مسئول سازمان بسیج هنرمندان گفت: باید بتوانیم در فضای مجازی چهره سازی کنیم، در واقع بسیج می‌خواهد هنرمندان واقعی را معرفی کند.
کد خبر: ۹۳۸۹۹۸۳
|
۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

خبرگزاری بسیج، بسیج هنرمندان، طبق منویات مقام معظم رهبری هنر دقیق‌ترین و رساترین وسیله انعکاس اندیشه‌ها و آرمان‌های شریف است. هنری که در خدمت حق، انسانیت و راستی و درستی قرار داشته باشد ارزشمند محسوب می‌شود.

یکی از جلوه‌های بسیج فعالیت‌های هنری است که این فعالیت‌ها در بستر بسیج هنرمندان جریان می‌گیرند. جواد جمیری مسئول سازمان بسیج هنرمندان در گفتگو تفصیلی با خبرگزاری بسیج این موضوع را به خوبی بیان می‌کند. آن چه پیش رو دارید حاصل این گفتگو با مسئول سازمان بسیج هنرمندان است.

نقش بسیجیان هنرمند چیست و هنرمندان بسیجی برای معرفی بسیج چه کاری انجام می‌دهند؟

قبل از اینکه سوال شما را پاسخ بدهم، باید فلسفه تشکیل بسیج هنرمندان را عرض کنم. سازمان بسیج هنرمندان بنا بر پاسخ یک نیاز ایجاد شده است، قشر هنرمندان با نفوذ و اهمیت والایی که در جامعه دارند، در عرصه انقلاب اسلامی نتوانسته اند که نقش خودشان را در قبال انقلاب اسلامی خوب ایفا کنند. اما این بدان معنا نیست که ما هنرمندان انقلابی نداریم یا به این معنی نیست که فعالیت‌های هنری در راستای انقلاب اسلامی شکل نگرفته اند. شاید نتوانسته اند جایگاه و شأن هنر و هنرمند انقلابی در عرصه انقلاب اسلامی را ایفا کنند. نیاز به این اتفاق باعث این شد که مجموعه‌ای به نام بسیج هنرمندان برای پاسخ به دو نیاز تربیت هنرمند انقلابی با نقش‌آفرینی در عرصه هنر و جریان‌سازی در این عرصه تشکیل شود.

نقش آفرینی هنرمندان بسیجی در قالب‌های مختلفی مثل برگزاری رویداد، تولیدات هنری، موضع گیری‌ها و یا تفکر یک بسیجی هنرمند در این عرصه نشان داده می‌شود. تقویت اندیشه و تفکر بسیج، تقویت انقلاب اسلامی است که به عنوان یک اندیشه تراز انقلاب اسلامی است، در واقع الگو در نظام اسلامی بسیج است. بسیجی که در تمام فعالیت ها‌ی سیاسی و فرهنگی می‌تواند خودش را نشان بدهد و به فرموده حضرت آقا این عنصر فعال و بدنه فعال جامعه بسیج است که این اتفاقات را رقم می‌زند. ما باید به نوبه خودمان در بسیج هنرمندان، هنرمند بسیجی مان را در قالب مولفه‌های بسیج معرفی بکنیم. خواص عنصر هنرمند و بسیج که در کنار هم قرار بگیرند، موجب توسعه و معرفی بسیج به جامعه عمومی کشور می‌شوند.

 

بسیج می‌خواهد هنرمندان واقعی را معرفی کند

انجمن‌های بسیج هنرمندان در چه زمینه‌هایی فعال هستند و چه تولیداتی دارند؟

سازمان بسیج هنرمندان یک بدنه تخصصی دارد که در سراسر کشور هم این بدنه تخصصی در واقع ساری و جاری است و آن هم امور انجمن‌های هنری و ادبی است. ماموریت ویژه انجمن‌ها سیاستگذاری، هدف گذاری، طراحی و برنامه ریزی در فعالیت‌های هنری و ادبی در سراسر کشور است. البته نظارت هم از وظایف این انجمن‌ها است که فعالیت بسیج هنرمندان در سراسر کشور را حمایت و نظارت می‌کنند. بسیج هنرمندان دارای یک کارکرد تخصصی در سراسر کشور برای بسیجیان هنرمند است. انجمن‌های تخصصی فیلم و سینما، تجسمی، تئاتر، ادبیات، صنایع دستی و سایر رشته‌های تخصصی که الان در سازمان بسیج هنرمندان تشکیل شده‌اند و دارای یک کارکرد به عنوان یک شورای تخصصی همفکری و راهبری در حوزه هنر برای بسیجیان هنرمند در سراسر کشور است. این مجموعه مردمی از هنرمندان بسیجی، صاحب نام و متخصصان عرصه‌های خودشان تشکیل شده است که در واقع برنامه‌های تخصصی بسیج هنرمندان را در طول سال برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و طراحی می‌کنند.

