محمدرضا مردانی :

فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی؛ میدان‌دار مسئولیت سنگین مواجهه با جنگ شناختی دشمن

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، جبهه علمی فرهنگی و رصد حکمرانی کشور را مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و یکی از وظایف بسیج اساتید دانست و عنوان کرد: بسیج اساتید ضمن همراهی با مسئولان و ارائه راه حل برای مشکلات، نقد سازنده را در دستور کار خود قرار داده است و باید به نقش آفرینی در این خصوص توجه کرد.
کد خبر: ۹۴۰۹۰۸۶
|
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، محمدرضا مرداني، رئيس سازمان بسيج اساتيد كشور در مراسم توديع و معارفه مسئولان جديد و قديم بسيج اساتيد استان ايلام ضمن گرامیداشت یاد ۳۰۰۰ شهید مظلوم استان ایلام، یاد شهید رضایی‌نژاد شهید برجسته هسته‌ای کشور را گرامی داشته و در ادامه سخنان خود با اشاره به فرارسیدن روز غزه عنوان کرد: هفتم دی‌ماه سال 1387 هجری شمسی مصادف با 27  دسامبر سال ۲۰۰۸میلادی، رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت به غزه  حمله کرده و به این وسیله حماس را از پا در آورده و به نوعی تضعیف نماید تا دیگر تهدیدی برای اسرائیل و صهیونیست‌ها نباشد.غزه که روزگاری یادآور حصر و انتفاضه و مظلومیت بود اکنون  مصداق مقاومت و اقتدار و تحول است. غزه‌ای که فلاخن‌های مجاهدینش امروز به مدد همت بالای شهید سردار سلیمانی به موشک‌های بی شماری تبدیل شده که  به محض احساس تهدید اسرائیل را سر جای خودش خواهد نشاند و از حیفا تا عسقلان و تلاویو را می‌تواند آماج حملات قرار دهد. این روز یعنی 29 دی‌ماه، روز شکست اسرائیل در غزه است.

فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی؛ میدان‌دار مسئولیت سنگین مواجهه با جنگ شناختی دشمن

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه با اشاره به لقب شهید سلیمانی به عنوان شهید قدس بیان کرد: این لقب به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه شهید سلیمانی از مقاومت فلسطین و رشادت‌های بی‌نظیر و شخصیت این شهید گرانقدر توسط جبهه مقاومت به وی اطلاق می‌شود.

وی در ادامه، به بیان برخی سجایای حاج قاسم سلیمانی پرداخته و سلیمانی را شخصیتی جهانی دانست.

مردانی، تعبد و هوش سرشار، دانایی، علم، خوش فکری، ولایی و مقتدر بودن در عین تواضع را از ویژگی‌هایی دانست که سردار سلیمانی را به یک مکتب تبدیل کرد و افزود: امروز در دانشگاه‌ها باید مکتب سلیمانی را فراروی خود قرار داده و از این مکتب درس گرفت.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه دو مورد از سجایای شهید سلیمانی را برشمرده و افزود: به خود و دوستانم توصیه می‌کنم این دو ویژگی از مکتب سلیمانی را در فضای علمی و فرهنگی دانشگاه وجهه همت خود قرار دهیم. یکی از ویژگی‌های بارز شهید، روحیه جهادی و انقلابی‌گری ایشان و حضور در همه صحنه‌ها به عنوان فردی خستگی‌ناپذیر است که به دنبال کارهای ناشدنی برای موفقیت در بسیاری از اموری بود که کسی امیدی به موفقیت آن نداشت. ایشان چه زمانی که در جبهه بود  و چه وقتی در کرمان مسئولیت مقابله با اشرار را برعهده داشت و چه در زمانی که مسئولیت سپاه قدس را بر عهده گرفت، همه وجودشان را وقف خدمت کردند. ویژگی بارز وی جهادی بودن است و استادان بسیجی باید این ویژگی را مورد توجه قرار دهند و روحیه جهادی را در عمل و رفتار خود در دانشگاه تقویت کرده و دغدغه‌مندانه و بی‌شائبه به تلاش در دانشگاه ادامه دهند.

