خبرهای داغ:
سعیدی مطرح کرد؛

کاشت بیش از ۱۰۰هزار نهال به یاد شهدای عشایر

مسئول بسیج عشایری کشور گفت: عشایر مدافعان واقعی محیط زیست هستند و در استقبال از کنگره ده هزار شهید جامعه عشایری کشور بیش از ۱۰۰هزار اصله نهال در مناطق عشایری کشور غرس کردند.
کد خبر: ۹۴۲۵۰۸۰
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

احمد سعیدی، مسئول بسیج عشایری کشور در گفتگو با سرویس اجتماعی خبرگزاری بسیج گفت: جامعه عشایر در طول سالیان متمادی مدافعان محیط زیست بوده و هستند و نقش موثری در حفاظت از منابع طبیعی دارند.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح چرای دام در مراتع گفت: تعادل دام و مرتع همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی است که با مدیریت صحیح و رعایت اصول علمی و تجربی می توان مراتع را غنی و قابل استفاده نگه داشت. از طرفی باید مشکلات عشایر نیز در تامین علوفه در زمانهایی که نمی توانند از مرتع استفاده نمایند تامین شود و علوفه و نهاده های دامی به موقع و با قیمت مناسب در اختیارشان قرار گیرد تا عشایر دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند.

سعیدی افزود: بر اساس مطالعات علمی انجام شده ، حضور دام در مراتع به غنای خاک ، باروری و تکثیر گیاهان کمک می کند، لذا باید تمهیدات لازم برای مدیریت حضور عشایر،  در راستای حفظ مراتع انجام شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: در هر منطقه ای که حضور عشایر پر رنگ تر بوده، حیات وحش آن منطقه نیز بهتر حفظ شده است و حضور عشایر در منطقه ، عرصه را برای شکارچیان غیر مجاز تنگ کرده و با حضور عشایر شکار غیر مجاز گونه های جانوری نیز کاهش می یابد.

سعیدی افزود: عشایر طبیعت را خانه و سرمایه ی خود می دانند و از آن با حداکثر توان حفاظت می کنند، اگر بگوییم مدافعان واقعی محیط زیست عشایرند، گزافه نگفته ایم. هیچ آتش سوزی منشاء عشایری نداشته و بالعکس هرجایی که حضور عشایر کمرنگ بوده، آتش سوزی های ناشی از سهل انگاری گردشگران یا سایر افراد باعث از بین رفتن سطح وسیعی از مراتع شده ولی در جاهایی که عشایر حضور داشته اند، به صورت خودجوش و با کمترین امکانات بیشترین نقش را در اطفای حریق داشته اند.

مسئول بسیج عشایری کشور ضمن اعلام هوشیار باش به کلیه رده های بسیج عشایری گفت: با توجه نزدیک شده به فصل گرما و خشک شدن گیاهان، احتمال حریق توسط گرما، اشیاء براق و یا سایر عوامل بالا می رود، لذا تمامی رده های بسیج عشایر موظفند ضمن توجیه عشایر به رعایت نکات ایمنی در جلوگیری از حریق، آمادگی کامل برای اطفای حریق های احتمالی در همان ساعات اولیه را داشته باشند تا از گسترش آنها جلوگیری شود. همچنین گشت های امنیتی بسیج نیز باید با شروع فصل گرما علاوه بر اجرای ماموریت قبلی حضور خود را در مراتع بیشتر نموده و هر گونه مورد مشکوک به آتش سوزی را گزارش نموده و تا اقدامات بعدی برای پیشگیری از حریق انجام گردد.

وی همچنین خطاب به گردشگران و مسافران و کوهنوردان گفت: از همه عزیزان درخواست داریم حتی الامکان از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند و اگر روشن کردند، حتما قبل از ترک محل ، آتش را به طور کامل خاموش کنند، همچنین درخواست داریم از باقی گذاشتن اشیاء براق مانند شیشه و قوطی های آلومینیومی که باعث انعکاس نور می شوند، جدا خودداری نمایند.

سعیدی با اشاره به برگزاری کنگره ده هزار شهید جامعه عشایری در سال جاری گفت: در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان، همینطور مبتنی بر آموزه های دینی و در استقبال از این کنگره، ، پویش "ده هزار شهید، ده هزار نهال"  را در هفته درختکاری راه اندازی نمودیم و با تشویق و ترغیب و فراهم نمودن بستر لازم، بیش از 100.000 اصله نهال توسط بسیجیان عشایردر مراتع و مناطق عشایری کاشته شد.

عشایر در راستای برگزاری کنگره ، حفظ محیط زیست و احیای مراتع، اقدام به کاشت بیش از 100.000 اصله نهال در مراتع و مناطق عشایری نمودند. گفتنی است این نهال ها متناسب با اقلیم هر منطقه و با مشورت کارشناسان محیط زیست انتخاب شده اند.

سعیدی افزود امیدواریم بتوانیم هر ساله به نام و یاد شهدا در فصل درختکاری اقدامات موثری در حفظ و احیای مراتع انجام دهیم و با آموزش عشایر، گردشگران و مسافران در حفظ محیط زیست و مراتع کشور گام های بزرگتری برداریم.

کاشت بیش از ۱۰۰.۰۰۰۰ نهال به یاد شهدای عشایر/ هوشیارباش احتمال حریق در فصل گرما

ارسال نظرات