خبرهای داغ:
ویژه میلاد حضرت زهرا(س) ۶/ استاد دانشگاه امام رضا(ع) مشهد:
"ام ابیها" بودن برای پیامبر بیش از آنکه نشانگر دفاع از حریم ولایت باشد، بیانگر دفاع از حریم نبوت است. فاطمه(س) از همان صدر اسلام پناهگاه و ملجا و آغوش همیشه باز برای پیامبر(ص) بودند.
کد خبر: ۹۴۰۹۷۴۷
|
۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج: خراسان رضوی: استاد حوزه و دانشگاه امام رضا(ع) گفت: یک جامعه برای رسیدن به جامعه ایده آل نیازمند چشم انداز صحیح است، چشم‌انداز جامعه دینی هم نزدیک شدن به خصوصیات حکومت امام زمان است، معرفی یک الگو هم صرفا کار یک ارگان یا نهاد نیست، بلکه وقتی قرار می شود یک الگو به عنوان الگوی فرهنگ ساز در جامعه معرفی شود همه دستگاه ها به اندازه خود مسئول هستند، الگوبرداری از سیره حضرت زهرا(س) یک ضرورت واجب است.
ندا اکبری، فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه فردوسی مشهد و استاد حوزه و دانشگاه امام رضا(ع) مشهد، در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی طنین یاس از خراسان رضوی بیان کرد: لقب "ام ابیها" یکی از القابی است که بیانگر یکی از معارف بلند فاطمی است، حضرت زهرا(س) "ام ابیها" خوانده می شود و این لقب از القابی است که خود حضرت پیامبر(ص) بر ایشان گذاشته اند، این لقب نشانگر جایگاه و نقش ویژه حضرت فاطمه(س) نسبت به رسول اکرم(ص) است.
حضرت زهرا(س) از صدر اسلام پناهگاه و ملجا و آغوش همیشه باز برای پیامبر(ص) بود
وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در زندگی و خلقت ما و همینطور در زندگی پیامبر(ص) و همه ائمه معصومین(س) نقش و جایگاه ویژه ای دارد، تصریح کرد: کلمه "ام ابیها" یک معنای ظاهری دارد که آن به معنای" مادر" است، همانطور که یک مادر برای فرزندش دلسوزی و حمایت ویژه ای دارد و نسبت به فرزندش رحیم و مهربان است حضرت زهرا(س) نسبت به پدر بزرگوارشان اینگونه بودند.
استاد دانشگاه امام رضا(ع) مشهد، تاکید کرد: وقتی سخن از حضرت زهرا(س) می شود آنچه که معمولا به ذهن ها می آید، می خوانیم و می نویسیم اینست که حضرت فاطمه(س) را مدافع حریم ولایت می دانیم یعنی دفاع کردن از ولایت امیرالمومنین علی(ع)، و بعد از رحلت پیامبر(ص) مجاهدت های ویژه ای داشتند برای اینکه اسلام برپا بماند، اما آنچه که نوعا مغفول می ماند زندگی و مجاهدت های حضرت زهرا(س) در زمان حیات پیامبر(ص) است و این "ام ابیها" بودن برای پیامبر ما بیش از آنکه نشانگر دفاع از حریم ولایت باشد، برای حضرت زهرا(س) بیانگر دفاع از حریم نبوت است، حضرت فاطمه(س) از همان صدر اسلام پناهگاه و ملجا و آغوش همیشه باز برای پیامبر(ص) بودند.
وی در ادامه اظهار کرد: چهره مجاهدانه حضرت فاطمه(س) و دلسوزی ویژه آن حضرت نسبت به اسلام و دفاع از حریم ولایت هم در زمان حیات رسول اکرم(ص) و هم در زمان بعد از رحلت آن حضرت به بهترین نحو وجود داشته است، همانطور که یک مادر نسبت به فرزندش عطوفت، شفقت وانس دارد و همانطور که فرزند نسبت به مادرش محبت دارد، رابطه حضرت فاطمه(س) و رابطه پیامبر اکرم(ص) هم به همین شکل بوده و در جای جای تاریخ از زمان طفولیت حضرت زهرا(س) تا زمان رحلت رسول اکرم(ص) نقش پررنگ حضرت فاطمه(س) در زندگی پیامبر(ص) مشهود است و به هیچ عنوان قابل انکار نیست.
