زاهدان/ نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: اگر به دنبال موفقیت در هر عرصه ای هستیم باید با فرهنگ بسیجی پیش برویم زیرا بسیج معجونی از خلوص، ایثار، تلاش شبانه روزی، همت بلند، ولایتمداری و بسیاری از کمالات دیگر است.
کد خبر: ۹۳۹۰۹۱۲
|
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه های تحصیل تقوا و حفظ خود و جامعه از آسیب ها تلاش برای آشنایی بیشتر با اولیای الهی و پیامبر گرامی اسلام و شناخت مقامات، الگوگیری و پیروی از این عزیزان است که البته چنین چیزی ریشه در خداشناسی دارد.

امام جمعه زاهدان افزود: در برخی کتاب های آسمانی از جمله تورات و انجیل تحریف صورت گرفته و برخی احادیث و روایات جعلی و معارف باطلی وجود دارد که اگر شناخت ما از خداوند متعال برگرفته از این منابع باشد پیامبر شناسی ماهم کم است و چنین پیغمبری امکان خطا و گناه هم خواهد داشت.

آیت‌الله محامی بیان داشت: اگر پیغمبر فردی خطاکار و تنها رساننده پیغام خدا باشد طبیعتا هر کسی می تواند خلیفه و جانشین او باشد اما اگر بر اساس آنچه در آیات قرآنی آمده ما خدا شناسی خود را عمق ببخشیم طبیعتا پیغمبر خدا نیز باید موجودی گرانقدر، انسانی کامل و برترین موجود آفرینش باشد و هر کسی هم نمی تواند جانشین چنین پیغمبری باشد.

وی ادامه داد: کسی می تواند خلیفه و جانشین چنین پیغمبری باشد که از نظر وجودی با این پیامبر نسبت و ارتباطی داشته باشد همانگونه که پیامبر فرمود من و علی از یک ریشه و یک درختیم و سایر مردم از درخت ها و ریشه های دیگر و کسی می تواند جانشین این پیغمبر شود که در مقام و شعن نزدیک ایشان باشد.

امام جمعه زاهدان ضمن قرائت دعای اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى به تفسیر این دعا پرداخت و افزود: در این دعا از خداوند متعال می خواهیم که خود را به ما بشناسان زیرا اگر خود را به ما نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ایم و خدایا فرستاده‌ات را به ما بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به ما نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ایم و خدایا حجّتت را به ما بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به ما نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شویم.

آیت الله محامی بیان داشت: اینگونه شخصیت های بزرگ باید الگوی ما مسلمان قرار بگیرند و ما برای رسیدن به اوج قله کمال‌الدین راه آنها را دنبال و به سخنان آن ها عمل کرده و از آن ها الگو بگیریم.

وی ضمن قرائت آیه ۲۱ سوره مبارکه احزاب به تفسیر این آیه پرداخت و ادامه داد: بی تردید رسول خدا در زندگی شما سرمشق نیکویی دارد و برای آنهایی که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و کسانی که خدا را یاد می‌کنند الگوی خوب شخص پیامبر است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: خداوند در آیه۳۱ سوره مبارکه آل عمران بیان فرموده « ای پیامبر به مردم بگو اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و اگر خدا را دوست دارید پس من را به عنوان پیامبر خدا پیروی کنید تا خداوند برای این پیروی شما را دوست بدارد گناهانتان را ببخشد و خداوند آمرزنده مهربان است و اگر کسی روی برگرداند از محبت خدا محروم خواهد بود»

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به زیارت جامعه کبیره تصریح کرد: این زیارت مجموعه ای از معارف و امام شناسی و به تعبیری منشوری از شیعه می باشد که در این زیارت خطاب به ائمه می خوانیم که شما شخصیت های معیار هستید و کسی که نسبت به شما بی میلی نشان دهد و فاصله بگیرد از دین خارج شده و آن کس که همراه شماست به مقصد می رسد و کسی که در حق شما کوتاهی کند و به وظیفه اش عمل نکند هلاک می شود زیرا شما معیار حق هستید و حق در خاندان شماست و محور حق هستید.

وی با اشاره به ایام سالروز قیام مختار به خونخواهی امام حسین(ع) گفت: مختار تلاش های زیادی برای از بین بردن و انتقام جویی از قاتلان امام حسین(ع) انجام داد اما نکته مهم این است که در آن روز واقعه و صحنه مهم که باید به یاری امام حسین(ع) بشتابد نیامد و لذا هیچگاه مانند مورد مختار و همچون قیام توابین بیان می شد که کاش ما همراه شما در واقعه کربلا بودیم و همراه شما رستگار می شدیم اما می توان مانند حربن یزید ریاحی که در لشکر دشمن بود با یک تصمیم درست تبدیل به یکی از شهدای کربلا شد و همه مومنین تا قیامت به شهدای کربلا عرض می کنند که ای کاش ما نیز همراه شما بودیم و رستگار می شدیم.

وی ادامه داد: همراهی با ولی، تصمیم درست و اقدام مناسب در لحظه مناسب و حساس مهم است و کسی که به پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) اقتدا کرده به منزل مقصود خواهد رسید و باید برای برای ارتقا این معرفت و شناخت تلاش کنیم.

امام جمعه زاهدان با اشاره به هفته کتابخانه در هفته گذشته به اهمیت توجه به کتاب تاکید کرد و ادامه داد: در گذشته وضعیت بهتر بود اما در شرایط کنونی و فضای مجازی خیلی از افراد حوصله قرائت کتاب نداشته به دنبال اطلاع هر چه سریعتر می باشند و فرهنگ کتابخانی در میان ما کم شده و باید برای رشد این فرهنگ تلاش کنیم تا سطح فکر فرهنگ و شناخت ما نسبت به اولیا الهی افزایش پیدا کرده و بتوانیم از آن ها الگو بگیریم.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه های تحصیل تقوا و حفط خود و جامعه از آسیب ها تلاش برای جفظ، تقویت و التزام به فرهنگ و ارزش های اصیل ایرانی است.

وی با اشاره به سالروز شورای فرهنگ عمومی در دو هفته گذشته، صادر نمودن حکم افراد جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط مقام معظم رهبری و در پیش بودن هفته بسیج به بیان مسائلی پیرامون حوزه فرهنگ پرداخت وخاطرنشان کرد: فرهنگ روح و جان کالبد جامع و نقش حیاتی در پیشرفت جامعه دارد و به همین جهت از سال ۱۳۵۹ ابتدا به عنوان ستاد انقلاب فرهنگی و سپس به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد که وظیفه اصلی آن تلاش برای رشد و ارتقا علم و فرهنگ در جامعه انقلابی ما بوده است.

وی خواستار تلاش برای مهندسی فرهنگی و تعیین وظایف دستگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی و نظارت بر عملکرد آن ها شد و بیان داشت: اگر تقابلی بین جبهه حق و باطل از گذشته تاکنون وجود داشته و در آینده هم ادامه دار خواهد بود باید در برابر جبهه مقابل جبهه خود را تنظیم کرده و آرایش جنگی مناسب و قرارگاه فرهنگی مناسب داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر آرایش جنگی دشمن نظامی، اقتصادی و یا فرهنگی باشد ما نیز باید متناسب با آن آرایش جنگی بگیریم که وظیفه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی فرماندهی همین قرارگاه فرهنگی و آرایش جنگی فرهنگی کشور است.

آیت‌الله محامی با اشاره به حکم صادره از سوی مقام معظم رهبری و انتخاب افراد جدید برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینکار از سوی مقام معظم رهبری دارای چند ویژگی بود ابتدا توجه دادن به ضرورت نگاهی نو، آسیب شناسانه و روزآمد به مجموعه ها و زیرساخت های تمدنی جامعه و در راس آن مسائل فرهنگ که فرمودند لازمه گام دوم انقلاب اسلامی است و باید نگاهی مجدد و ارزیابی عملکرد داشته باشیم و بر اساس آسیب شناسی با نگاهی نو برای رسیدن به تمدن اسلامی ساختار های خود را زیرسازی کنیم.

وی گفت: نکته دوم در این جهت تغییر دادن برخی از افراد سابق در شورای عالی انقلاب فرهنگی و جوانگرایی میان اعضای جدید بود که هر دو نکته برای همه ما حاوی پیام است ابتدا اینکه باید نگاه بلند تمدن سازی را در نظر گرفته و به آن توجه کنیم و به کارهای زیربنایی در گام دوم نگاهی نو داشته و با نگاهی نو آسیب شناسی کرده و ساختار ها و فعالیت های خود را روز آمد کنیم و تعیین مسئولان و مدیران خارج از حلقه نزدیکان و دوستان باشد و برای انتخاب مسئولان بر اساس شایسته سالاری فراتر از نگاه قومی قبیله ای حزبی و جناحی و برای صلحت و منفعت مردم افراد را انتخاب کنیم که این مطالبه مردم از مسئولان کشوری می باشد.

آیت‌الله محامی با اشاره به پنجم آذرماه سال ۱۳۵۸ سالروز تاسیس بسیج مستضعفان به فرمان معمار کبیر انقلاب تاکید کرد: بسیج مستضعفان یک مکتب و یک فرهنگ برگرفته از تعالیم نورانی اسلام، آیات قرآن و احادیث نورانی است و امام خمینی(ره) با ایجاد این فرهنگ توانست عامل پیروزی مردم در انقلاب و دفاع مقدس و عرصه های سازندگی شد.

امام جمعه زاهدان گفت: اگر به دنبال موفیقت در هر عرصه ای هستیم باید با فرهنگ بسیجی پیش برویم زیرا معجونی از خلوص، ایثار و تلاش شبانه روزی، همت بلند، ولایتمداری و بسیاری از کمالات دیگر است که در فرهنگ بسیجی وجود دارد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: یکی از ویژگی های خوب مردم ما در استان توجه به احکام دینی است و دارای جامعه مذهبی خوبی هستیم و التزام به فرهنگ ایرانی از راه های حفظ جامعه می باشد و همه مردم و مسئولان باید در این جهت توجه داشته باشند تا مبادا با بی توجهی آن ها به دینمداری و فرهنگ مردم لطمه وارد شود.

آیت‌الله محامی با اشاره به برخی حوادث رخ داده طی روز های اخیر در استان تحت عنوان ورزش و تئاتر بیان کرد: ورزش و شادی آفرینی خوب است اما نباید همراه با حرام، گناه و تاثیر پذیری از فرهنگ غلط غربی باشد و چنین اقداماتی با مبانی دینی و اسلامی ما سازگاری نداشت.

آیت‌الله محامی با اشاره به حضور در بخش کورین پس از دعوت مردم منطقه بیان داشت: با حضور در منطقه کورین از نزدیک در جریان ظرفیت ها، مشکلات و مطالبات مردم خوب منطقه قرار گرفتیم و بر نکاتی از جمله فرهنگسازی برای تحصیل و رشد علمی، فرهنگ سازی در جهت کار حلال، تلاش برای توسعه اقتصادی و عمرانی استان و تلاش برای فرهنگ سازی قانون مداری تاکید کردیم که امنیت پایدار در گرو همین رشد و پیشرفت هاست.

ارسال نظرات