مردانی با تاکید بر ضرورت توجه به روحیه انقلابی‌گری در دانشگاه تاکید کرد: رویکرد انقلابی و جهادی در صحنه علمی و فرهنگی کشور باید در دستور کار باشد، لذا انجام امور اداری صرف، مدیریت جهادی نیست و کار جهادی فراتر از وظایف سازمانی است. رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند « جز با کار جهادی و انقلابی نخواهیم توانست کشور را به سامان برسانیم، در همه بخش‌ها کمر بسته بودن مثل یک جهادگر لازم است، اگر این بود کارها راه می‌افتد و بن بست‌ها شکافته می‌شود».

وی عنوان کرد: گاهی وقتی صحبت از کار جهادی و مجاهدانه و انقلابی می‌شود برخی فکر می‌کنند کار انقلابی یعنی بی‌نظم، در حالیکه اتفاقا یکی از خطوط اصلی انقلابی‌گری نظم است . نباید خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای و تشریفاتی و زرق و برق دار کرد. این تعبیر رهبری از کار انقلابی و جهادی سرمشق مکتب سلیمانی بود و باید در دانشگاه هم به آن عمل شود.

این استاد دانشگاه دومین مورد از سجایای محوری شخصیت سردار سلیمانی را رویکرد میدانی و حل‌المسائلی وی عنوان کرده و افزود : جهادگران عرصه علم و فرهنگ باید از این رویکرد الگو بگیرند. شهید سلیمانی چه در دوران دفاع مقدس و چه در سایر ماموریت‌های خود همواره شخصا در میدان بودایشان سخنی دارند که می‌فرمایند « اگر ما در جبهه موفق بودیم دلیلش آنست که فرمان صادر شده در جبهه فرمان "برو" نبود  بلکه فرمان "بیا" بود. چون فرمانده همواره خود در خط مقدم بود» . لذا در عرصه علم نیز باید در میدان حضور پیدا کرد، اگر صرفا صحبت کرده و حرف بزنیم و تعریف کنیم کفایت نمی‌کند، بلکه اساتید که به تعبیر مقام معظم رهبری فرماندهان جنگ نرم هستند باید در میدان حضور داشته باشند و باید به دانشجو بگویند "بیا" . در لبنان در جنگ 33 روزه دیدیم حاج قاسم شخصا کنار سید حسن نصرالله بود و در صحنه حضور داشت در اربیل دیدیم وقتی داعش اربیل را محاصره کرد او خود در میان محاصره حضور یافت و به میدان رفت. وی با سازماندهی  جبهه مقاومت در برابر طرح خاورمیانه جدید غرب ایستاد و خاور میانه جدیدی را با مکتب خود و بر اساس بر محور مقاومت شکل داد. این رمز و راز موفقیت حاج قاسم سلیمانی است و ما اگر بخواهیم مکتب او را پیاده کنیم باید به این نکات مهم توجه کنیم. باید از نشدها نترسید و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مثل شهید سلیمانی به دنبال کارهای نشدنی برویم.

وی افزود: امروز جنگ تمام نشده و با شدت تمام ادامه دارد، امروز به ظاهرغرش توپخانه‌ها و موشک‌ها شنیده نمی‌شود ولی تلفات سنگین از طریق فضای مجازی و پیام‌رسان‌های بیگانه در خانه‌های ما و در کنار فرزندانمان ادامه دارد و این جنگ نابرابر شناختی و نرم دشمن فرقی که با جنگ هشت ساله دارد آنست که وقتی یک نفر از ما کم می‌شود به جبهه دشمن یک نفر اضافه خواهد شد. امروز مسئولیت رزمندگان جنگ نرم بیش از مسئولیت رزمندگان جبهه میمک است. در این میان اساتید، روحانیت معظم و فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی میدان‌دار و پرچمدار اصلی هستند و این مسئولیت سنگینی است که در برابرجنگ شناختی دشمن با آن مواجهیم. تولید قدرت نرم در مقابله با جنگ نرم دشمن از دست استاد و طلبه و دانش آموخته مکتب امام صادق (ع) میسر است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت عظیم نهضت استادی با وجود بیش از ۱۰۸۰ کانون استادی در سراسر کشور و ۵۳ هزار عضو هیات علمی و مدرس بسیجی عضو این کانون‌ها و وجود ۱۰۰ اندیشکده راهبردی، عنوان کرد: با چنین ظرفیت عظیمی که در نهضت استادی بسیج وجود دارد اساتید می‌توانند در عرصه علمی، فرهنگی، سیاسی و سازندگی تلاش وافری نمایند و زمینه‌ساز صدور انقلاب و فرهنگ و اندیشه انقلاب در سراسر جهان و تحقق گام‌دوم انقلاب بوده  و بستر ظهور حضرت بقیه‌الله الاعظم امام زمان عج را فراهم نماید.