عضو شورای راهبردی جبهه ی بانوان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه پیامبر(ص) نسبت به حضرت زهرا(س) ادبی داشتند که یک فرزند نسبت به مادرش دارد، افزود: اگر قرآن همسران پیامبر(ص) را "ام المومنین" خطاب می کند پیامبر بزرگوار اسلام، حضرت فاطمه(س) را "ام ابیها" خطاب می کند تا به همه بفهماند که اگر همسران پیامبر جایگاه و مقام شان اینست که"ام المومنین" باشند حضرت فاطمه(س) با آنها متفاوت است و همان فاصله ای که مومنان در جلالت شان و مقام با پیامبر(ص) دارند همان فاصله را هم حضرت زهرا(س) نسبت به همسران و زنان پیامبر(ص) دارند.
وی با اشاره به اینکه در هجرت پیامبر از مکه به مدینه، کسی که همراه حضرت علی(ع) به دفاع از پیامبر(ص) برخاست حضرت فاطمه(س) بود، تاکید کرد: آن حضرت در جنگ ها و غزوات پیامبر(ص) نیز حاضر بودند و حضور حضرت فاطمه(س) یک حضور حاشیه ای نبود بلکه حضور پررنگی بود باتوجه به آن مقام زن بودن و آن سرمستور بودن شان، باهمان مقام نسبت به حضرت پیامبر(ص) دلسوزی مادرانه داشتند.
فاطمه ام ابیها است به این معنا که او اصل و ریشه درخت رسالت است و عنصر نبوت است
استاد حوزه مشهد و دانشگاه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه معنای وجه عمیق تر و دقیق تر کلمه "ام ابیها" اینست که مراد از "ام" ریشه، اصل، عنصر و ماده اولیه هر چیزی هست، تصریح کرد: وقتی پیامبر(ص) می فرمایند: حضرت زهرا(س) ام ابیها است، این کلمه "ام" کلام یک انسان عادی و معمولی نیست که ما یک معنای ظاهری از آن بفهمیم بلکه این کلام کلام پیامبر است نسبت به حضرت فاطمه(س) که شاید مراد اینست: که فاطمه ام ابیها است به این معنا که او اصل و ریشه درخت رسالت است و عنصر نبوت است و ما این تعابیر را هم در روایات داریم، امام باقر(ع) می فرماید: شجره طیبه ای که در قرآن آمده است، مراد از این شجره طیبه پیامبر(ص) است و مراد از شاخه های آن در
آسمان است حضرت علی(ع) است و عنصر و اصل این شجره حضرت فاطمه(س) است، میوه های این شجره اولاد حضرت زهرا(س) و شاخه های فرعی و برگ های آن شیعیان حضرت فاطمه(س) است، یعنی وقتی که به آن اصل و ریشه حضرت زهرا(س) می رسد می گوید: اولاد اولاد حضرت فاطمه(س) و شیعیان شیعه پیامبر(ص) و حضرت امیر المومنین خوانده نمی شوند بلکه شیعه حضرت زهرا(س) نامیده می شوند.
وی تصریح کرد: همانطور که اگر عنصر و ماده نباشد درخت خشک می شود اگر فاطمه(س) نبود درخت اسلام خشک می شد، اگر فاطمه(ص) نبود اصل و ریشه ای برای پیامبر(ص) هم نبود همانطور که محبت حضرت فاطمه(س) به تمام خلقت رسیده است، حضرت رسول اکرم(ص) نیز از واسطه و کانال وجودی حضرت زهرا(س) به فیوضات و خیر کثیر رسیده است و در آیه قرآن اشاره شده که ما به تو خیر کثیر عطا کردیم.
این بانوی فرهیخته با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) ام الائمه هم هستند، اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) ام الاحبا، ام الاصفیا هم هستند، اظهار کرد: کلمه "ام" حدود ۳۰ مرتبه در مورد حضرت زهرا(س) نسبت داده شده است و از آن جمله می توان به ام الکتاب، ام النجبا، ام النورین، ام الهادی، ام السبطین اشاره کرد که برترین آن همان" ام ابیها" است.
حضرت زهرا(س) هم برای بانوان و دختران هم برای مردان‌ مسلمان نیز الگوی کاملی هستند
وی در پاسخ به این سوال که زنان و دختران جامعه ما به کدام بعد از زندگی حضرت زهرا(س) توجه بیشتری کنند تا در زندگی امروز و شرایط کنونی جامعه ما بتوانند زندگی بهتری داشته باشند، بیان کرد: حضرت زهرا(س) در بعد بشری خود یک انسان جامع کامل بودند به نحوی که نه تنها برای بانوان و دختران بلکه برای مردان‌ مسلمان نیز الگوی کاملی هستند، تا جایی که در روایتی از حضرت مهدی(عج) نقل شده که حضرت زهرا(س) پس از ظهور الگوی ایشان است و حضرت زهرا حجت بر امامان نیز هستند، شایسته است همه افراد چه در بعد زندگی فردی چه اجتماعی وسیاسی به سلوک ایشان نگاه عمیق تری داشته و بهره ی بیشتری ببرند.
