خبرهای داغ:
کبودراهنگ-یکی از شاهدان عینی حماسه ۵ آبان ۱۳۵۷ در کبودراهنگ با اشاره به نقش زنان در انقلاب اسلامی از دلیری این شیرزنان در آن روزها روایت می‌کند.
کد خبر: ۹۳۸۶۰۳۳
|
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳

سید اصغر جعفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در کبودراهنگ با اشاره به واقعه بزرگ پنجم آبان در شهرستان کبودراهنگ و نقش زنان در انقلاب اظهار داشت: آن روزها زنان کبودراهنگی همچون همیشه دوشادوش مردان خود در تظاهرات‌های خیابانی علیه رژیم ستم‌شاهی شرکت داشتند و مقدمات تهیه غذا شرکت‌کنندگان روستایی در تظاهرات خیابانی کبودراهنگ را در دو خانه اطراف مسجد جامع که متعلق به مرحومان حاج سید ابوالحسن جعفری و حاج مهدی ربیعی بود، مهیا می‌کردند.

وی افزود: این خانه‌ها برای ساواک حکومت پهلوی نیز به عنوان پایگاه آشکار حرکت انقلابیون کبودراهنگ شناسایی شده بود.

یکی از شاهدان عینی تظاهرات پنجم آبان ماه ۵۷ در کبودراهنگ عنوان کرد: روز ۴ آبان ۱۳۵۷ سالروز تولد ولیعهد شاه بود که همه ساله در مدارس کشور مرسوم بود و  این روز را جشن می‌گرفتند که در شهرستان کبودراهنگ نیز اين جشن در دبستان نظامی زمان طاغوت (دور میدان امام حسین(ع) فعلی) توسط احمد هاشملو مدیر وقت این مدرسه که خود از انقلابیون شهر بود در حال برگزاری بود که در حرکتی خودجوش این جشن تبدیل به یک تظاهرات خیابانی شد و دانش‌آموزان شعار «مرگ بر شاه» سر دادند.

وی ادامه داد: در همان لحظه ماموران امنیتی رژیم وارد شدند و تظاهرات‌کنندگان مورد تعقیب قرار گرفتند که مردم به ویژه زنان، دانش‌آموزان تظاهرکننده آن روز را در دو خانه اطراف مسجد جامع پناه دادند.

جعفری اضافه کرد: فرمانده ارشد امنیتی اقدام به باز کردن درب یکی از خانه‌ها می‌کند غافل از اینکه بیل کارگری گل‌کار به نام حاج حسین آقا محمدی، اهل روستای دستجردی آماده پذیرایی از فرمان ارشد امنیتی رژیم پهلوی است و اما کارگر گل‌کار با اولین بیل فرمانده را نقش کاه‌گل می‌کند و از در پشتی خانه، صحنه را ترک و ادامه کار را به زنان انقلابی در خانه به نام‌های مرحومان حاجیه خانم ثریا همسر حاج محمد وردی و فخری باجی همسرحاج سید ابولحسن و سیاره همتی همسر حاج مهدی ربیعی می‌سپارد.

وی ابراز داشت: در آن واقعه فرمانده ارشد امنیتی رژیم مورد ضرب و شتم زنان انقلابی کبودراهنگ قرار می‌گیرد و  فردای همان روز، ۵ آبان سال ۵۷ بانوان دوشادوش مردان درخلق حماسه تاریخی این روز شرکت می‌کنند که یک نفر از بانوان نیز به درجه جانبازی نایل می‌شود.

گفتنی است؛ مردم کبودراهنگ در ۵ آبان سال ۱۳۵۷ و ۱۰۴ روز مانده به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حرکت اعتراضی و تظاهرات خیابانی مردم شهرستان کبودراهنگ به حکومت پهلوی و با تیراندازی ماموران رژیم پهلوی، ۵ نفر شهید و ۲۱ نفر زخمی شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات