازمان ملل متحد در واقع دفاع مشروع را حق همه کشورها می داند و علی القائده این ماده هیچ‌گونه تبعیضی قائل نمی‌شود.

وی گفت: معنا و مفهوم این ماده این است که هر کشوری بخواهد تعرض یا اقدام خصمانه در کشور دیگری انجام دهد،کشور مقابل این حق را قانونا دارد که از ظرفیت های دفاعی و امنیتی خود استفاده کند و پاسخ متقابل را به شروع کننده رفتارهای خصمانه بدهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در واقع این ماده ناظر بر حق قانونی است و ناظر بر یک اقدام پذیرفته شده بین المللی است و البته ناظر بر اقدامی است که همه ی کشورها و دولت‌هایی که قوانین سازمان ملل را پذیرفتند می‌توانند از آن به عنوان یک حق استفاده کنند.

عزیزی متذکر شد: هرگونه اقدام و رفتارخصمانه ای از سوی گروهک های مسلح و غیرقانونی که در برخی از نقاط جداره ی مرز به نوعی سکنا کردند و هرازگاهی به واسطه ی حمایت و پشتیبانی های رژیم صهیونیستی و آمریکا اقداماتی را علیه ایران انجام می دهند محکوم است و این حق مسلم وپذیرفته شده است که ایران در برابر این اقدامات برخورد شدیدتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: این موضوع هم چندین بار به کشورهای همسایه تذکر داده شده که اجازه استفاده از خاکشان را به گروهک ها و جریان های مسلح برای انجام اقدامات علیه تمامیت ارضی کشورمان ندهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه صبر انقلابی ایران حد و اندازه ای دارد، گفت: در گذشته این را اثبات کردیم که هرگونه اقدام خصمانه ای را ایران با شدت و قاطعیت با آن برخورد می کند.

عزیزی بیان کرد: از این به بعد هم باید گروهک های مسلح و دولت هایی که به این گروهک ها اجازه می دهند از خاکشان استفاده کنند، متذکر می شویم که سزاوار نیست که از صبر ایران سو استفاده شود.

وی با اشاره به سکوت مقامات دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در این زمینه، بیان کرد: مسئولین اقلیم کردستان عراق باید پاسخگو باشند و باید مسئولانه با این قضایا برخورد کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارکرد: شایسته نیست که یک مجموعه ای که سال‌ها ازحمایت های مادی و معنوی ایران برخوردار بوده، حال به این گروهک ها اجازه این اقدامات را بدهد.

عزیزی بیان کرد: به نظر می رسد که این سکوت، سکوت معناداری است و طبیعی است که پاسخی برای ارائه ندارند و سکوت می کنند.

وی گفت: ارتباط میان برخی دولت های جعلی و کودک کش با پایگاه هایی که در اختیار گروهک های مسلح است نوعی ناامنی در منطقه را ایجاد کرده و از طرفی هم برای کشورهای همسایه ما و دولت های محلی این موضوع مناسب نیست.

عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص پارلمان جدید عراق و اینکه آیا می توان به مصوبه‌ای در جهت حذف این گروهک ها از منطقه امیدوار بود یا خیر، بیان کرد: ایران همواره برای تمام گروه ها و جریان های داخل عراق احترام ویژه قائل بوده و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی گفت: همیشه اعتقاد داشتیم که همزیستی مسالمت آمیز همه جریانات در عراق کمک به دولت مرکزی است و پیشرفت و توسعه عراق یک امر بسیار مهم برای ما بوده و هست.

عزیزی افزود: ما از هر اقدامی که بتواند ثبات و امنیت کشور عراق را برقرار کند استقبال می‌کنیم و انتظار می‌رود که گروه‌ها و جریانات عراقی با نگاه مشترک و با همراهی و هماهنگی، تعامل بیشتری را در زمینه‌ اهداف بلندی که عراق دارد فراهم کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: امیدواریم که همه کشورهای منطقه به این درک برسند که امنیت منطقه‌ای با همراهی و تعامل کشورهای منطقه حاصل می شود و دل بستن به بیگانگان و بازیگرانی که از خارج منطقه دست درازی یا در امور کشورهای منطقه دخالت می کنند به نفع هیچ کدام از این کشورها نیست.

وی افزود: کمک‌های اقتصادی و فرهنگی میان کشورهای منطقه می تواند با نگاه هوشمندانه به آینده مجدد از سرگرفته شود.

عزیزی بیان کرد: پسندیده نیست که کشورهای منطقه به سلطه گران و کشورهای زورگو که می‌خواهند با عناوین جدید تحت عنوان امنیت منطقه و کمک به دولت‌ها در منطقه حضور داشته باشند و زمینه غارت و چپاول منابع این کشورها را فراهم کنند، اجازه چنین کاری دهند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در کنارهم بتوانیم برای اهداف مشترک با پیمان های منطقه ای و با اقدامات مشترک زمینه رشد و شکوفایی منطقه را فراهم کنیم چرا که منافع آن به همه بر می گردد و این سزاوارترین اقدام است.

ارسال نظرات