یک‌ کارشناس مسائل سیاسی، با نگاهی واقع گرایانه به سندهای راهبردی اخیر میان ایران با کشورهای روسیه و چین پرداخته و می گوید: این همکاریها، ایران را به زودی به قدرت بلامنازع منطقه و بین‌المللی مُبدل خواهد کرد.
کد خبر: ۹۴۰۸۶۱۱
|
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج: حسین امیدی‌، کارشناس مسائل سیاسی، بین المللی و فرهنگی در یادداشتی می نویسد: 

عرصۀ سیاست و سیاست ورزی عرصۀ کیاست، شجاعت، خردورزی، عزم و حکمت و حنکت است.دوست تا ابد دوست و دشمن تا ابد دشمن انگاشته نمی شود.

هزارۀ سوم هزارۀ شگفتیها، افولها و صعودها است.

پس ازافول ستارۀ اقبال کمونیستها و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جهان غرب به زعامت ایالات متحدۀ آمریکا یکه تاز میدان شد. اصرارو افراط غربیها و انفراد در سلطه گری تا جائی پیش رفت که قلعه های مستحکم بلوک شرق را یکی پس از دیگری با لطایف الحیل تسخیر کرده و به قمری از اقمار خویش تبدیل نمودند. 

تجربۀ تلخ حقارت دوران میخائیل گورباچف درمانده و پس از آن بوریس یلتسین ضعیف غرب گرا، از طرفی، واحیای غرور ملی و روشنگری جامعه شناسان، فیلسوفان و روشنفکران اصیل روسی که پیام الهی بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی را نیز با جان و دل دریافت کرده بودند، زمینۀ انتخاب مردی مقتدر و ملی گرا که با زیر و بم دنیای سیاست آشنا بود فراهم نمود.

ولادمیر پوتین پس از رسیدن به قدرت، از ابتدای قرن بیست و یکم، با نگاه عمیق و آینده نگرانه اش ضمن بازگرداندن اقتدار و استحکام به خانه، سیاست خارجی فدراسیون روسیه را بازسازی کرد. روسیۀ پوتین با حضور نظامی در گرجستان، اکراین، سوریه، آذربایجان، و اقیانوسهای دور و نزدیک نشان داد از لاک خود بیرون آمده است. 

مسیر صعودی جمهوری خلق چین از نیمۀ دوم قرن بیستم آغاز و با سرعتی فزاینده و شتابی قابل قبول این کشور را به قدرت دوم اقتصاد جهان و یکی از پنج قدرت اول دنیا در تمامی صحنه های مورد اعتناء تبدیل کرده است. چینیها نیز مانند روسها امور منزل را با اقتدار و صلابت سرو سامان داده و با بهره گیری ازقدرت نرم و سیاست چند لایه ائی تمدنیشان در سراسر دنیا به انحاء مختلف حاضر شدند.    

جمهوری اسلامی ایران به زعامت امامین انقلاب، خمینی کبیر و خامنه ای حکیم، پس از دویست سال افول حکومت مرکزی و فترت و سستی حکام و درماندگی مردم مظلوم این سامان، امنیت، اقتدار، عزت، صولت، و از همه مهمتر اعتماد به نفس و خودباوری وعزت را به مردم مسلمان ایران بزرگ بازگردانید. 

 جهان امروز پذیرفته است که بدون ایران قادر به انجام هیچ کاری در منطقۀ غرب آسیا نیست.

ایران عظیم بزودی به قدرت بلا منازع منطقۀ غرب آسیا و بازیگر بزرگ بین المللی تبدیل خواهد شد.

حضورفعال مردان میدان و سیاست دولت سیزدهم در حوزه های تمدنی ایرانی، روسی و چینی نویدبخش آغاز نهضتی عظیم و باز سازی و باز زائی مقتدرانۀ تمدن ایرانی/اسلامی است.

سفر وزیر محترم امور خارجۀ ایران، دکتر حسین امیر عبدالهیان به چین و ابرام سند همکاری 25 ساله با این کشور بزرگ و نیز سفر تاریخی رئیس جمهورمردمی، محبوب و محترم جمهوری اسلامی ایران، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به "روسیۀ جدید" و دیدار ایشان با رئیس جمهور فدراسیون روسیه در موسکو و تمدید قرارداد 20 سالۀ مشارکت راهبردی میان دو کشور در این راستا ارزیابی می شود.  

فی الواقع، فضای ایجاد شده در قرن بیست و یکم نشانه هایی از تغییرات ریشه ای و صعود ها و افول ها را بوضوح آشکار ساخته است. هم افزائی مردان میدان و مردان سیاست موازنۀ قدرت را به نفع ائتلاف چین، اوراسیا، و جمهوری اسلامی ایران تغییر داده است.

انتهای پیام//

ارسال نظرات