مردانی،گفت: اگر مسئولان امروز به دنبال استفاده نخبگان و فرهیختگان متعهد و متخصص در حل مسائل کشورهستند، این ظرفیت در بسیج اساتید وجود دارد و نهضت استادی بسیج با تمام توان خود آماده است به نظام حکمرانی کشور برای کارآمدی نظام کمک کند. بنده با ارسال نامه برای همه وزرا آمادگی نهضت استادی برای کمک به نظام حکمرانی کشور را اعلام کرده‌ام و در اینجا نیز به استاندار محترم و مسئولین استان اعلام می‌کنم، استادان بسیجی ایلام اعلام آمادگی می‌کنند، نه فقط برای قرارگرفتن در جایگاه‌های مدیریتی، بلکه برای تشکیل کارگروه‌های حل مسائله و حضور در کنار مسئولان و تشکیل اتاق فکر برای احصای نظام مسائل استان و ارائه راه‌های حل‌المسائلی، جریان استادی بسیج امروز آماده خدمت به جامعه است .

وی اظهار امیدواری کرد که مسئولان  استان ایلام و با حمایت امام جمعه محترم استان فرصت را فراهم کنند تا استادان بسیجی که افرادی متعهد و متخصص و با انگیزه هستند، بتوانند در عرصه‌های عمومی و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی، جهاد تبیین و مقابله با جنگ نرم دشمن و هم در عرصه تخصصی و مهارتی نقش آفرینی کرده و گره‌های مشکلات استان را بگشایند.

این استاد دانشگاه، افزود: الحمدلله انگیزه خوب و دغدغه بسیاری در میان استادان و نخبگان این استان در جلساتی که شب گذشته با ایشان داشتیم، برای کمک به کارآمدی نظام آموزش عالی و رفع مشکلات استان و کشور وجود دارد . استان ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و داشتن 6 درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور بسیاری از روستاهای آن لوله کشی گاز طبیعی ندارند لذا اساتید می‌توانند برای حل این مشکلات و استفاده از منابع غنی استان راه حل ارائه کنند. البته این امر نیازمند پشتیبانی حقوقی و معنوی همه نهادهای استان است.

مردانی در ادامه جبهه علمی فرهنگی و رصد حکمرانی کشور را مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و یکی از وظایف بسیج اساتید دانست و عنوان کرد: بسیج اساتید ضمن همراهی با مسئولان و ارائه راه حل برای مشکلات، نقد سازنده را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

حضور تاثیرگذار در فضای مجازی و کمک و مشارکت در جهاد تبیین در سطح ملی و استانی بر اساس نیازها و ضرورت‌های موجود و تلاش در جهت کارآمدی نظام آموزش عالی و حل مشکلات آن، رویکرد تحولی به مباحث آموزش عالی، تبدیل علم به فناوری و فناوری به ثروت و در هر حوزه‌ای که آموزش عالی کشور بدان نیاز داشته باشد، تمرکز بر کارآمدی دولت سیزدهم برای تحقق دولت اسلامی مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در گام دوم انقلاب اسلامی از جمله نکات مهمی بود که رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ایلام بر آن تاکید کرد.

در پایان این مراسم از تلاش‌های مجاهدانه محمد ملکی در طول یک دهه خدمت صادقانه و خالصانه وی قدردانی شد و صید مهدی ویسه، دانشیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام به عنوان مسئول جدید بسیج اساتید استان معرفی شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار