خبرهای داغ:
حماسه آزادسازی سوسنگرد قهرمان، یکی دیگر از اتفاقات غرورآفرینی است که در تاریخ معاصر ایران اسلامی رخ داده است.
کد خبر: ۹۳۹۰۵۴۷
|
۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

قصه زیبا و دلنشین رشادت‌های ۸سال دفاع مقدس را همه ما کم و بیش شنیده ایم، همان اتفاقات واقعی که هر وقت آنها را می‌شنویم، به خود می‌بالیم، همان روز‌ها و شب‌های سخت که با فداکاری‌های اقشار مختلف مردم، زن و مرد و پیر و جوان به روز‌های آزادی و پیروزی ختم شدند.آزادسازی سوسنگرد، جام زهری که دشمن بعثی نوشید

یکی از روز‌های پر از افتخار و غرورآفرین تقویم ۸سال جنگ تحمیلی به ۲۶آبان ماه تعلق دارد، همان روزی که ندای آزادسازی سوسنگرد به دست رزمندگان و غیور مردان ایران اسلامی در آسمان ایران طنین انداز شد و اکنون پس از گذشت ۴۰سال، سالروز شکست حصر این شهر برگزار می‌شود تا نسل‌های پس از جنگ بدانند چگونه دشمن جان زهر شکست را نوشید و برای همیشه دستش از میهن قهرمان ما کوتاه شد.

حماسه آزادسازی سوسنگرد را مردم رقم زدند

یکی از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس رمز ماندگاری ۲۶آبان ماه تا به امروز را نتیجه حضور فعال عشایر در کنار رزمندگان دانست و گفت: واقعه‌ای است که مردم آن را رقم زدند و دل آنها برای همیشه باقی ماند.

عبدالعلی مرعی افزود: شیرینی این حماسه به آن دلیل است که رزمندگان دوران ۸سال جنگ تحمیلی که در این روز حضور داشتند، این واقعه را نسل به نسل انتقال می‌دهند.

وی حلاوت غیرت، شجاعت و اقتدار رزمندگان و مردم باعث شده این حماسه به عنوان خاطره‌ای دلنشین در نسل‌های آینده نفوذ می‌کند و ترویج داده می‌شود.

رودخانه‌ها و کانال‌های آب، جان پناه سوسنگردی‌ها

مرعی اظهار داشت: در واقع ۲۴و۲۵ آبان ماه، عراق از رودخانه کرخه نور به طرف سوسنگرد عملیات محاصره را آغاز کرد و روستا‌های مرعی، گلبهار، حمودی سعدون، حمودی ساچت، جلالیه و ابوحمیظه را زیر شلیک‌های توپخانه خود قرار داد و طوری مناطق مسکونی این روستا‌ها را بمباران کرد، که ساکنان به اطراف رودخانه‌ها و کانال‌های آب پناه بردند.

این یادگار ۸سال جنگ تحمیلی سوسنگرد را محل اتصال نیرو‌های عراقی عنوان و بیان کرد: بطوری که بعد از شکست در این شهر و بستان، خط ارتباطی نیرو‌های دشمن بیان طلائیه و فکه قطع شد و پشتیبانی آنها از بین رفت و به عبارتی دیگر کمر نیرو‌های بعثی شکست.

مرعی ادامه داد: نیرو‌های دشمن قصد داشتند با این عملیات سوسنگرد را تصرف کنند تا به جاده استراتژیکی خود که بین فکه، بستان، هویزه و طلائیه تا خرمشهر است را تامین نمایند.

گرفتار شدن تانک‌های عراقی در زمین‌های گِل آلود

وی در خصوص نقش مردم در آزادسازی سوسنگرد و سروان یونس جلالی از کارکنان ژاندارمری اذعان داشت: تعدادی از اهالی منطقه اقدام به روشن کردن پمپ‌های آب کردند و زمین‌ها غرقابی شدند و عملیات تاخیری به تمام معنا در جلوی تانک‌های دشمن و از دل مردم شکل گرفت، بطوری که حدود ۸تانک در گِل و لای گرفتار شدند و در صبح روز ۲۶آبان هلیکوپتر‌های هوانیروز ایرانی تانک‌ها مورد هدف موشک‌های خود قرار دادند.

راوی حماسه آزادسازی سوسنگرد که خود چند ساعتی در منزل در دست عراقی‌ها به جرم همکاری با رزمندگان اسلام اسیر شده است، تصریح کرد: نیرو‌های بعثی قصد داشتند من و سایر اعضای خانواده را تیرباران کنند، اما به حول و قوه الهی هلیکوپتر‌های ایرانی از راه رسیدند و با منهدم شدن تانکها، از ترس جان خود، فرار کردند و ما نیز محل را ترک و زیر پل پناه گرفتیم.

عبدالعلی مرعی بیان داشت: نیرو‌های بعثی در ۲۶آبان ابوحمیظه را طوری بمباران کردند که ازدیاد دود و آتش، دیدن روستا امکانپذیر نبود و بسیاری از اهالی آن به شهادت رسیدند و تعداد زیادی نیز به اسارت رفتند و تا بعد از پایان جنگ احدی از سرنوشت آنها اطلاعی نداشت.

رشادت‌های عشایر سوسنگرد ستودنی است

وی در تشریح نقش عشایر گفت: شهید جابر حمودی که از فرزندان شیوخ عشایر حمودی است، ولی به عنوان یک نیروی اطلاعات عملیاتی بسیار ماهر و قوی در منطقه حضور داشت که رزمندگان را هدایت می‌کرد و یا در نیرو‌های عراقی نفوذ می‌کرد.

مرعی اذعان کرد: همچنین شهید حسن بوعذار و شیخ شویش از جمله نیرو‌های بسیار تاثیرگذار در منطقه بودند، بطوری که نیرو‌های عراقی قصد دستگیری آنها را داشتند تا آنها به اسارت گرفته یا به شهادت برسانند.

حماسه سوسنگرد، صحنه اتحاد عشایر و رزمندگان

پیشکسوت سال‌های غرورآفرین دفاع مقدس از عشایر سوسنگرد به عنوان دیده بان نیرو‌های ایرانی یاد کرد و ادامه داد: نقش زنان در این حماسه تاثیر داشت، آنها با پخت نان و از رزمندگان پذیرایی می‌کردند و ایثارگران با اعتماد به مردم، دیانت، نجابت و غیرت آنها، در خانه‌های اهالی به سر می‌بردند و می‌دانستند عرب‌های سوسنگرد آنها را به عرب‌های عراقی تحویل نمی‌دهند، در واقع اتحادی بین عشایر و مردم سوسنگرد و رزمندگان شکل گرفت، به عبارتی دیگر امام خمینی(ره) بر اساس همین اتحاد دستور آزادسازی سوسنگرد تا روز بعد را داد و در جمله زیبای دیگری از عشایر به عنوان "ذخایر انقلاب" نام برده است.

مردم با دستان خالی دژی مستکحم مقابل دشمن سرتاپا مسلح

فرماندار دشت آزادگان درخصوص تاثیر مقاومت مردم سوسنگرد در آزادسازی این شهر گفت: نیرو‌های عراقی ۳بار قصد تصرف محاصره این شهر را داشتند، ۲بار با مقاومت سرسختانه مردم روبرو شدند و مردم با دستان خالی یا با داشتن ابتدایی‌ترین سلاح‌ها از جمله؛ تنبل و بِرنو مقابل دشمن سرکش و سر تا پا مسلح ایستادند و همین امر باعث ایجاد تاخیر در حضور دشمن به داخل شهر شود.

حمید سیلاوی افزود: اما در مرحله سوم حمله علیرغم اینکه دشمن توانست شهر را محاصره کند، اما باز هم مقاومت جانانه مردم باعث شد نیرو‌های ارتش، سپاه و ... به منطقه برسند و برنامه و دستور امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه سوسنگرد باید فردا آزاد شود، در این حال بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای فرماندهی نیرو‌های ایرانی را بر عهده گرفت و با حضور شهید مصطفی چمران و آحاد مردم عملیات‌های شکست دشمن به خوبی پیش رفتند.

وی با اشاره به اجرای ۳ اقدام مهم توسط مردم اظهار کرد: یکی از این کار‌ها مقاومت آنها و تاخیر در ورود صدامیان بود، یکی دیگر از اقدامات مهم به عنوان راهنمای رزمندگان عمل می‌کردند، زیرا نیرو‌های اعزامی از سایر استان‌ها و شهر‌ها از جمله؛ آذربایجان، لرستان، اصفهان، یاسوج و کرمان با منطقه آشنایی نداشتند و هدایتگری خوب برای نیرو‌ها بودند، همچنین کسب اطلاعات که مهم‌ترین قسمت عملیات محسوب می‌شود، بر عهده مردم بود، بطوری که بیرون راندن نیرو‌های عراقی از شهر کاملا توسط اهالی سوسنگرد و رزمندگان انجام شد.

خیانت عرب‌های سوسنگرد به هموطنان خیال باطل نیرو‌های بعثی

سیلاوی در تشریح رشادت‌های مردم قهرمان سوسنگرد بیان داشت: دشمنان این خیال را در سر می‌پروراندند که مردم عرب خوزستان به هم استانی‌های خود خیانت می‌کنند و در جنایت‌های نیرو‌های بعثی مشارکت می‌کنند، بطوری که وقتی از آنها سوال می‌شد چرا ادوات جنگی شما بیشتر از نیرو‌های انسانی است؟ می‌گفتند: نیرو‌های ما جلوتر هستند، این در حالیست که این سخنان خیالی باطل بود و همه چیز برعکس شد.

هر نقطه دشت آزادگان کتابی مفصل است

این مقام مسئول با بیان اینکه نیرو‌های عراقی پس از ورود به ایران با سدی از مردم شهادت طلب، متعهد، وفادار و شجاع روبرو شد، تصریح کرد: در این شرایط نیرو‌های صدام ضربه مهلکی را متحمل شد و مقاومت و شجاعت آنها در تاریخ ثبت گردید، بطوریکه شیرزنی، چون مجیده نگراوی و شیرمردانی، چون علی هاشمی را در دل خود دارد.

فرماندار دشت آزادگان هر نقطه از این شهرستان را کتابی مفصل و ارزشمند دانست و اظهار داشت: اگر شبانه روز را نگارش روایت فتح سوسنگرد و هویزه کنیم، سال‌ها به طول می‌انجامد.

سیلاوی در پایان بیان کرد:امروز اگر می‌بینیم که آمریکا به خود جرات نمی‌دهد که به ایران حمله کند، چون می‌داند ایران اسلامی مردان و زنانی فداکار و شجاع همچون مردم خوزستان را دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها