خبرهای داغ:
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملایر خبر داد
ملایر-رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملایر از برگزاری نشست فیلم‌های اقتباسی به مناسبت هفته کتاب در شهرستان ملایر خبر داد.
کد خبر: ۹۳۹۰۴۰۴
|
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید مهدی آخشیک در نشست فیلم‌های اقتباسی که به مناسبت هفته کتاب در شهرستان ملایر برگزار شد، اظهار داشت: فیلم‌های زیادی در سینما تولید شده‌اند که منشا و ریشه فیلمنامه آنها کتاب بوده؛ بنابراین این اداره برای معرفی هر چه بیشتر این فیلم‌ها و کتاب‌ها با همکاری سینمای جوان این شهرستان اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های فیلم‌های اقتباسی کرده است.

وی افزود: در برنامه اخیر که با حضور امید وفایی کارگردان و مدرس سینما اجرا شد به بحث و بررسی پیرامون فیلم «قصه‌های مجید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی که با کارگردانی کیومرث پور احمد تولید شده، پرداخته شد.

امید وفایی کارگردان و مدرس سینما نیز سینما را عرصه مناسبی برای معرفی هر چه بیشتر ادبیات فاخر معرفی کرد و افزود: با تولید یک فیلم، کتاب و نویسنده، فرصت مناسبی برای معرفی و دیده شدن اثر پیدا می‌کند.

وی همچنین از هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان نویسنده‌ای باهوش که تسلط بسیار خوبی برای فضای نویسندگی خود دارد و در عین حال تعامل خوبی در حوزه سینما دارد یاد کرد و افزود: ایشان شناخت خوبی از سینما دارد و فیلم‌های زیادی از آثار این نویسنده تولید و پخش شده و نکته بارز ایشان حضور و همراهی ایشان در مراحل ساخت پروژه‌های سینمایی است و نکته دیگر اینکه نگاه باز و دیدی وسیع در باز گذاشتن دست کارگردان‌ها در ساخت فیلم اقتباسی دارد.

وفایی اظهار داشت: اگر نویسندگان دیگر هم با این دیدگاه و با مهارت شناخت سینما و عرصه تصویر قدم می‌گذاشتند شاهد تولیدات بیشتری از این دست بودیم.

وی در ادامه از رکود سال‌های اخیر در تولید فیلم‌های اقتباسی اظهار نگرانی کرد و افزود: روند خوبی در این زمینه آغاز شده بود که متاسفانه در سال‌های اخیر این روند متوقف شده است.

وفایی در ادامه با اشاره به فیلم «قصه‌های مجید» و مهارت خاص و ذاتی نویسنده در تولید این اثر، قصه‌های مجید را فرامرزی دانست و افزود: ساخت این فیلم در اصفهان بود و هیچ لطمه‌ای به محتوا و ساختار این متن با ارزش وارد نشد.

کارگردان ملایری در ادامه فیلم قصه‌های مجید را در نوع خود تابو شکن در سال‌های دهه هفتاد ایران معرفی کرد و طرح سوال توسط یک نوجوان، پرورش جسارت، تقویت مسئولیت‌پذیری، تقویت عنصر جرات در تجربه‌هایی که ممکن است تبعات بدی داشته باشد و.... را از نکات بارز این فیلم دانست.

این مدرس سینما همچنین فیلم‌های اقتباسی را هنر انتقال معنی و مفهوم از یک ظرف به ظرف و قالب دیگر هنری دانست و تعهد کارگردان در انتقال صحیح خط سیر و ساختار داستان را در فیلم و نگاه باز نویسنده و دوری از جزئی نگری و سختگیری در ارائه عینی ساختار داستان در فیلم را جهت رونق فیلم‌های اقتباسی لازم برشمرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات