عضو هیئت علمی دانشگاه در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از وفات حضرت ام‌البنین(س)، نقش مادران در تربیت بزرگان عالم و راه‌های رشد و بلوغ معنوی گفت.
کد خبر: ۹۴۰۷۹۳۱
|
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک به مناسبت وفات حضرت ام‌البنین(س) در برنامه «سلام تهران» شبکه پنج سیما با اشاره به راه‌های رشد معنوی، گفت: قاعده‌ای در عالم داریم که اگر کسی بخواهد دیده شود باید خود را نادیده بگیرد. حضرت ام‌البنین(س) بزرگترین ویژگی‌اش این بود که خود را ندید. تمام تمرکزش به این سمت بود که حقیقت جلوه کند.

 

وی درباره چگونگی برخورد حضرت ام‌البنین(س) با فرزندان خود، اظهار داشت: ایشان حضرت عباس(ع) و دیگر فرزندانش را با تمام وجود دوست داشت اما آنها را نسبت به خداوند متعال، امیرالمومنین(ع) و فرزندانشان نمی‌دید.

 

سرلک با اشاره به از خودگذشتگی حضرت ام‌البنین(س)، بیان کرد: در برخی از نقل‌ها آمده است که نام حضرت ام‌البنین، فاطمه بود که نام بسیار زیبایی است. اما وقتی امیرالمومنین او را فاطمه خطاب کرد، او از این نام گذشت و گفت این نام ممکن است در دل فرزندان شما غبار غم بنشاند. از نامش از فرزندانش و از همه چیز برای حقیقت و خداوند گذشت. چون توانست بگذرد حضرت عباس(ع) شد کاشف الکرب عن وجه حسین علیه السلام کسی که غم‌ها را از چهره اباعبدالله(ع) پس میزد.

وی با اشاره به چگونگی رسیدن به بلوغ از نظر بزرگان، ابراز کرد: بزرگترین ویژگی هر عارف سالک و بزرگی این است که مانند حضرت ام‌البنین نخواهد که دیده شود. در این صورت خداوند او را می‌بیند و تماشایی می‌کند. همانطور که این کلمات در نگاه شهید سلیمانی نیز بود که می‌گفت بلوغ این است که نخواهیم دیگران ببینند بلکه بخواهیم خدا ببیند. اگر خواستیم خدا ببیند هر آنچه داریم به پیشگاه خدا ببریم.

سرلک پیرامون نوع برخورد حضرت ام‌البنین در برابر وقایع کربلا، مطرح کرد: حضرت ام البنین این کار را انجام داد و خود و فرزندانش را نادیده گرفت. وقتی بشیر خبر داد که در کربلا چه وقایعی پیش آمده است و از حضرت عباس(ع) تعریف می‌کرد، حضرت ام‌البنین پاسخ می‌داد از امام حسین(ع) بگو؛ تمام بچه‌های من فدای سیدالشهدا.

وی با اشاره به چگونگی بالا رفتن رتبه حضرت عباس(ع)، بیان داشت: در واقع حضرت ام البنین عباسش را می‌بیند و به این صورت است که می داند عباس زمانی عباس می‌شود که فدای حسین شود. چرا که در دنیایی که همه به دنبال منفعت‌های فردی هستیم ما در خواسته‌های کوچک، خود را دفن کرده‌ایم. حتماً یکی از ارکان بصیرت همین نوع دیدگاه است که بفهمد و درک کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به راز ماندگاری عالم، گفت: راز ماندگاری در این عالم نادیده گرفتن و از خدگذشتگی است. اصل ماجرا این است که خود را نبین که رستی. دلیل عظمت وجود شهید نیز همین است چراکه تمام وجود خود را فدا کرده است. شهید قانون را فهمیده و راز جاودانگی را کشف کرده است.

وی در برنامه سلام تهران پیرامون چگونگی تربیت انسان فرهنگی و اقتصادی، ابراز داشت: تکالب از کلب است یعنی وقتی انسان مانند سگ با همه‌چیز، طعمه‌گونه رفتار کند و نگاه این باشد که فقط به منافع مادی برسد، انسان اقتصادی تربیت می‌شود. اما نگاه همراه با از خودگذشتگی، انسان فرهنگی تربیت می‌کند.

وی با اشاره به تاثیر تربیت مادران بر تعالی فرزندان، گفت: ام‌البنین مادر ۴ شهید است که هیچ‌وقت غصه فرزندانش را نخورد. به همین دلیل است که در شب عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام گفت همه بروید اینها با من کار دارند اولین کسی که بلند شد و در کنار امام حسین علیه السلام قرار گرفت قمر بنی هاشم بود.

سرلک با اشاره به اهمیت و مقام خون شهدا، عنوان کرد: برخی در شرایط گرانی، اختلاس و غیره می‌گویند خون شهید پایمال شده است درحالی که خون شهید هیچ‌گاه نمی‌تواند پایمال شود. بدن شهید ممکن است پایمال شود اما خون شهید نه. کسی دستش به خون شهید نمی‌رسد.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به نقش مادران مانند نقش مادر وهب در عاشورا، اظهار داشت: مادر ریشه، بنیاد، لنگر و پناه است. در روایات آمده که بهشت زیر پای مادران است چراکه رضایت مادر، جمال خدا است. حتی مادرهایی که ممکن است در مواردی کوتاهی کرده باشند، خدا در قلب آنها عرش خود را بنا گذاشته است. فرزند باید بداند رزق مادی و معنوی‌اش در رهگذر راضی کردن مادر است. شهدا در دامن مادران پرورش پیدا کرده‌اند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

ارسال نظرات