 


بخش دیگر هم از کارکرد این انجمن‌ها ارتباط با صنوف تخصصی در کشور و ظرفیتی که این ارتباط  برای ما ایجاد می‌کند، است. بسیج هنرمندان در واقع یک پایگاه و یک پاتوق برای رجوع هنرمندان رشته‌های مختلف و ارتباط گیری با آن مجموعه و استفاده از ظرفیت‌های آن هنرمندان در سراسر کشور است. همه این اتفاقات در واقع یک بخشی از کارکرد انجمن‌های ما در برنامه ریزی، طراحی و سیاستگذاری تولیدات بسیج هنرمندان است.

چگونگی تولید، پرداختن به موضوعات و محتوا آن‌ها و چگونگی فرآیند‌های رسیدن به یک اثر تولیدی قابل قبول با شاخصه‌هایی هنر انقلابی یکی از وظایف این انجمن ها است. یکی از کار‌های این مجموعه مردمی، تخصصی و هنری حمایت از بسیجیان هنرمندی است که می‌خواهند کار تولیدی انجام بدهند و این کار تولیدی هم یک الزاماتی را دارد که باید به آن‌ها کمک شود. این کمک‌ها در دو بعد راهنمایی، مشاوره هدایت و حمایت از تولیدات است و بخشی هم کمک‌های مالی است که برای جریان سازی فعالیتشان در اختیار این دوستان قرار می‌دهیم. جریان سازی در موضوعات هنری کشور یکی از وظایف این انجمن‌ها تعریف شده است. باید این امر روشن‌تر و فعال‌تر شود، تا این دوستان بتوانند وظیفه خودشان را در این حوزه بر اساس سند اعتلا بسیج پیش ببرند.


جریان سازی سازمان بسیج هنرمندان در چه سمت و سویی است؟ آیا به موضوعاتی مثل فرهنگ ایثار و جهاد، سیره‌ی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده پرداخته شده است؟

دو رویکرد وجود دارد، بعضی اوقات مستقیماً در رویداد‌ها و برنامه‌های مختلف به این موضوعات که فرمودید پرداخته می‌شود. مثل امسال که در حوزه موسیقی در قالب جشنواره "آوا‌ها و نوا‌های انقلابی بسیج هنرمندان" بیش از سی اثر درباره‌ی شهید سلیمانی تولید شدند. این آثار باید خوب عرضه و دیده شوند اما، هنوز جایی را که بتواند حق مطلب را در خصوص این آثار ادا کند، پیدا نکرده ایم. شاید امسال بتوانیم این آثار را به مجموعه‌ای ارائه بدهیم که به خوبی دیده شوند.

امسال برای سالگرد شهادت شهید سلیمانی برنامه‌ها و تولیداتی را در عرصه‌های مختلف داریم. ما صرف تولیدات تصویری را نداریم و در حوزه شعر هم فعال هستیم. امسال یک رویداد شعری را برنامه ریزی کرده ایم که در بین دوستان شاعر سراسر کشورمان جریانی ایجاد شود. در سراسر کشور هم برنامه‌ها و تولیدات مختلفی در این عرصه اتفاق می‌افتد، اما مشکل اینجا است که ما یک بستری را برای انعکاس آن‌ها نداریم.

باید بستری برای این تولیدات ایجاد شود که ما بتوانیم آن را رسانه‌ای کنیم. ما مستقیماً به بخش تولیدات هنرمندان به عنوان "تولید" نمی‌پردازیم بلکه ما تحت عنوان حمایت از بسیجیان هنرمند در قالب تقویت و توسعه گروه‌های تخصصی هنری به آن‌ها می‌پردازیم. اگر شبکه هنری ما قصد تولید دارد، از تربیت و ارتقاء آن‌ها حمایت می‌کنیم و در این حوزه کمک می‌کنیم.

