وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که مسیر صحیح مذاکرات وین، به خاطر پیشنهادهایی است که ایران مطرح کرد و اگر طرف غربی، نیت و اراده کافی داشته باشد، امکان حصول توافق خوب وجود دارد.
کد خبر: ۹۴۰۶۴۹۹
|
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات هسته‌ای در وین، تأکید کرد که دور هفتم مذاکرات، پیچیده بود، ولی در دور هشتم، مذاکرات در مسیر صحیح قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره که خلاصه آن، شانزدهم ماه جاری منتشر شده بود، گفت: «مسیر صحیح مذاکرات، به خاطر پیشنهادهایی بود که ایران مطرح کرد. اگر طرف غربی، نیت و اراده کافی داشته باشد، امکان حصول توافق خوب وجود دارد».

وی با بیان اینکه مقصود از توافق خوب این است که همه طرفها، احساس خرسندی کنند، خاطر نشان کرد، این مسئله مستلزم اجرای تعهدات توسط تمامی طرفهای توافق هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر اینکه اگر کشورهای غربی و آمریکا به سخنان خود عمل کنند، می‌توان در مدت زمان کوتاهی به توافق رسید، گفت: ما وقتی از لغو تحریمها یا بر طرف شدن تحریمها صحبت می‌کنیم، منظور اجرای کامل بندهای برجام است».

آمریکا در رسیدن به یک توافق خوب، نیت جدی ندارد

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در این دور از مذاکرات، در پی لغو تحریمهای مرتبط با برجام هستیم، تصریح کرد: اما ما تأکید داریم که در مراحل بعدی مذاکرات، باید تمام انواع تحریمها، به صورت کامل لغو شود».

وی در پاسخ به اینکه درباره تحریمهای آمریکا که مدعی است به خاطر مسائل حقوق بشری و نفوذ منطقه‌ای، بر ایران تحمیل کرده، تهران چه خواهد کرد، گفت: «این یکی از بخشهایی است که در میز مذاکره درباره آن اختلاف نظر .وجود دارد. آمریکاییها و طرفهای غربی بر این باور هستند که در بهترین حالت می‌توان بخشی از این تحریمها را لغو کرد که ترامپ مجددا اعمال کرده بود تا ایران بتواند از عوائد اقتصادی برجام بهره‌مند شود».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه «ما تأکید داریم که باید همه تحریمهایی لغو شود که ترامپ پس از خروج از برجام، وضع کرد»، خاطر نشان کرد: «دیدگاه طرف مقابل در مذاکرات، مبتنی بر لغو همه تحریمهای اعمال شده از سوی ترامپ نیست، بلکه در پی لغو تحریمهایی هستند که می‌تواند به توافق هسته‌ای ضربه بزند.... اما علت این اختلافات این است که آمریکا نیت جدی در رسیدن به یک توافق خوب ندارد».

ارسال نظرات