خبرهای داغ:
رزمنده عملیات کربلای چهار گفت: کربلای ۴ گنج گم شده تاریخ مقاومت دلیران مردان این سرزمین است، ایران عملیات های شکوهمند بزرگی را در دفاع مقدس انجام داد، رسانه ها چرا این روزها فقط بر سر موضوع خاص و اظهار نظر ها مانور می دهند؟
کد خبر: ۹۴۰۹۶۹۲
|
۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، کربلای ۴ در محور ابوالخصیب به مساحت ۴۵کیلومتر مربع برنامه ریزی شده بود، تعداد زیادی نیرو در منطقه در قالب چهار قرارگاه حضور داشتند.عدم موفقیت و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده نقش مهمی در توقف عملیات داشت، کربلای ۴ یک عملیات هدفمند و گسترده بود، نباید به این موضوع بسنده کنیم که عملیات لو رفت، در همه عملیات های بزرگ درصدی از عملیات لو می رفت. همزمان شدن با بارش های شدید سیلابی و خروشان شدن اروند، حایل شدن کارون بین نیروی های پشتیبانی و عمل کننده و ناتمام ماندن پل تدارکاتی برای عبور از کارون و اروند برای تأمین خط عملیات جز مشکلاتی بود که ادامه عملیات را نا ممکن کرد.خبر گزاری بسیج گفت و گویی تفصیلی با سه نفر از رزمندگان حاضر در عملیات کربلای ۴ انجام داده که از نظر می گذرد.


ابوالفضل باجلان از رزمندگان دوران دفاع مقدس و از رزمندگان حاضر در عملیات کربلای ۴ به دلیل مطالعات خوب و آگاهی به مسائل قدرت تحلیل و بیان خوبی از شرایط جنگ و دفاع مقدس دارد، باجلان به همراه دو برادر خود در جبهه ها حضور یافتند و معتقد است کربلای ۴ قطعه ای از گنج گمشده جانفشانی مردان این سرزمین است.

وی معتقد است سکوت معنادار دشمن در خط مقدم قبل از شروع عملیات احتمال لو رفتگی بخشی از عملیات را در اذهان تداعی می کرد.

کربلای ۴ گنج گم شده تاریخ مقاومت دلیران مردان این سرزمین است، ایران عملیات های شکوهمند بزرگی را در دفاع مقدس انجام داد، رسانه ها چرا این روزها فقط بر سر موضوع خاص و اظهار نظر ها مانور می دهند؟

چرا هیچ اشاره ای به عملیات های غرور آفرین نمی کنند؟ کربلای ۴ قطعه ای از بهشت بود و برخی به دنبال این هستند که از کاه کوه بسازند، خیلی ها همان وقت هم نگاهشان به دفاع مقدس مثبت نبود و اعتقادی به ایستادگی نداشتند.

باجلان تصریح کرد: بنده به عنوان فرمانده گروهان می توانم صحبت کنم، پس از جنگ ما تلاش زیادی کردیم که این مسائل گفته شود تا انتقال تجربه ای برای نسل های بعد باشد.
این یک امر طبیعی بوده و خود رزمندگان هم در دوران دفاع مقدس نگاه های متفاوتی به جنگ داشتند ولی در راستای هدف مشخص، یعنی انقلاب ‌بود. تفاوت دیدگاه نیاز است؛ چنانچه هر کسی از دیدگاه و زاویه دید خود به تحلیل جنگ و بیان خاطرات می پردازد.

آقای کانتوری شما کربلای ۴ را چگونه می بیند؟

دفاع مقدس را فقط سپاه و ارتش و یا سایر مدعیان به سرانجام نرساندند، بلکه مردم وارد عمل شدند و در قالب نیروی بسیج مردمی به پیام امام مستضعفان لبیک گفتند.
امام فرمودند؛ ما برای یک روز هم از جنگ پشیمان نیستیم، این افراد مگر تابع امام ‌نیستند؟ چرا پشیمانند؟ کسی جنگ را فراموش نکرده در حقیقت دنیا طلبی بین آنها و دفاع مقدس فاصله ایجاد کرد. بسیاری از این افراد اصلا دفاع نکردند که امروز طلبکار هستند. ما نباید پاسخگو باشیم، ما سرباز بودیم و به فرمان ولی فقیه خود با دشمن جنگیدیم،

وی تصریح کرد: می گویند نیروهای آموزش ندیده بودند، این دروغ بزرگ است، تمام کارها برای یک عملیات بزرگ مهیا شده بود، بیش از ۹ماه تمرینات غواصی سنگین انجام دادیم ، در یک روز ۱۴ کیلومتر فین زدیم، در زمستان سرد تمریناتی داشتیم که استخوان ما از سوز سرما می سوخت.

کتنتوری افزود: استفاده از هواپیماهای آواکس آمریکایی، تجهیزات لجستیک سنگین،تامین سلاح و پشتیبانی شرق و غرب از رژیم بعث عراق یکی از دلایل اصلی ناتمام ماندن عملیات کربلای ۴ بود، اینکه می گویند فریب بود قبول ندارم، تنها از منظر عراقی ها که پس از عملیات بسیاری از نیروهای خود را به مرخصی فرستاده بودند و هرگز فکر نمی کردند در همان نقطه و همان نیروها با شرایط سرزمینی یکسان مجدد دست به عملیات کربلای ۵ بزنیم از این نگاه می توان گفت عراق با نا تمام ماندن کربلای ۴ فریب خورد.

