خبرهای داغ:
آیین اختتامیه نخستین دوره مسابقات قرآن کریم "مصباح‌الهدی" به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۰۹۱۰۱
|
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، آیین اختتامیه نخستین دوره مسابقات قرآن کریم "مصباح‌الهدی" شامگاه جمعه به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمید فرجی، استاد حوزه و دانشگاه در آئین اختتامیه نخستین دوره مسابقات قرآن کریم "مصباح‌الهدی" با اشاره به اینکه هرچیزی از چند جنبه وجود دارد، امام زمان(عج) را وجود عینی قرآن کریم دانست و اظهار داشت: این به معنی این است که اگر صفای ایجابی و سلبی قرآن را در یک ظرفی بریزیم، مهدی زهرا(س) می‌شود و قرآن، وجود مکتوب امام زمان(عج) است.
وی با اشاره به صحبت‌های آیت‌الله بهجت گفت: ایشان می‌فرمودند که حدیثی داریم که با آن، ضررهای غیبت امام زمان(عج)، جبران شده است؛ و آن، حدیث ثقلین است؛ پس نتیجه می‌گیریم که اگر قرآن واقعا در زندگی ما باشد، امکان ندارد که امام زمان نباشد؛ چرا که پیغمبر خدا تاکید کردند که این‌دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند. پس ما اگر واقعا قرآنی باشیم، هرجایی که با قرآن باشیم، امام عصر(عج) هم حضور دارند.
حجت‌الاسلام فرجی با بیان اینکه دنیای امروز ما دو مشکل دارد، جهل و ندانستن؛ و دیگری را غفلت دانست و تصریح کرد: جهل یعنی نبود علم و غفلت یعنی پوشیده بودن علم.
وی، داروی جهل و ندانستن را علم اولیه، و داروی غفلت را علم ثانویه یا تذکر عنوان کرد و ادامه داد: قرآن ممزوجی از این دو نوع علم است؛ برای دارا شدن علم ثانویه قرآن، قرائت کفایت می‌کند، اما علم اولیه حاصل نمی‌شود و نیاز به تلاوت داریم.
وی با اشاره به اینکه اگر سه ویژگی به قرائت اضافه کنیم، به تلاوت تبدیل می‌شود، اولین مورد را استمرار و همیشگی بودن دانست، و مسئولیت‌آوری و حرکت بعد از مسئولیت را از دیگر این ویژگی ‌ها عنوان کرد و گفت: قرائت، تلاوت، و تدبر، از پله‌های رسیدن به معانی ژرف آن است.
به گفته حجت‌الاسلام فرجی، بعد از قرائت، تلاوت، و بعد از آن، تدبر در قرآن است که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید داشتند و به معنی نفوذکردن در کلمات و حروف قرآن، و رسیدن به معانی ژرف آن است.

در ادامه این برنامه، مصطفی مشفقیان، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم با ابراز امیدواری از اینکه این سمابقات، سرآغاز یک راه بلند و مقدس باشد تا در سالهای آینده هم این سلسله مسابقات ادامه داشته باشد، اظهار داشت: کار قرانی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با دیگر ارگان‌های فعال در این حوزه یک تفاوت‌هایی دارد و آن، این است که رویکرد ما عمومی است و تلاش می‌کنیم که عامه مردم را به این راه دعوت کنیم، و همچنین به همه شرکت‌کنندگان در این مسابقات هدیه‌ای تقدیم خواهد شد تا این رویه موثر باشد تا بتوانیم نسل جوان را هرچه بیشتر و بهتر با قرآن مانوس کنیم.

پایان کار
مشفقیان گفت: باید در این راه، دست به دست هم دهیم تا فرهنگ قرآنی در این مملکت ساری و جاری شود تا فرهنگ عمومی ما که امروز تحت تاثیر خیلی آسیب‌ها قرار گرفته، بار دیگر آن هویت قرآنی را بازیابی کند.
به گزارش بسیج، این مسابقات در سه رشته حفظ سوره نبا برای نوجوانان 9 تا 14، حفظ سوره حجرات برای جوانان 15 تا 20 سال، و حفظ سوره یاسین برای بزرگسالان بالای 20 سال و ترتیل سوره انعام برای بالای 15 سال بوده است.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها