خبرهای داغ:
همدان-رییس انجمن خوشنویسان همدان گفت: اوج هنر استاد شعبانی مربوط به سال‌های اخیر است که چهار بار قرآن کریم را به خط‌های مختلف کتابت کرده است.
کد خبر: ۹۳۹۷۴۵۷
|
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، خسرو نجومی در آئین رونمایی از مصحف شریف کتابت شده برای اهدا به مقام معظم رهبری همزمان با بزرگداشت استاد مرتضی شعبانی که در تالار قرآن همدان برگزار شد، اظهار کرد: دوره‌های مختلف خوشنویسی را که رصد می‌کنیم، می‌بینیم که در هر دوره‌ای تعداد خیلی کمی بودند که توانستند قرآن را به طور کامل کتابت کنند، این کار سعادتی می‌خواهد که نصیب هر کسی نمی‌شود و استاد شعبانی چهار بار قرآن کریم را کتابت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه استاد شعبانی اصالتاً همدانی هستند، اما به واسطه شغل پدر زاده کرمانشاه هستند، گفت: ایشان از ۱۲ سالگی تمرین خط را شروع کرده‌اند و در سال ۵۳ در سن ۱۸ سالگی به استخدام ارتش درآمد و یک سال بعد از استخدام به اردبیل منتقل می‌شود و در سال ۵۷ همزمان با انقلاب به همدان برمی‌گردد.

رییس انجمن خوشنویسان همدان افزود: استاد شعبانی به گروه شهید صیاد شیرازی مامور می‌شوند و در آزادسازی قروه نقش‌آفرینی می‌کند.

وی با بیان اینکه همزمان با شروع جنگ ایران و عراق استاد شعبانی به منطقه خوزستان اعزام و داوطلبانه به گروه شهید چمران ملحق می‌شود، گفت: وی به توصیه شهید چمران خوشنویسی را جدی‌تر پیگیری می‌کند و به سربازان وظیفه خوشنویسی آموزش می‌دهد.

نجومی با بیان اینکه از اواسط دهه ۶۰ استاد شعبانی در محضر اساتیدی، چون احمد تیموری، عبدالله فرادی، غلامحسین امیرخانی یدالله کابلی آموزش دید، ادامه داد: استاد شعبانی سال‌ها عضو شورای انجمن نویسندگان همدان و عضو مجمع نمایندگان خوشنویسان ایران و سرپرست انجمن خوشنویسان همدان بود.

وی با بیان اینکه استاد شعبانی ۲۲ نمایشگاه انفرادی برگزار و صرف امور خیریه کرده است و در بیش از ۲۰۰ نمایشگاه جمعی استانی، کشوری و برون مرزی حضور داشته است، عنوان کرد: اوج هنر استاد شعبانی مربوط به سال‌های اخیر است که چهار بار قرآن کریم را به خط‌های مختلف کتابت کرده است.

رییس انجمن خوشنویسان همدان با بیان اینکه استاد شعبانی ۱۴ تابلو در رثای حضرت علی (ع) به موزه حضرت زهرا (س) در نجف اشرف اهدا کرده است و ۱۴ تابلو در رثای امام حسین (ع) آماده ارسال به کربلای معلی است، گفت: کتابت اول قرآن به خط نسخ ایرانی است که به خانواده شهدا و ایثارگران شهرداری تقدیم کرده که در تالار قرآن همدان نصب شده است.

وی ادامه داد: دومین کتابت به خط نستعلیق بود که آن را به خانواده سردار سلیمانی تقدیم کرد، سومین کتابت قرآن به خط ریحان است که در جهان تاکنون قرآن به طور کامل به این خط نوشته نشده است و این کتابت به آستان قدس رضوی اهدا شده و چهارمین کتابت قرآن به خط نسخ به شیوه عثمان طه نوشته شده است.

نجومی با بیان اینکه استاد شعبانی کتابت این قرآن را از ۲۵ اردیبهشت در ماه مبارک رمضان سال جاری شروع و در کمتر از چهار ماه در اوایل شهریور ماه به اتمام رساند، خاطرنشان کرد: استاد شعبانی روزی ۱۸ ساعت خط می‌نوشتند که همت بلندی می‌خواهد که از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

* هنرمندان راهی را انتخاب کنند که ماندگار باشد

مرتضی شعبانی نیز در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۵۶ سال است که خوشنویسی می‌کنم، عنوان کرد: از سال ۹۶ که انس با قرآن پیدا کردم زندگی من متحول شده است که دوست دارم یک بار دیگر اگر عمری باقی باشد قرآن را با خط شکسته بنویسم.

وی با تاکید بر اینکه هنرمندان راهی را انتخاب کنند که ماندگار باشد، خاطرنشان کرد: من پنج سال است که با شهرداری همدان فعالیت می‌کنم و از مسئولین وقت تشکر می‌کنم.

این استاد خوشنویسی با بیان اینکه اگر روزی ۸ ساعت وقت برای کتابت گذاشته شود دو سال طول می‌کشد تا کتابت تمام شود، گفت: من همه مهمانی‌ها و مسافرت خود را تعطیل کردم و روزی ۱۸ تا ۲۰ ساعت وقت گذاشتم و به لطف خدا در عرض سه سال چهار قرآن کتابت کردم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات