نشست هم اندیشی و هم افزایی کاربرد فناوری‌های نوین کمک تولید مثلی در دام سبک" توسط مرکزعلم و فناوری امنیت غذایی و کشاورزی و با مشارکت بنیاد تعاون بسیج و همکاری سازمان بسیج عشایری در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۰۹۰۰۸
|
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست هم اندیشی و هم افزایی کاربرد فناوری های نوین کمک تولید مثلی در دام سبک" در دانشگاه جامع امام حسین (ع) و توسط مرکزعلم و فناوری امنیت غذایی و کشاورزی و با مشارکت بنیاد تعاون بسیج و همکاری سازمان بسیج عشایری کشور در محل آن دانشگاه برگزار شد .

در ابتدای مراسم علاءالدینی رئیس مرکز علم و فناوری امنیت غذایی و کشاورزی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) ضمن خوشامدگویی و تقدیر و تشکر از مهمانان و همکاران به ویژه سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سرهنگ احمد سعیدی رئیس سازمان بسیج عشایری کشور؛ به اهمیت امنیت غذایی به عنوان یکی از حیاتی ترین مولفه‌های قدرت و تحقق امنیت ملی به عنوان جزء غیر قابل انکار تحقق تمدن اسلامی اشاره نمود و افزود اصلی‌ترین سیاست در این راستا نگاه به درون کشور می باشد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای کشور افزود در عشایر و روستاییان و تولیدکنندگان نیروهای انسانی متخصص فراوانی دارند و همچنین ظرفیت ژنتیکی بالایی در دام سبک در اختیار این قشر بوده که نیاز به توسعه دارند.

در ادامه سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این این نشست با اشاره به بسترسازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهت تامین امنیت مردم در ابعاد مختلف اظهار داشت که مردم سرمایه اصلی انقلاب هستند و ایران برای کشورهای همسایه یک الگو شده است.

وی در ادامه افزود به استناد اندیشکده های غربی ظرفیت نرم‌افزاری حاج قاسم سلیمانی که حلقه وصل نظام جمهوری اسلامی با مردم بوده است یک ارتباط موثر بوده که این ارتباط می بایست برای مسئولان یک الگو باشد.

شریف گفت: از مولفه‌های قدرت ، امنیت در ابعاد مختلف است و تلاش برای خنثی سازی فشارهای معیشتی به مردم جزو اولویت‌های سپاه بود و از نظر سپاه مردم سرمایه های انقلاب اسلامی هستند .

وی ضمن اشاره به ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه افزود باید بتوانیم با برنامه ریزی و تقویت علمی و همینطور به کار بردن علم به عنوان یک ابزار قدرت در تمامی زمینه ها رشد کنیم .

وی ضمن تقدیر و تشکر از مرکز علم و فناوری امنیت غذایی و کشاورزی دانشگاه جامع امام حسین (ع) به دلیل ورود به این عرصه مهم و استراتژیک و همینطور برگزاری این نشست در پایان اظهار داشت: سپاه قطعاً از این کار حمایت می کند و ابراز امیدواری کردند که با مجاهدت و تلاش، این حرکت نیز در کشور به ثمر بنشیند .

بخش بعدی برنامه کلیپی از صحبت های مقام معظم رهبری مدظله العالی در مورد اهمیت علم و پژوهش و تبدیل علم و فناوری به تجاری سازی و ایجاد چرخه تولید و همچنین استفاده از علم در جهت افزایش قدرت در منطقه و ابزاری در جهت مقابله با زورگویان و دشمنان انقلاب پخش شد .

در ادامه احسان رومیانی پژوهشگر مرکز علم و فناوری امنیت غذایی و کشاورزی گزارشی از عملکرد و پروژه های این مرکز ارائه کرد.

