کیفیت آب آشامیدنی اردبیل بهبود می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: آب آشامیدنی شهر اردبیل که از منابع مختلف بویژه سد یامچی تامین می‌شود با طرح‌های در دست اجرا بهبود می‌یابد.
کد خبر: ۹۳۸۹۴۹۴
|
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

کیفیت آب آشامیدنی اردبیل بهبود می‌یابد

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، علی حیدری اناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تامین آب سالم و حفاظت از محیط‌زیست از اولویت‌های دولت است و پیش‌بینی می‌شود در بودجه سال آینده اعتبار لازم برای شبکه آب اردبیل تخصیص یابد.

او بر لزوم برنامه‌ریزی برای مصرف بهینه آب تاکید کرد و افزود: کیفیت آب آشامیدنی شهر اردبیل با اجرای طرح‌های مختلف کوتاه مدت و بلندمدت ارتقا می‌یابد و دولت اعتبار خوبی به این امر اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به لزوم هماهنگی آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی برای استفاده از منابع آب و خاک استان افزود: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از قطب‌های بزرگ تولید مواد غذایی در کشور است باید با برگزاری نشست‌های تخصصی و مستمر، نسبت به برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک اقدام نماییم.

حیدری با تاکید بر وجود منابع غنی خاک در سطح استان ادامه داد: با وقوع خشکسالی در دهه‌های اخیر و کمبود منابع آب در استان ضروری است که استفاده بهینه از منابع آب و حفاظت و صیانت از آن سرلوحه بخش آب و کشاورزی قرار گیرد.

او لزوم تغییر الگوی کشت در استان را یادآور شد و گفت: نیاز امروز جامعه صرفه‌جویی در همه منابع به خصوص منابع آب است که باید برای ترویج مصرف بهینه آن در بخش‌های مختلف تلاش شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اجرای ۱۵ پروژه احیا و تعادل بخشی آب در اردبیل گفت: این پروژه‌ها با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان زمین‌شناسی با هدف چاره‌اندیشی در کنترل افت و کسری مخزن آب دشت‌های ممنوعه از سال ۸۴ با اقدامات غیرسازه‌ای نظیر انسداد چاه‌های غیرمجاز، تقلیل منصوبات، نصب کنتور‌های هوشمند و موضوع اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و صداوسیما در حال اجراست.

حیدری افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر را یک چالش جدی دانست و افزود: با وجود اقدامات غیرسازه‌ای از قبیل پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی مجاز، نصب و بکارگیری کنتور‌های هوشمند آب و برق، اطلاع رسانی وسیع بین مشترکان آب زیرزمینی، حذف قسمتی از آب شرب از منابع آب زیر زمینی و تامین آن از سد یامچی هنوز هم تداوم افت آب‌های زیرزمینی در دشت اردبیل ادامه دارد.

او بیان کرد: از دلایل این پدیده می‌توان به بروز خشکسالی‌های بیش از یک دهه اخیر و همچنین محدود شدن تغذیه طبیعی آن ناشی از اجرا شدن طرح‌های توسعه منابع آب در بالادست ورودی‌های طبیعی این دشت اشاره کرد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار