۴۳۰ کیلومتر نوار مرزی استان ایلام به عنوان طولانی‌ترین مرز زمینی با عراق تحت عنوان جبهه میانی در هشت سال دفاع مقدس آوردگاه رزم حماسی فرزندان این آب و خاک و محل انجام عملیات‌های مهم و متعددی بود که هیچکدام آنها نه به تقویم رسمی و نه به آثار هنری شاخص کشور راه نیافته‌اند.
کد خبر: ۹۳۹۰۷۲۴
|
۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  خبرگزاری ایرنا در ایلام ،این مرز طولانی شاهد و میدان عملیات‌های کوچک و بزرگ زیادی است اما بسیاری از ساکنان ایران زمین هیچ نام و نشانی از جایگاه ایلام در دوران دفاع مقدس و پایداری اهالی آن در مقابل تجاوز زمینی و هوایی دشمن بعثی ندارند.

ایلام محل انجام عملیات‌های مهمی چون محرم، کربلای یک، خیبر و ذوالفقار است که طنینی حماسی در اذهان ایرانیان دارد همانطور که آوردگاه‌های قلاویزان، نقطه ایثار، شرهانی، رودخانه دویرج، زمین فوتبال چوار، میمک، سارات، کوشک زبیدات، دویرج و بانروشان نام‌های آشنایی هستند اگرچه بسیاری از اینکه این عملیات‌ها در محدوده استان ایلام انجام گرفته‌اند، بی‌اطلاع هستند.

التیام‌بخشی به رنج فراموش‌شدگی سترگ‌ترین حماسه‌ها در آوردگاه ۴۳۰ کیلومتری و رفع این محاق به عنوان اصلی‌ترین ماموریت و کلی‌ترین هدف برای کنگره بزرگداشت سرداران و سه هزار شهید استان ایلام تعریف شده است.

شماری از برنامه‌ریزان این کنگره تلاش و ترغیب برای بازنمایی ادبی و هنری خطرات و خاطرات دفاع مقدس در محدوده جبهه میانی را  خط مشی اصلی این کنگره عنوان می کنند.

کنگره سه هزار شهید استان ایلام بدون شک فرصتی گرانبها برای پایان بخشیدن به بن بست فرهنگی و هنری استان در حوزه دفاع مقدس خواهد بود و سمت نگاه هنرمندان، رسانه‌ها و برنامه سازان ملی به ایلام تغییر خواهد کرد.

استان ایلام در آستانه بزرگترین رویداد فرهنگی معنوی مرتبط با دفاع مقدس و برگزاری باشکوه کنگره ملی سرداران و سه هزار شهید قرار دارد که همه بخش‌های مختلف را به تکاپو وا داشته است.

تمامی استان ایلام اعم از ادارات، نهادها، هنرمندان، اصناف، بازاریان و اقشار مختلف مردم استان ایلام که همگان وامدار خون به ناحق ریخته شهدا هستند برای ادای دین به این ستارگان پرفروغ هر کدام گوشه ای از کار را گرفته اند تا کنگره ای با عظمت و شکوهمند برگزار شود.

در این میان سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام به عنوان دبیرخانه این کنگره بخش اعظمی از برگزاری کنگره را بر عهده دارد و بخش های مختلف سپاه به عنوان جانشین تمام کمیته ها نیز محسوب می شود.

در کنار جانشینی این کمیته ها، مسوولیت اجرای وظایف تعدادی از کمیته های ۲۱ گانه نیز به صورت مستقیم به خود سپاه محول شده است تا از ظرفیت های تجهیزاتی و نیروی انسانی خود برای خدمات رسانی مطلوب در کنگره بکارگیری کند.

برگزاری یادواره های مختلف شهرستانی، برنامه ریزی برای اجرای مطلوب و با کیفیت اجلاسیه ها، تدوین برنامه های فرهنگی و هنری با مشارکت هنرمندان و برنامه سازان باتجربه استانی و کشوری و سرکشی از خانواده های ایثارگران تنها بخش کوچکی از فعالیت های سپاه استان ایلام در راستای برگزاری کنگره است.

استان ایلام با وجود انکه یکی از خطوط مقدم جنگ بود اما هیچ جایگاه و نقشی در رسانه های معتبر از جمله صدا و سیما، تقویم رسمی، هنرمندان، شعرا، کارگردانان، فیلم نامه نویسان، برنامه سازان و دیگر فعالان حوزه دفاع مقدس در سطح ملی ندارد.