وی در این گزارش به اهمیت عشایر در فرمایشات رهبری اشاره نمود و همچنین ظرفیت بالای دام سبک عشایر و نقش آنها در تولید گوشت قرمز دام سبک کشور و میزان تولید و وضعیت نا مطلوب و درصد پایین بهره‌وری دامداری توسط ایشان مورد بررسی قرار گرفت .

در ادامه بررسی ظرفیت‌های موجود کشور و نیز نقاط ضعف و قوت در زمینه استفاده از فناوری‌های تولید مثلی جهت بهبود ژنتیکی پرداخت و همچنین به چشم انداز پروژه تولید رویان و انتقال جنین دام سبک در سطح اشاره کردند و افزودند که گام نهایی شامل ارائه خدمات و پشتیبانی به کشورهای جهان اسلام و محور مقاومت است .

وی در نهایت گزارشی از پروژه مشترک این مرکز ودانشگاه شهرکرد در پژوهشکده فناوری جنین دام آن دانشگاه و دستاوردهای آن ارائه داد.

بعد از آن نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان ضمن اشاره به رده بندی کشورها در زمینه تولید گوسفند و ابراز تاسف برای کشتار دام‌های مولد اضافه کرد که ما باید همزمان با افزایش تولید توسط دامها کاری کنیم تا تولیدمثل ، دچار خسارت نشود .

وی همچنین اظهار داشت: با وجود داشتن ظرفیت بالا در دام سبک متاسفانه هنوز گزارش دقیقی از واریته ها و شناخت ژنتیکی از دام سبک در کشور نداریم.

نصر اصفهانی افزود در صورت بررسی تطابق پذیری نژادها ، آمیخته‌گری می‌تواند یکی از راهکارهای افزایش بهره وری و تولید قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به چالش های اقتصادی صنعت دامپروری مانند کمبود و گرانی نهاده های دامی،  به صرفه نبودن دامپروری  و عدم سرمایه گذاری در این صنعت اظهار داشت.

وی در پایان ضمن ارائه گزارشی از پیشینه تولید و انتقال جنین در دنیا و همچنین در ایران به وجود مراکز قوی و افراد متخصص و همچنین وجود تجهیزات و زیرساخت های لازم جهت تولید رویان اشاره کرد.

در ادامه اسماعیل خانیان رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: دو نگاه به کار تولید مثل در دام سبک اهمیت دارد؛ اول نگاه آکادمیک که شامل فناوری‌هایی از قبیل ivf ،کلونینگ و ... را شامل می شود و نگاه بعدی نگاه تجاری به این مسئله بوده که در این نگاه باید ابتدا اهداف خودمان را بشناسیم و بعد مسائل اصلی در این حوزه را مانند تولید مثل و غیره را اولویت بندی نماییم.

وی در ادامه به مباحثی مانند اصلاح نژاد و مدیریت گله پرداخت و افزود: اگر آمیخته گری به خوبی و با مدیریت و برنامه انجام نشود، برنامه‌ریزی برای تولید در آینده را با مشکل مواجه می‌کند .

خانیان همچنین اظهار داشت: اصلاح نژاد باید با اقلیم سازگار بوده یا این که از اقلیم قوی تر باشد و اگر برنامه ریزی بدون در نظر گرفتن محدودیت اقلیم، سیاست‌های کشور و اقتصاد صورت پذیرد شکست خواهد خورد.

وی همچنین افزود: باید چند جانبه به عوامل مختلف مانند تغذیه بهداشت و غیره بنگریم تا تمام تصمیمات بر اساس اکولوژی و اقلیم باشد.

سخنران بعدی نشست ابوالفضل شیرازی سرپرست مرکز بیوتکنولوژی پژوهشکده ابن سینا بود که به همفکری به هم افزایی در مباحث تولید مثلی برای افزایش بهره‌وری دام که یکی از الزامات اصلاح نژاد و بهبود نژاد است اشاره کرد و فرمود می‌شود با استفاده از تکنیک‌های تولید مثلی به این امر کمک کرد .

