خبرهای داغ:
رئیس مرکز آمار ایران:

سرشماری‌ها باید به سمت سرشماری‌های ثبتی مبنا برود

همدان-رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه سرشماری‌ها باید به سمت سرشماری‌های ثبتی مبنا برود،گفت: ما باید بتوانیم مطابق با حرکتی که در کشور‌های توسعه یافته آماری در دنیا انجام می‌شود سامانه‌ها را ارتقاء دهیم.
کد خبر: ۹۳۸۹۰۳۹
|
۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، جواد حسین‌زاده در اولین جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سالن جلسات استانداری همدان اظهار داشت: در مرحله آزمایش یک فرایند گونه‌سازی نظام آماری کشور هستیم که خوشبختانه مهم‌ترین قسمت آزمایش در شهرستان همدان واقع شده است.

وی با بیان اینکه از مقامات استانی تقاضا داریم که این کار آماری با کیفیت بالا در سطح شهرستان انجام شود، افزود: مرکز آمار ایران و نظام آماری کشور فرایند مدرن‌سازی نظام آماری را شروع کرده که متناسب با فرایند‌هایی که در دنیا در حوزه آماری دارد، صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مصادیق و محور‌های مدرن‌سازی آماری کاهش تدریجی طرح‌های آمارگیری است که طرح‌های از جنس مراجعه حضوری به مردم و پاسخگویی آن‌ها هست و رفتن به سمت شیوه‌های ثبتی مبنا که این کار در حال انجام است در این محور بسیار پراهمیت است.

وی با اشاره به اینکه سرشماری‌ها باید به سمت سرشماری‌های ثبتی مبنا برود، ابراز داشت: به جای مراجعه مستقیم مردم و ایجاد بار پاسخگویی به مردم و ایجاد هزینه‌های بسیار بالا که عملیات میدانی سرشماری دارد، ما باید بتوانیم مطابق با حرکتی که در کشور‌های توسعه یافته آماری در دنیا انجام می‌شود کارگاه‌ها و سامانه‌های کلاسیک کشور را با کمک همه مقامات ارتقاء دهیم.

حسین‌زاده افزود: یکی از اصلاحات ساختاری در کشور این است که سامانه‌های اطلاعاتی در کشور ایجاد و متصل شوند و این برای کشور ارزش افزوده بسیار بالایی دارد که سامانه‌های ما با کیفیت‌تر شوند و بتوانند بهم متصل شوند.

وی گفت: یکی از محصولات یا ارزش افزوده‌هایی که این فرایند می‌تواند داشته باشد این است که ما بتوانیم سرشماری نفوس و مسکن را که مهم‌ترین اقدام آماری در کشور است، در بازه‌های زمانی کوتاه و با کیفیت بالاتر در کشور انجام دهیم.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در کشور برای اولین بار ستاد ملی «سرشماری نفوس و مسکن» ایجاد شده است، عنوان کرد: ما انتظار داریم با حمایت استاندار سرشماری پوشش داده شود و این از اهمیت خاصی برخوردار است که با دقت کامل در استان انجام شود.

وی ادامه داد: سرشماری از اول آبان ماه شروع شده و قرار بوده تا ۲۰ آبان ادامه داشته باشد و چند روزی تمدید کردیم که بتوانیم خانوار‌های غایب و افرادی که همکاری نکردند را وارد سامانه کنیم.

حسین‌زاده با بیان اینکه منطقه به منطقه را بررسی می‌کنیم و مناطقی که همکاری نمی‌کنند شناسایی شده است، اضافه کرد: در همدان مناطق ۱ و ۲ نیاز است که همکاری خانواده‌ها بیشتر شود چراکه در این مناطق خانواده‌های غایب زیاد داریم، تا نیرو‌ها بتوانند آمار خانواده‌ها را بگیرند و اعلام حضور کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه آمار از اهمیت خاصی برخوردار است تمرکز بر بودجه به خصوص شاخص رشد اقتصادی بیشتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات