حمیدی تأکید کرد: در حال حاضر پذیریش دوره های دکتری و ارشد با کیفیت پایین بوده و ورودی ها غالبا بی انگیزه هستند، لذا تغییر رویکرد نظام آموزشی کشور به سمت مهارتی و تربیت تکنسین ماهر یکی از ضروریات کشور است.
کد خبر: ۹۳۹۷۴۴۵
|
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سعید حمیدی رئیس دانشگاه اراک امروز در آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه اراک ضمن اظهار خوشحالی از دیدن دانشجویان بعد از دوسال آموزش غیرحضوری اظهار کرد: در عرصه تمدن و فرهنگ ایران اسلامی همواره شاهد حضور و ظهور اندیشمندان وعالمان در کشور بوده ایم، در این بین استان مرکزی به عنوان گل سرسبد در کشور همواره جایگاه خاصی داشته و بزرگانی از این خطه از جمله امیرکبیر، ایت الله اراکی، پروفسور حسابی، امام راحل و ...برخاسته اند و هرکدام تاثیر شگرفی بر این کشور داشته اند.
 
وی افزود: دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه مادر استان مجموعه کم نظیری است که امروز به تقویت آینده سازان کشور همت می گمارد و دستاورد های بزرگی که در این سال ها حاصل شده نتیجه مشارکت و تعامل همه آحاد دانشگاه در هر جایگاهی است.
 
رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: در فرآیند تکمیل دانشگاه اراک تا رسیدن به ۵۰ سالگی چندین نسل از انسان های فرهیخته شمع وجود خود را سوزانده اند تا به جامعه روشنی و گرمی بخشیدند.
 
حمیدی با اشاره به وضعیت دانشگاه ها در کشور بیان کرد: اولین گذار جدی در نهاد دانشگاه در قرن نوزدهم رخ داد و نسل دوم دانشگاه هدف خود را بر آموزش و انتقال معرفت به نسل جدید، پژوهش و کشف موضوعات نو در طبیعت قرار داد. گذار به دانشگاه های نسل دوم را می توان مرهون سیطره روحیه انتقادی و روشنگری در عصر جدید دانست که در عوض منجر به توسعه گسترده علم و فناوری شد.
 
وی اضافه کرد: در دانشگاه های نسل سوم َآموزش و پژوهش همه ذیل نوآوری و کارآفرینی تعریف می شود، خطوط پژوهشی دنبال شده در دانشگاه ها آنهایی هستند که نیازهای جامعه و صنایع و کسب و کارها پاسخ می گویند. دانشگاه های نسل سوم را مدیران حرفه ای که به علم مدیریت آشنا هستند اداره می کنند.
 
حمیدی بیان کرد: در جهان معاصر نیز دانشگاه های پژوهش محور جایگاه خود را از دست نخواهند داد. دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که سعی می کند به صورت فعالانه محیط اجتماعی اقتصادی پیرامونش را شکل دهد و به عبارتی مبتنی بر فناوری نرم با در نظر گرفتن جایگاه علوم انسانی که بر نوآوری در عرصه های اجتماعی تاکید دارد فعالیت می کند.
 
رئیس دانشگاه اراک ادامه داد: در بحث تحقیقات رویکرد دانشگاه ها به پژوهش در دانشگاه های ایران به سابقه حدود دو دهه قبل باز می گردد، حاصل این تلاش ها در سالیان اخیر کسب رتبه اول منطقه در تولیدات مقالات علمی بوده است و در دنیا نیز رتبه ۱۶ تولیدات مقالات علمی را دارد که همواره مورد مباهات کشور و مسئولین بوده است.
 
حمیدی افزود: در ۱۰ سال گذشته نیز موضوع اثربخشی و نقش دانشگاه ها در رفع مشکلات کشور و جامعه همواره سوال مهمی بوده است که مطرح می شود. البته یکی از مهمترین ماموریت های دانشگاه ها پرورش نیروی انسانی است تا بتواند نیروی انسانی کارآمد را آماده کند و برای رفع مشکلات به جامعه تحویل دهد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر سوال اینجاست که فعالیت حدود ۲۷۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور و ۸۰ هزار هیات علمی و حضور حدود ۴ میلیون دانشجوی کارشناسی، پذیرش سالانه حدود ۳۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و پذیرش سالانه حدود ۲۵ هزار دانشجوی دوره دکتری در حل مشکل کشور چقدر اثربخش بوده است؟ این در حالیست که ۹۰ درصد دانشجویان دکتری و ۵۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد بیکار خواهند بود.
 
حمیدی اضافه کرد: لازم به ذکر است در استان مرکزی فقط یک مرکز آموزش عالی بنام مدرسه عالی بوده است اما در حال حاضر ۷۰ مرکز آموزش عالی در استان مرکزی فعالند. ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و راهکاری برای کیفی سازی بیشتر دانشگاه ها است. در حال حاضر پذیریش دوره های دکتری و ارشد با کیفیت پایین بوده و ورودی ها غالبا بی انگیزه هستند، لذا تغییر رویکرد نظام آموزشی کشور به سمت مهارتی و تربیت تکنسین ماهر یکی از ضروریات کشور است.
 
وی افزود: ایجاد مراکز رشد در دانشگاه ها، توسعه شرکت های دانش بنیان، مراکز فناوری پرورش ایده های خلاقانه دانشجویان، الزام حضور اساتید در مراکز صنعتی و کشاورزی و...، تلاش برای ارتباط بیشتر با صنعت از جمله حرکت های موثر برای اثربخشی بیشتر دانشگاه ها از جمله دانشگاه اراک در جامعه است.
 
حمیدی با اشاره به برخی توفیقات دانشگاه اراک در سالیان اخیر گفت: حضور دانشگاه در ۲ سال متوالی در رتبه بندی تایمز در بین ۱۵۲۷ دانشگاه مطرح دنیا و در سال ۱۴۰۰ کسب رتبه ۱۳ کشوری در حوزه سرآمدان علمی جوان، حضور در جمع ۲۷ دانشگاه ایرانی و در بین ۱۱۱۵ اثرگذارترین دانشگاه های دنیا، در سال ۹۵ و ۹۸ کسب عنوان دانشگاه پیشرو در مدیریت سبز و جذب حدود ۶۰۰ دانشجوی خارجی در مسیر بین المللی شدن دانشگاه و انعقاد حدود ۱۰ میلیارد تومان قرادادهای پژوهشی با صنعت، حاصل تلاش افرادی است که دانشگاه را در مسیر دانشگاه کارآفرین و اثربخش قرار داده است.
 
انتهای پیام/ 
ارسال نظرات