رزمندا دوران دفاع مقدس می گوید: اینکه بگوییم کربلای ۴ یک عملیات فریب بوده اینگونه نیست، کربلای ۴ یک عملیات هدفمند و گسترده بود، نباید به این موضوع بسنده کنیم که عملیات لو رفت، در همه عملیات های بزرگ درصدی از عملیات لو می رفت و این یک امر طبیعی بود، کربلای ۴ با کار شبانه روزی اطلاعاتی، شناسایی، پشتیبانی، تجهیزات و وسعت محورها ومعبرها، که در نظر گرفته شده بود به نظر می آید یک عملیات گسترده و دارای هدف بزرگی بود که خصوصیات کامل یک عملیات اصلی را داشت! با این حال کربلای ۴ نتوانست به اهدافش دست پیدا کند.

پس از عملیات خیبر بدر والفجر ۸ فرماندهان به نقطه متمرکز شدند و با توجه به تجارب ارزنده ای که در جنگ بدست آورده بودند طراحی عملیات کربلای ۴ را با خرد جمعی به تصویب رساندند. نیرو و تجهیزات کافی هم مهیا شد.

کانتوری: شب عملیات کربلای ۴ چیزی که برای یگانهای ما تعجب برانگیز بود،۳یا چهار روزی که در خرمشهر بودیم و در گمرگ مستقر شدیم و دشمن در چندصدمتری ما قرار داشت یک سکوت محض حکم فرما بود و به هیچ وجه تیراندازی نمی شد. گویا منتظر ورود نیروهای ایرانی بودند.

شما از حضورتان در کربلای ۴ چه تحلیلی دارید؟

علیرضا دولتی از دیگر رزمندگان حاضر در عملیات کربلای ۴ می گوید: در خطوط مقدم ‌و نواحی و مناطق عملیاتی صدای پراکنده شلیک انواع سلاح ها شنیده و دیده می شد. اما در عملیات کربلای ۴ سکوت مطلق حکم فرما بود.
سخت ترین محور عملیات در کربلای ۴به لشکر ۸ نجف اشرف واگذار شده بود؛ اهدافش تصرف جزایر ام الرصاص،ام البابی،ام الخصیب بود، نیروهای لشکر ۸نجف اشرف می بایست پیشانی کارون را پاک سازی کنند و راه را برای نیروهایی که آماده شده بودند در جنوب بصره عمل کنند.

دولتی افزود: شناور هایی تدارک دیده شده بود تا پس از ام الرصاص در پشت ام البابی پیاده گردند، در آن صورت نیروهای ایرانی بتوانند در پشت این جزیره عملیات آبی خاکی انجام‌دهند.

هرچه از جنگ‌ می گذشت ما بر اساس تجربه و به روز شدن قدرت طراحی عملیات های گسترده تری داشتیم که کربلای ۵ یکی از این شاهکارهای نظامی ایران بود.
روح معنویت، ایمان و اعتقاد به اسلام و امام مستضعفان بسیاری از کاستی ها از نظر رزمندگان را مرتفع می کرد، اصطلاحی داشتیم که هرچه در پادگان عرق بیشتری ریخته شود در جنگ‌خون کمتری ریخته می شود و تعداد ۶ محور به لشکر ۸ نجف اشرف واگذار گردیده بود که ۳ محور آن به نیروهای غواص و خاکی قزوین واگذار شد.

رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: در تحلیل واقعی عملیات کربلای ۴ باید به اطلاعاتی که هواپیماهای آواکس آمریکایی در منطقه در اختیار صدام قرار داد، کمک های میلیاردی اعراب، طراحی ها و کمک های نظامی و تجهیزاتی بلوک شرق و غرب را باید مد نظر قرار داد.
سه روز قبل از عملیات کربلای ۴ با دوربین، استعداد نیروهای دشمن را می دیدیم،کارهای عمرانی، تردد نیروها و حتی تجهیزات در عقبه دشمن را مشاهده و برآورد کارشناسی از مواجهه با دشمن داشتیم.
عراق هم از پول، تجهیزات و ادوات، دانش و نیروی انسانی فراوان متحدانش بهره مند بود، آنها می دانستند وقتی یک ارتش و نیری کلاسیک و دشمن در حال تحرک است قصد انجام عملیات و حمله را دارد و قطعا برنامه ریزی های خاص خود را با توجه به منطقه انجام خواهند.

دولتی در باره توانمندی رزمندگان تصریح کرد: چرا دشمن نتوانست از اروند و جزیره مینو عبور کند؟ عراق جرات و توان عملیات گسترده در آب را نداشت و به عنوان نقطه ضعف بعثی ها بود که رزمندگان اسلام با شناسایی این نقطه ضعف توانستند ضربات مهلکی به آنان وارد کنند.

وی گفت:در انجام عملیات ها تمام جوانب سیاسی، اقتصادی، اولویت ها در نظر گرفته می شد تا با یک هارمونی مشخص و منسجم جنگ را به پیش ببرند، انتخاب عملیات های آبی و خاکی هم به همین علت بود.

 

جوانان جنگ را از منابع مشخص ،کتابهایی که در این خصوص نوشته شده و رزمندگان و فرماندهانی که هنوز زنده هستند بشنوند و روایتگری کنند، با واژه ها بازی نکنند، جنگ و دفاع مقدس پیچیده ترین طراحی دشمن علیه انقلاب نوپای ایران بود. در خصوص تعداد شهدا و خسارت ایران در کربلای۴ آمارهای ۲۰هزار شهید صحت ندارد از گردان ۳۰۰ نفره غواصان تعداد ۱۲۰نفر شهید شدند، در این عملیات تنها ۴۰ گردان وارد شدمد و باقی مانده نیروها حفظ شدند، بلکه آن چه از صحنه میدانی جنگ برآورد کردیم به نظرم آمار ارائه شده توسط تعاون سپاه صحیح تر است.

انتهای پیام/۱۰۰۲

ارسال نظرات
پر بیننده ها