در رابطه با سند اعتلای بسیج، لطفا برای ما بفرمایید که طبق این سند از بسیجیان هنرمند چه انتظاراتی وجود دارد؟

بخشی از راهبرد دوم سند اعتلا که تاکید بسیاری بر آن وجود دارد، شبکه سازی هنری است. این شبکه سازی جز موارد اصلی راهبرد دوم است. نکته بعدی تولیدات هنری هستند که در واقع هنرمندان ما خواسته یا ناخواسته در جریان آن هستند. کسی که با هنرمندان ارتباط دارد می‌داند که هنرمندان تولید دارند چرا که هنرمند نمی‌تواند بدون تولید بماند. ما فقط باید ساماندهی و سازماندهی این تولیدات را انجام بدهیم. بخش سوم هم حضور در گلوگاه‌های موثر بر جریان سازی و تصمیم گذاری در حوزه هنر و فرهنگ کشور است. مورد چهارم هم معرفی هنرمندانه‌ خدمات مجموعه سازمان بسیج به مردم است.

ما یک نقشه راهی را برای سازمان بسیج هنرمندان بر اساس سند اعتلاء طراحی کردیم و یک برنامه ۵ ساله طراحی شده که ان‌شاءالله بر اساس آن پیش خواهیم رفت.

با توجه به تاکید چند باره‌ی مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی و عدم رسیدگی به این فضا، لطفا بفرمائید که بسیجیان هنرمند چه اقداماتی در این فضا دارند؟ راهبرد شما در مقابل پدیده‌های نوظهور فضای مجازی مثل سلبریتی نما‌ها یا اینفلوئنسر‌ها که تریبون بزرگی را به دست آورده اند و گا‌ها هم ضد فرهنگ عمل می‌کنند، چیست؟

برنامه ویژه ما در این حوزه برندسازی است. ببینید برای بخشی از این سلبریتی‌ها و برخی از مجموعه‌هایی که در فضای مجازی جولان می‌دهند، تا حدودی برنامه‌هایی داریم که با آن‌ها ارتباط بگیریم و به هر شکلی بتوانیم در این حوزه ورود کنیم. اما کار اساسی ما در این حوزه باید برند سازی و چهره سازی از هنرمندانی باشد که در اختیار ما هستند، باید بتوانیم آن‌ها را تبدیل به یک برند کنیم. باید بتوانیم چهره سازی و برندسازی کنیم و افراد متخصصی در این مجموعه داریم که قابلیت چهره و برند شدن را دارند. با کمک بلوک رسانه بسیج می‌توانیم آن‌ها را معرفی و به چهره تبدیل کنیم و از ظرفیت آن‌ها در چند سال آینده به نفع جبهه انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

به نظرم برند سازی یک کار زیربنایی‌تر و اصیل تری در این حوزه است. جمعیت زیادی را از سراسر کشور در بدنه تخصصی بسیج هنرمندان در ۸ رشته تخصصی داریم که این‌ها استعداد‌ها و برند‌های مختلفی هستند که می‌توانند چهره‌های آینده باشند. اساتید بزرگی داریم که شاید رغبت زیادی به حضور در فضای مجازی ندارند و علاقه‌ای ندارند که در این حوزه وارد شوند باید بخشی از آن‌ها را برای ورود به فضای مجازی ترغیب و تشویق کنیم، در واقع بسیج می‌خواهد هنرمندان واقعی را معرفی کند.

آیا به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج برنامه ی ویژه ای دارید؟ 

یکی از برنامه‌هایی که طراحی شده‌اند، برند سازی در حوزه‌ی شعر است. در حوزه شعر کار را با معرفی یک برند خاص و معرفی شعرای ترجیحاً جوان آغاز می‌کنیم، تا بتوانیم از ظرفیت آن‌ها در موضوعات مختلف به نفع جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

۳۹۶ کانون را در سراسر کشور مدیریت می‌کنیم که جمعیت قابل توجهی از هنرمندان بسیجی را در این بدنه مردمی از سراسر کشور در این کانون‌ها جمع آوری کرده ایم.

یک برنامه مرکزی داریم که در هفته بسیج جزء برنامه‌های محوری سازمان بسیج قرار گرفته است. اختتامیه جشنواره عکس حسینی که این اختتامیه برگزار خواهد شد و برنامه‌ی دیگر ما "عصر شعر رویش" است که سازمان بسیج هنرمندان به منظور معرفی چهره‌های شعری کشور آن را برگزار خواهد کرد. این جزء برنامه‌های محوری است که در جدول برنامه‌های هفته بسیج سازمان بسیج مستضعفین ابلاغ شده است و بیش از ۱۰۰ عنوان هم در سراسر کشور برای هفته بسیج طراحی شده است.

خبرنگار: هادی کهن دل

ارسال نظرات