خبرهای داغ:
مدیر پژوهشکده و اندیشکده تمدن‌سازان آرکا از اختتامیه فتح الفتوح ۲ تا پایان سال جاری و آغاز به کار فتح الفتوح ۳ با محوریت "شیراز، جایگاه تمدن" خبر داد.
کد خبر: ۹۴۱۶۰۷۶
|
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰

دکتر ایمان ایمانی‌فر، مدیر پژوهشکده و اندیشکده تمدن‌سازان آرکا در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در شیبراز، ضمن اعلام ادامه سلسله همایش های فتح الفتوح توسط این اندیشکده، اظهار داشت: حوزه علوم انسانی از جمله حوزه‌های مظلوم و کمتر توجه شده در کشور است و در مظلومیت این حوزه همین بس که عده زیادی در اقصی‌نقاط ایران و جهان در حوزه دینی و اسلامی معتقد علمدار و پیشبرد علوم دینی اسلامی هستند، اما در عمل کاری از پیش نمی‌رود.

وی یکی از عمده دلایل این عدم وقوع پیشرفت در علوم انسانی را رفتار سازمانی و دولتی با این حوزه دانست و تصریح کرد: در جهان آنجایی علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی پیشرفت داشته که از فاز سازمانی و دولتی خارج شده و در بین دانشمندان، دانش‌پژوهان، اندیشکده‌ها و موسسات پژوهشی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

ایمانی‌فر رشد و پیشرفت علوم انسانی اسلامی را مدنظر قرار داد و گفت: این مسئله به عنوان پایه‌ای‌ترین و قابل اتکاترین علم در حوزه‌های مختلف است که زمینه‌ساز و به‌وجودآورنده همه رخدادها و پدیده‌هایی است که در دل اسلام نهفته و به وقع پیوسته است.

وی با بیان اینکه نیاز و تمرکز جدی باید به این حوزه در سطح کشور باشد، ادامه داد: پژوهشکده و اندیشکده تمدن‌سازان آرکا با هدف رشد و پیشرفت علوم انسانی اسلامی تشکیل شد و همایش‌ها، سمینارها و مسابقات مختلفی را در این حوزه برگزار کرده و می‌کند.

مدیر پژوهشکده و اندیشکده تمدن‌سازان آرکا با یادآوری اینکه مجموعه همایش‌هایی با نا م فتح‌الفتوح هم در این راستا برگزار شده، تصریح کرد: این مجموعه همایش‌ها، با رویکرد اصیل به فضای تمدنی علوم انسانی اسلامی برگزار شده و هم‌اکنون هم در حال پایان و اختتامیه فتح‌الفتوح 2هستیم و داوری مقالات و یادداشت‌های علمی این همایش هم به پایان رسیده است.

وی با اعلام اینکه تا قبل از پایان سال جاری، آئین اختتامیه و همایش اصلی فتح‌الفتوح 2 برگزار می‌شود، ادامه داد: مقالات برگزیده و مورد تائید داوران این همایش هم همچون فتح‌الفتوح1 در مجامع دانش رسمی کشور نمایه، و در ادامه تبدیل به کتاب مجموعه مقالات و یادداشت‌های علمی فتح‌الفتوح خواهند شد.

ایمانی‌فر با تاکید بر اینکه دو هدف اصلی در این همایش‌ها، رشد، ارتقا، تفکر و تامل و تدبر و اندیشه در حوزه علوم انسانی اسلامی، و تشویق علاقه‌مندان این حوزه به پژوهش، تفسیر و تحقیق است که در این راستا، هم دوره‌های توانمندسازی برگزار شد و هم تلاش شد که علاقه‌مندان این عرصه به این خودباوری برسند که می‌توانند در حوزه علمی پوهشی رشد کنند و مقالاتی ارائه کنند که علاوه بر اینکه در سطح ملی نمایه شده و در اختیار دیگران قرار بگیرد، خودشان هم اثری ارائه دهند که قابل افتخار باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها