نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در همایش ضد استعماری زنان حماسه‌ساز استان بوشهر در تالار لیان بوشهر گفت: زنان بوشهری پرچم‌دار هویت دینی و ایرانی خود هستند.
کد خبر: ۹۳۸۸۲۱۰
|
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری اظهار کرد: تاریخ استان بوشهر تاریخ بسیار باشکوهی است که کارهای خوبی تاکنون در بیان شکوه آن صورت گرفته است اما کارهای زیادی نیز در خصوص تبیین نقاط اوج این شکوه نیاز است که صورت بگیرد.

زنان بوشهری پرچم‌دار هویت دینی و ایرانی هستند

وی تصریح کرد: استان بوشهر در تاریخ منطقه و بلکه تاریخ جهان مانند ستاره‌ای پر فروغ و بی غروب می‌درخشد.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اذعان کرد: جغرافیای جهان دارای چند منطقه ارزشمند است که برای نمونه می‌توان به منطقه شاخ آفریقا با دارا بودن معادن طلا و اورانیوم، آمریکای لاتین با کشاورزی پرسود و کم هزینه و منطقه استراتژیک خلیج فارس اشاره کرد.
امام جمعه بوشهر افزود: منطقه خلیج فارس و شبه قاره هند ثروتمندترین منطقه جهان به حساب می‌آیند لذا اگر چه خلیج فارس از لحاظ وسعت جغرافیایی، سومین آب راه جهان به حساب می‌آید اما از لحاظ تاثیرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، اولین آب راه استراتژیک جهان است.

زنان بوشهری پرچم‌دار هویت دینی و ایرانی هستند

این مقام مسئول اضافه کرد: این آب راه بین المللی از سال 920 مورد تهاجم دریانوردان پرتقالی قرار گرفت که کانون حمله آن‌ها ریشهر در بوشهر بود و از این جا بود که بحث استعمار سخت در خلیج فارس، شکل گرفت.
آیت الله صفایی بوشهری عنوان کرد: عملیات ناجوانمردانه پرتقالی‌ها با مقاومت مردم دلیر بوشهر مواجه شد و استعمارگران وقتی در این عرصه با شکست مواجه شدند به سمت پرتقال برگشتند.
وی خاطرنشان کرد: بوشهر از قدیم دروازه تمدن ایران بوده است به طوری که حتی ادبیات عربی از ایران و سیراف مدیریت می‌شده است به همین دلیل، انگلستان چهار بار به صورت متناوب به بوشهر حمله کرده است چون بوشهر مرکز تمامی حرکت‌های سیاسی و اقتصادی در خلیج فارس بود.
صفایی بوشهری یادآور شد: اوج حمله انگلستان به ایران در سال 1294 بود که سرداران بزرگی مانند شهید رئیس علی دلواری جلودار مقاومت مردم در برابر آن ها بودند.
وی ادامه داد: انگلستان تنها راهی که برای غلبه بر شهید رئیس علی دلواری پیدا کرد، خودزنی بود به همین علت، ابتدا ایشان را زیر سوال برد و سپس با ایجاد توطئه و شایعه، اختلاف ایجاد کردند و افرادی را خریدند و با تحریک آن‌ها سبب شدند تا مقابل شهید رئیس علی قرار بگیرند و و وی را ترور کنند.
وی تأکید کرد: انگلیسی‌ها نه تنها از شهید رئیس علی می ترسیدند بلکه تا به امروز از عکس وی نیز واهمه دارند به طوری که بعد از شهادتش، سه عکسی را که از شهید رئیس علی وجود داشت با خود بردند و تا به امروز هم حاضر نشدند که آن ها را به ما تحویل بدهند.
صفایی گفت: کار بزرگی که شهید رئیس علی دلواری انجام داد این بود که تنها راه مقابله با دشمن، نه مذاکره و نه مصالحه بلکه مقاومت است و بعد از مقاومت وی بود که دیگر انگلیس تاکنون به هیچ جا حمله نظامی و دریایی نکرد.
وی اظهار کرد: امروز دشمن تلاش دارد تا طوری اذهان مردم جامعه ما را مدیریت کند تا مردم تابع آن‌ها شده و در برابر خواسته‌های آن‌ها تسلیم شوند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر تأکید کرد: شما اگر امروز می‌بینید دشمنان در هویت دینی و ایرانی مردم تشکیک می کنند و شخصیت‌ها را تخریب می‌کنند به دنبال این هستند تا هویت دینی و ایرانی مردم را بگیرند که تنها راه مقابله با این مسئله، مقاومت فرهنگی و مقاومت رسانه‌ای است.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در ادامه به نقش زنان در مبارزه با استعمار اشاره کرد و گفت: زنان بوشهری پرچم‌دار هویت دینی و ایرانی خود بوده و هستند.
وی یادآور شد: وقتی بوشهر تصرف شد و جنگ بست چغادک اتفاق افتاد، مبارزان خط مقاومت به سمت کوه‌های گیسکان عقب‌نشینی کردند که انگلستان آن‌ها را تعقیب و محاصره کرد و تعدادی از آن‌ها را اسیر کرد.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: وقتی زنان حماسه‌ساز لرده وارد صحنه این نبرد می‌شوند و صدای عزت سر می‌دهند انگلیسی‌ها مجبور می‌شوند اسرا را آزاد و خود به بوشهر بازگردند.
امام جمعه بوشهر در پایان خواستار نام‌گذاری یکی از روزهای هشتم، نهم، دهم و یا پانزدهم آبان با عنوان روز مبارزه ضد استعماری بانوان ایران با نماد بانوان لرده در تقویم رسمی کشور شد.
انتهای پیام/

ارسال نظرات