برگزاری اولین کنگره ملی شهدا و حضور مهمانان کشوری فرصتی ارزنده و مناسب است تا عمق مهجوریت این استان به دیگر نقاط کشور شناسانده شود و دریچه ای از هنر، رسانه و توجه به سوی این استان مظلوم اما سرشار از ظرفیت و سوژه گشوده شود.

خبرگزاری ایرنا نیز بنا به رسالت خطیر خبری خود و در پی برگزاری سلسله میزگردهای کنگره ملی سه هزار شهید استان، با حضور چهارتن از روسای کمیته های مربوط به سپاه و اقدامات این کمیته ها میزگردی را برگزار کرد.

در این میزگرد جانشین کمیته مراسمات و اجلاسیه ها، رییس کمیته ایثارگران، رییس کمیته رزمندگان و عشایر و رییس کمیته یادواره ها و امور شهرستان ها حضور داشتند.

بیان هنری؛ امیدی برای بازنمایی سترگ‌ترین حماسه‌ها در جبهه میانی

برنامه سازان و هنرمندان شاخص کشور باید برای پرداختن به سوژه های ناب دفاع مقدس ایلام ترغیب شوند

جانشین کمیته مراسمات و اجلاسیه کنگره سه هزار شهید استان ایلام گفت: هرچند شیوع ویروس کرونا باعث به تعویق افتادن برگزاری کنگره ملی شهدای استان ایلام شد اما همین موضوع به برگزاری باکیفیت کنگره و استفاده از تجارب دیگر استان ها کمک کرد.

قدرت اله کریمیان افزود: استان ایلام آمادگی کامل برای برگزاری باشکوه کنگره ملی سه هزار شهید استان را دارد و تمام شرایط و امکانات در استان فراهم شده است، هرچند شروع کار کنگره از سال های گذشته با چاپ کتاب، مستندسازی، تدوین و صدور شناسنامه شهدا و ثبت خاطرات خانواده های شهدا از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: طبق اسناد جنگ قبل از شروع رسمی آن از همان آغازین ماه های پیروزی انقلاب اسلامی و با تحرکات متجاوزانه عراق بر مردم استان ایلام تحمیل شد که متاسفانه در این زمینه مستندسازی صورت نگرفته است.

جانشین فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام با بیان اینکه در پرداختن به تاریخ شفاهی و کتبی دفاع مقدس استان ایلام ضعیف عمل شده است، اضافه کرد: چرا که عمده مسوولان و مدیران استان غیر بومی و ناآشنا با سرگذشت استان در زمان جنگ تحمیلی بوده اند و همچنین فقر و کمبود مستندات از جمله ضبط تصاویر و عکس در آن دوران نیز بر این کم کاری تاثیرگذار بوده است.

کریمیان ادامه داد: باید تمام مستندات و آثار در مورد شهدا، ایثارگران و تاریخ دفاع مقدس جمع آوری و ثبت و ضبط شود تا نسل های آینده با مطالعه این آثار بدانند که بر این سرزمین در دوران دفاع مقدس چه گذشته است.

وی نبود اثار فاخر تصویری چون فیلم و سریال در مورد استان ایلام را یک نقیصه مهم برشمرد که سرمایه گذاران برای تهیه و تولید فیلم و سریال با موضوع دفاع مقدس در جبهه میانی اقدام نمی کنند و عدم حمایت مسوولان از برنامه سازان نیز در این ضعف فرهنگی بی تاثیر نیست.

کریمیان با اشاره به اینکه استان ایلام سرشار از سوژه های ناب و بکری است که به آنها پرداخته نشده، تاکید کرد: تهیه کنندگان و کارگردانان مطرح باید برای ساخت فیلم و سریال با موضوع دفاع مقدس استان ایلام ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس اسناد و مدارک، استان ایلام در دوران دفاع مقدس کمترین هزینه ای برای نظام نداشت، گفت: اما در معرفی این استان اجحاف عظیم صورت گرفته که باید با برگزاری کنگره اندکی از جایگاه استان در جنگ تحمیلی بر همگان عیان شود.

برکات کنگره باعث کاهش بزهکار و آسیب های اجتماعی می شود

وی با بیان اینکه رزمندگان ایلام در تمام نوار مرزی شمال غرب تا جنوب غرب جنگیدند و رزم آنها فقط محدود به جبهه میانی نبود، افزود: کنگره سه هزار شهید فرصتی مغتنم برای معرفی استان ایلام در سطح ملی است تا دقت نگاه ها و ادراکات نسبت به این استان افزایش یابد و جبهه میانی از مهجوریت خارج شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بدون شک برگزاری باشکوه و کیفی کنگره باعث معرفی قهرمانان واقعی به نسل جوان و نوجوان و کاهش آسیب های اجتماعی و بزه کاری در سطح جامعه می شود و باید برای تحقق این اهداف والا و غنی از ظرفیت خود مردم استفاده شود.

وی در مورد اجرای اجلاسیه های کنگره هم توضیح داد: هشت اجلاسیه تخصصی برگزار می شود که سوم آذرماه اجلاسیه ورزشکاران، چهارم عشایر، ششم اساتید و دانشجویان، هفتم زنان، هشتم دانش آموزان و فرهنگیان، نهم طلاب و روحانیون با محوریت آیت الله حیدری ایلامی و در روز یازدهم نیز اجلاسیه نهایی برگزار می شود.

وی اظهار داشت: برای هرکدام از این اجلاسیه ها مهمانان مرتبط با آن موضوع دعوت می شوند و برای کیفیت بخشی به برنامه های اجلاسیه ها از مجری کارشناس و مداح کارشناس بکارگیری می شوند و همچنین تمام محتوای اجلاسیه ها مرتبط با موضوع آن است و نیز در هر اجلاسیه علاوه بر برگزاری نمایش و فعالیت های هنری، از کتاب و تمبر یادبود آن اجلاسیه رونمایی می شود.

وی ادامه داد: اجلاسیه ها و اهداف آن در معرفی ظرفیت و پیشینه استان ایلام نقش مهمی خواهد داشت و باید اثرگذاری اجلاسیه ها برای درازمدت در سطح جامعه هویدا باشد و به منظور دستیابی به این اهداف باید از اقشار مختلف مردم، اصناف، هنرمندان، جناح های سیاسی، معتمدان و متنفذان بهره گیری کرد.

کریمیان تاکید کرد: واقعیت این است که شهدا به ما نیاز ندارند اما ما به شهدا و آرمان های والای آنها نیاز جدی داریم و بدون شک بی توجهی به شهدا جامعه را به مسیر بی راهه و انحراف خواهد کشاند و البته در این راه نقش رسانه ها و هنرمندان سنگین تر از سایرین است.

بیان هنری؛ امیدی برای بازنمایی سترگ‌ترین حماسه‌ها در جبهه میانی

صدام جنگ را در ایلام آغاز و تمام کرد
پیشکسوت دفاع مقدس و رییس کمیته ایثارگران کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام گفت: جنگ در استان ایلام شروع و همین استان نیز تمام شد و در همان سال ۵۸ عراق با استفاده از وضعیت نابسامان کشور به علت وقوع انقلاب، به مرزهای استان ایلام تجاوز کرد و در سال ۵۹ به ویژه خردادماه نوار مرزی ایلام زیر آتش مداوم دشمن بود در حالی که جنگ هنوز شروع نشده بود و در سال ۲۰ شهریور همان سال و قبل از شروع رسمی جنگ ارتفاعات راهبردی میمک را تصرف کرد.

سرهنگ محمدتقی قاسمی یادآور شد: ارتفاعات راهبردی میمک برای عراق بسیار مهم بود چرا که تصرف این ارتفاعات به علت موقعیت خاص آن و اشراف این ارتفاعات بر ۲ سوی مرز برگ برنده ای دشمن بود که پیش از شروع جنگ و چراغ خاموش ابتدا میمک را تصرف و سپس به صورت رسمی جنگ را آغاز کرد.

وی اظهار داشت: استان ایلام در بین استان های درگیر جنگ، دارای بیشترین مرز مشترک با عراق است و تنها استانی است که ۲ سپاه دوم و سوم آن همزمان با عراق درگیر نبرد بودند اما هیچ کدام از رویدادهای این استان هیچگاه در رسانه ملی، رسانه های معتبر سراسری مورد توجه قرار نگرفته و برنامه سازان به آن نپرداخته اند.

قاسمی یادآور شد: اولین اسرای عراقی به تعداد ۲۶ نفر در دوم مهرماه طی یک عملیات آفندی در جبهه های ایلام به اسارت گرفته شدند و این استان در اوج مظلومیت بدون تجهیزات نظامی و پشتیبانی یا حمایت مسوولان کشوری وقت توسط نیروهای خودجوش عشایر طوایف مختلف و معدود نیروهای نظامی استان از نوارهای مرزی ایلام در برابر تجاوزات عراق دفاع کردند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ضعف های مغفول ماندن جبهه میانی در سطح ملی اینکه آرشیو های مربوط به جنگ تحمیلی در استان ایلام متعلق به استان های دیگر است که باید این آرشیوها برای معرفی و نقش استان ایلام در جنگ از استان های مختلف جمع آوری و نگه داری شود.

جبهه میانی سرشار از سوژه های ناب اما فراموش شده است

پیشکسوت دفاع مقدس یادآور شد: استان ایلام فاقد دوربین فیلم برداری بود و برای اولین بار در خردادماه سال ۶۶ برای اولین بار یک دوربین فیلم برداری به استان ایلام داده شد که این موضوع ناشی از کم کاری مسوولان آن زمان و کوتاهی مسوولان، رسانه ها و برنامه سازان کنونی است.

وی با بیان اینکه جبهه استان ایلام مملو از سوژه های بکر و خاص است، اظهار داشت: به عنوان مثال عملیات سارات سومار واقع در شهرستان ایوان به واقع بازسازی و تکرار واقعه عاشورا بود و شهید جوهرمرادی فرمانده این عملیات در دل شب به همه یاران خود نوید کشته شدن در فردا را داد که هرکسی مایل باشد در تاریکی شب برود و نماند و شهید مرادی با تاسی از اقا اباعبدالله الحسین(ع) فرزند خردسال خود را نیز به میانه کارزار آورد تا ثابت کند برای دفاع از دین و کشور از فرزند نیز میگذرد و او را فدا می کند اما این واقعه به لطف بی توجهی ها مورد غفلت قرار گرفته است.

قاسمی گفت: استان ایلام با وجود بیشترین مرز و کمترین تعداد جمعیت اما یک لشکر آفندی و پدافندی را از افراد بومی تشکیل دادند و بیشترین شهید کشور به نسبت جمعیت مربوط به استان ایلام است و شهرهای استان از جمله مهران چندین مرحله بین نیروهای عراقی و ایرانی دست به دست شد.

رییس کمیته ایثارگران کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام ادامه داد: زنان استان ایلام در زمان جنگ تحمیلی در پشت جبهه ها و حمایت از رزمندگان حضوری پررنگ داشتند به عنوان نمونه زنان روستای گلان ( در حد فاصل کنونی مهران - ایلام ) به مدت ۴۸ ساعت بدون وقفه تمام آردهای موجود در روستا را پختند و برای جبهه ها ارسال کردند در حالی که خود آنها آواره و فاقد امکانات بودند یا وضع حمل زنان در حین فرار از دست تهاجم رژیم بعث تنها گوشه ای کوچک از مظلومیت استان ایلام و قشر زنان این دیار است.

وی تاکید کرد: رسانه ها نقش مهمی در معرفی مظلومیت ایلام و سوژه های بکر این استان دارند و همچنین سرکشی از پیشکسوتان دفاع مقدس و پرداخت مستمری برای آنها از وظایف مسوولان است که باید پیگیری شود.

وی در مورد اقدامات کمیته ایثارگران کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام هم توضیح داد: اسامی فرماندهان گردان تا گروهان که در قید حیات هستند لیست بندی و احصا شده اند، سرکشی از خانواده های ایثارگران، پیاده روی خانوادگی، ثبت بیان حوادث و رویدادهای جنگ و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس از جمله اقدامات صورت گرفته در این کمیته است.
 

بیان هنری؛ امیدی برای بازنمایی سترگ‌ترین حماسه‌ها در جبهه میانی

یادواره های شهرستانی در ابعاد کوچکتر کنگره برگزار شده اند

معاون هماهنگ کننده سپاه و رییس کمیته یادواره ها و امور شهرستان ها گفت: اهمیت برگزاری یادواره ها کمتر از کنگره نیست و اجرای یادواره ها به طور جدی بیش از یک دهه است که در استان شروع شده و در این مدت یادواره های متعدد اقشار و آبروی محلات برگزار شده است.

سرهنگ کرم رضا نصرالهی افزود: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در بین عامه مردم یک هدف والا است که در قالب برگزاری یادواره ها و تکریم خانواده های ایثارگران در جامعه اشاعه پیدا می کند چرا که عزتمندی و سربلندی همه ما از شهدا و ایثارگران است.

وی اظهار داشت: یادواره های شهرستانی مربوط با کنگره ملی سه هزار شهید استان خود یک کنگره قابل توجه و باشکوه در ابعاد کوچکتر است که با مشارکت تمام مسوولان استان و شهرستان ها و حضور پرشور مردم برگزار می شود.

نزدیک به چهار هزار یادواره تاکنون در استان برگزار شده است

نصرالهی اضافه کرد: در طی ۱۰ سال اخیر که از شروع یادواره ها گذشته است تاکنون سه هزار و ۷۰۰ مورد یادواره به مناسبت های گوناگون در نقاط مختلف استان ایلام برگزار شده است و به مناسبت برگزاری کنگره در تمام شهرستان های استان یادواره های شهرستانی برگزار شده است.

وی گفت: این یادواره های شهرستانی نیز دارای بخش های مختلفی چون رونمایی از کتاب مربوط به همان شهرستان، بیان خاطره، برنامه های فرهنگی، پخش کلیپ و برنامه متعدد دیگری است تا این یادواره ها باشکوه خاصی برگزار شود.

وی اضافه کرد: یادواره های شهدا در دورترین نقاط حتی مناطق روستایی به همت پایگاه های مقاومت بسیج مساجد برگزار می شود و خدمات درمانی در حاشیه این یادواره ها به مردم ارائه می شود.

بیان هنری؛ امیدی برای بازنمایی سترگ‌ترین حماسه‌ها در جبهه میانی

به رزمندگان فاقد درآمد مستمری پرداخت می شود

معاون نیروی انسانی و رییس کمیته عشایر و رزمندگان گفت: مقدمات برگزاری کنگره از سال های گذشته انجام شده و اکنون زمان معرفی نقش بی بدیل استان ایلام در دفاع مقدس فراهم شده است تا فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و نسل های آینده نهادینه شود.

سرهنگ سلیمان ساده میری افزود: در قالب این کمیته اقدمات ماندگاری برای ایثارگران انجام شده که لیست رزمندگان و ایثارگران فاقد مدارک بالینی برای دریافت خدمات درمانی جمع آوری شده است و در سال گذشته تاکنون هفت هزار پرونده احصا شده است.
پرداخت مستمری به رزمندگان معسر خدمتی ماندگار در راستای کنگره است
وی ادامه داد: بررسی یک هزار و ۱۲۸ پرونده انجام شده است تا درصد جانبازی آنها مشخص شود و ۲ هزار و ۵۰۰ پرونده جدید نیز در دست بررسی است که انجام آن یک خدمت ماندگار در راستای کنگره است.

ساده میری یادآور شد: همچنین افراد معسر و مستمند نظامی و سرباز پیشکسوت دفاع مقدس با پیگیری های انجام گرفته شناسایی شده اند و از پارسال ۲ هزار نفر و در سال جاری یک هزار نفر مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: دیدار و سرکشی از ایثارگران به تعداد سه هزار دیدار، راه اندازی مرکز ایثارگران سپاه استان و تلاش و پیگیری برای ایجاد ردیف بودجه پرداخت مستمری به پیشکسوتان دفاع مقدس بی بضاعت از جمله اقدامات موثر در راستای کنگره است.

نکته پایانی:

کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام بعد از چندین سال کش و قوس طبق زمان‌بندی های انجام گرفته در هفته نخست آذرماه در قالب پنج اجلاسیه برگزار می‌شود.

پیش از این قرار بود این کنگره در بهار سال ۹۹ اجرا شود که به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و در نهایت با بررسی‌ها و برگزاری جلسات هماهنگی و هم‌اندیشی مقرر شد آذرماه امسال این کنگره به مرحله اجرا برسد.

در راستای کنگره و برای تعمیق بخشی این حرکت ارزشمند فرهنگی و معنوی اجرای ۴۳ خدمت عام‌المنفعه به اسم شهدا تعریف شد که احداث منازل محرومان در مناطق روستایی و دور افتاده، خدمات درمانی و بهداشتی در حاشیه شهرها و نقاط محروم، آزادسازی زندانیان مالی، تامین جهیزیه، اهدای تبلت دانش آموزی، تجهیز شبکه‌های آبیاری کشاورزی، کاشت نهال و موارد دیگر از خدمات تعریف شده کنگره است که انجام شده یا در حال انجام است.

مقرر شده است که تمامی افتتاح یا کلنگ زنی‌های پروژه‌های مختلف عمرانی، برگزاری مسابقات ورزشی، جشنواره‌ها و یادواره‌ها مزین به نام شهدا و کنگره سه هزار شهید باشد.

امید است برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام فتح بابی برای پایان دادن به مهجوریت جبهه میانی و دوران دفاع مقدس در این استان باشد و نگاه‌های هنرمندان و برنامه‌سازان به سمت سوژه‌های ناب استان ایلام جلب شود و مردم این استان نیز شاهد خلق آثار هنری متمایزی در خصوص دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در این منطقه توسط هنرمندان شاخص و مطرح کشور باشند.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط
ارسال نظرات