القاب حضرت زهرا(س) هر کدام قابلیت ویژه ای برای رسیدن به خدا دارند
اکبری در ادامه افزود: لازم است دختران و زنان ما و بلکه مردان هم در نظر داشته باشند و از آن الگو بگیرند مساله عبودیت است، گاهی این عبودیت در دختر خوب بودن است و گاهی در همسری موافق و به تعبیر حضرت امیرالمومنین (ع) کمک‌ کننده در اطاعت خدا جلوه می کند و گاهی در یاری و حمایت از ولایت، به هر حال در هر زمانی به فراخور خود آنچه یک عبد باید انجام دهد انجام می دهند، بانوان و دختران عزیز این جنبه عبودیت را در خود تقویت کنند بعد از بین حدود ۱۰۰ لقب مبارکی که برای آن حضرت نام برده شده به فراخور حال و شرایطی که دارند یکی از القاب ایشان را برای خود انتخاب کنند و همان طور که الان رسم شده که معمولا یک شهید برای توسل وهمراهی در زندگی انتخاب می کنند با یکی از القاب ایشان ارتباط ویژه برقرار کنند، القابی مانند: راضیه، عالمه، حلیمه، حکیمه، زاهده، صدیقه، عفیفه از القابی هستند که هر کدام قابلیت ویژه برای رسیدن به خدا دارند، بعد از مدتی تلاش برای مطالعه در احوال ایشان و رسیدن به آن لقب خاص خواهیم دید چه تحولی در ما ایجاد می شود و چقدر به این وجود نورانی نزدیک می شویم.
جامعه ایده آل نیازمند چشم انداز صحیح است، چشم‌انداز جامعه ی دینی هم نزدیک شدن به خصوصیات حکومت امام زمان است
وی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه ما در همه اقشار و گروه های شاخص فرهنگی، آموزشی و تربیتی موفق شدند این الگوی کامل انسان بودن را در بین مردم معرفی کنند و از سیره آن حضرت در جهت ارتقای زندگی مردم تا چه حد بهره برداری کردند، بیان کرد: یک جامعه برای رسیدن به جامعه ایده آل نیازمند چشم انداز صحیح است، چشم‌انداز جامعه دینی هم نزدیک شدن به خصوصیات حکومت امام زمان است، معرفی یک الگو هم صرفا کار یک ارگان یا نهاد نیست، بلکه وقتی قرار می شود یک الگو به عنوان الگوی فرهنگ ساز در جامعه معرفی شود همه دستگاه ها به اندازه خود مسئول هستند، یعنی نهادهای علمی همچون آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه، نهادهای فرهنگی‌ مثل وزارت ارشاد، رسانه صدا وسیما، نهادهای امنیتی و قضایی، ادارات و خلاصه همه نهاد های فرهنگی، آموزشی و تربیتی و بقیه نهادها باید جای خود را در این پازل الگوسازی پیدا کنند و نقش‌خود را اولا !درست پیدا کنند و ثانیا درست پیاده کنند.
مساله پیدا نبودن نقش ها و ناهماهنگی نهادها در جامعه بسیار مشهود است
عضو شورای راهبردی جبهه بانوان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی تاکید کرد: متولیان امر در هر دو بعد کم گذاشته اند و ما باید شرمنده پیشگاه این بانوی عزیز باشیم که بعد از گذشت از ۴۰ سال از انقلاب اولا: در بعضی از نهادها اصلا چنین دغدغه ای پیش نیامده و‌ثانیا یا جایگاه و نقش نهادها درست تشخیص داده نشده یا درست عمل نشده است‌، مثال های متعددی است که عدم همخوانی نهادها نه تنها ف
ایده نداشته بلکه گاهی ضرر هم داشته است، در یک جامعه که همه نهادها به‌ منزله یک‌ قطعه پازل عمل می کنند از یک طرف توقع حجاب و عفاف داشت واز طرف دیگر رسانه و تلویزیون الگویی که در فیلم وسریال معرفی می کنند نابهنجار و مخالف حجاب باشد واز طرف دیگر در اصناف پوشاک هنجار پوشش ضد عفاف و حجاب باشد، در بعد رابطه اخلاقی زن و شوهر هم که زندگی حضرت زهرا(س) بسیار قابل الگوبرداری است همین مساله پیدا نبودن نقش ها و ناهماهنگی نهادها بسیار مشهود است.