وی همچنین اظهار داشت: ارگان‌هایی مانند سپاه می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از ظرفیت های موجود این روند را به جلو برده و در زمینه‌های مختلف همه افراد متخصص می‌توانند با هم افزایی کارها را پیش ببرند .

وی در مورد مبحث تولید رویان و انتقال جنین، لازمه ی استفاده از تکنیک ovum pick up  را توجه به بحث ژنتیک دانست و ضمن اعلام آمادگی برای پیشبرد برنامه‌های امنیت غذایی افزود : تسریع شاخص‌های اصلاح نژادی تکثیر ۲۰ برابری حیوانات ممتاز گله را در پی خواهد داشت.

در ادامه ناصر شمس اسفندآبادی رئیس پژوهشکده جنین دام دانشگاه شهرکرد به سخنرانی پرداخت و بیان داشت که علی رغم قدمت چندین هزار ساله پرورش دام سبک در کشور کاربرد تکنیک های تولید مثلی و مدیریت تولید مثل در گله ها در سطح پایینی قرار دارد .

وی همچنین به افزایش پیشرفت ژنی و کاهش فواصل نسل‌ها و همچنین بهبود مدیریت تولید مثل و کاهش بیماری ها از فواید این تکنیک ها را نام برد و بهینه سازی روش های تولید مثل در دام سبک و تکنیک های جدید در زمینه اصلاح ژنتیکی که منجر به افزایش نرخ موفقیت می شوند و همچنین به تکنیک های انتقال رویان مانند لاپاراتومی و لاپاراسکوپی نیز اشاره کرد .

وی همچنین عوامل تأثیرگذار در آبستنی موفق و حفظ آبستنی و بهبود بخشیدن میزان آن با استفاده از انتخاب دام گیرنده و عواملی مانند وضعیت بدنی و تغذیه دام و همزمان سازی و غیره نیز اشاره کرد.

در ادامه مهدی وجگانی عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و به نقش سپاه پاسداران در تامین امنیت کشور و همین طور امنیت غذایی اشاره کرد و اذعان داشت: باید امنیت غذایی را با تامین دام های حلال گوشت پیش ببریم .  

وجگانی همچنین اضافه کرد: با توجه به اینکه مسائل و مشکلات گله‌های مختلف با هم متفاوت است، لذا می بایست برنامه ریزی جداگانه‌ای در این زمینه انجام شود .

وی همچنین به شناسایی ظرفیت‌های تولید در کشور در پیشبرد اهداف و امنیت غذایی و همچنین توجه به تغذیه دام‌ها ، شناخت دقیق خصوصیت‌های تولیدمثلی برنامه ریزی دقیق برای بهره گیری از هر تکنولوژی اشاره کرد.

در ادامه نیز فرنوش جعفرپور عضو هیئت علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان ارائه‌ای را در مورد نقش فناوری‌های تولید مثلی در افزایش بهره وری دام سبک در این نشست بیان کردند.

در پایان علاءالدینی رئیس مرکز علم و فناوری امنیت غذایی و کشاورزی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام به جمع‌بندی موضوعات مختلف مطرح شده در این نشست پرداخت .

وی با اشاره به بیان نظرات موافق و مخالف در این نشست بیان داشت که این نشانه از متخصصان امر بوده و ما آن را به فال نیک گرفته و امیدواریم با یک حرکت رو به جلو کار قوی تر و موثر تر انجام شود.

وی همچنین نشست برگزار شده را در راستای محور بهبود ژنتیکی دام سبک که یکی از چهار محور فعالیت‌های این مرکز که شامل خوراک دام، آموزش ، بهداشت و بهبود ژنتیک دانسته و اظهار داشت با توجه به فرمایشات اساتید کارهای خوب و موثری در تمامی این محور ها طی سالیان گذشته انجام گرفته است و ان‌شالله در آینده خبرهای خوبی را مخصوصاً در حوزه خوراک دام خواهیم داشت .

انتهای پیام/ب

ارسال نظرات