نهادهای فرهنگ ساز علمی و اجرایی در بعضی‌ موارد نه تنها ضعیف عمل کردند بلکه در جهت معرفی الگوی ضد هنجار پیش رفته اند
وی در پاسخ به این سوال که در کدام بخش از جامعه ضعف بوده است که امروز زنان و دختران ما به جای الگوپذیری از سیره حضرت زهرا(س) در زندگی و همسرداری و تربیت فرزند دنبال راهکارهایی که به عنوان مشاوره از بعضی محققان غربی هست و در شبکه های مختلف مجازی کپی و منتشر می شود پیش رفتند، اظهار کرد: این مسئولیت دامن گیر همه بخش هاست ولی به طور ویژه نهادهای فرهنگ ساز علمی و اجرایی در بعضی‌ موارد نه تنها ضعیف عمل کردند بلکه در جهت معرفی الگوی ضد هنجار پیش رفته اند، به عنوان مثال: باید پرسید کتابهای درسی دانشگاه ها و‌مدارس چقدر با‌ نگاه الگویی به اهل بیت(ع) نگاشته شده است و چه مقدار با هدف پاسخگویی به نیاز به معرفی حضرت زهرا(س) به عنوان الگو به این مساله پرداخته شده است، و ازجهت اجرایی صدا وسیما چقدر بر این شاخصه از تمام ابعاد مطالعه کرده است، چه مقدار از نظریه پردازان معتقد و صاحب فکر حوزوی و دانشگاهی برای الگو سازی بهره گرفته شده است، این اتفاق زمانی می افتد که هر مسئولی در هر بخش، اول خود را به معنای حقیقی مسئول و مورد سوال خدا و اهل بیت(ع) بداند، ثانیا مساله نیاز به الگوگیری ازحضرت زهرا(س) را نه صرفا یک‌ امر خوب بلکه یک ضرورت واجب و پاسخ بسیاری از مسائل و بحران های جامعه و دنیا ببیند و در مرحله بعد به دنبال نقش و جایگاه خود و عمل درست باشد.
قیامت از ما از این‌ نعمت ولایت سوال خواهد شد
استاد حوزه مشهد و دانشگاه امام رضا(ع) برای استفاده بیشتر از سیره عملی حضرت زهرا(س) تاکید کرد: همه ما باید بدانیم در برابر این‌ وجود مبارکی که خدا به ما هدیه داده است مسئولیم و به فرموده قرآن کریم در قیامت از ما از این‌نعمت ولایت سوال خواهد شد، نویسندگان باید از حضرت زهرا(س) بیشتر و بهتر بنویسند، گویندگان بیشتر و بهتر بگویند، صدا وسیما و رسانه ها بیشتر برسانند، هنرمندان، نقاشان، خطاطان، معلمان، اساتید حوزه و‌ دانشگاه، جامعه ی پزشکی، سیاست گزاران خرد وکلان و در بعد مالی کسانی که می توانند همه در هر شغل و‌ مقامی که هستند باید تلاش کنند تا نهضت معرفی درست و هنرمندانه نسبت به این‌ بانوی بزرگ‌ در خود و اطراف خود انجام شود.
وی افزود: حتی کسبه و اصناف ببینند به خاطر محبت حضرت زهرا(س) چه کردند و چه کاری می توانند انجام دهند که دختران‌ و زنان جامعه راحت تر به الگوی عفاف و حجاب و سایر القاب وصفات حضرت زهرا نزدیک شوند همسران،
پدران، مادران نیز باید نقش خود را برای الگوگیری و الگوسازی پیدا کنند.
همه تلاش کنند یک‌ ویژگی شخصیتی از حضرت زهرا(س) را در خود نهادینه کنند
اکبری، فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه فردوسی مشهد و استاد حوزه و دانشگاه، خاطر نشان کرد: خواهران و برادران بزرگوار در هر سطح شغلی و با هرسطح سوادی که دارند حداقل یک‌ کتاب از زندگی این بانوی بزرگوار اسلام داشته و‌ مطالعه کنند و تلاش کنند یک‌ ویژگی شخصیتی از ایشان را در خود نهادینه کنند، نقش زنان یک نقش واقعا بی بدیل در جامعه است و رسیدن به آن نقش و جایگاه درست زن، چیزی است که همه ی اقشار جامعه در آن دخالت دارند،
نورانیت حضرت زهرا(س) آنقدر قوی است که می تواند وجود ما را به حدی قوی کند که راه آمادگی برای ظهور منجی عالم وحضرت مهدی(عج) برای ما فرسنگ ها نزدیک‌ شود و ان شاالله به زودی شاهد ظهور این‌نورانیت در جامعه باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات