خبرهای داغ:
یک استاد حوزه عنوان کرد:

ریاضت نامشروع و رهبانیت با اسلام در تضاد است

ریاضت نامشروع و رهبانیت با اسلام در تضاد است
طبق آیه ۳۲ سوره اعراف این نعمت ها و زینت ها برای مومنان حلال گردیده و اسلام با ریاضت نامشروع و رهبانیت مخالف است و آن را نهی می کند.
کد خبر: ۹۴۲۵۹۸۱
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج -- از خوزستان: زینب سادات حسینی نیک در گفتگو با خبرنگار ما در ادامه سلسله مباحث کتاب " قوائد قرآنی با تاکید بر جهاد تبیین" به نویسندگی آقایان، سید رضی سید نژاد و ابوالقاسم بخشیان به تشریح "قائده بهره مندی توامان از دنیا و آخرت" پرداخت و گفت: به فرموده امام کاظم(ع) برای دنیایت چنان تلاش کن که گویا تا ابد جاویدان خواهی ماند و برای آخرتت هم چنان باش که گویی فردا می میری. طبق فرمایش امام علی (ع) نیز بهره مندی توامان از دنیا و آخرت از ویژگی های پرهیزگاران است.
وی توضیح داد: از منظر شهید مطهری سه رابطه بین دنیا و آخرت وجود دارد. رابطه میان برخورداری از دنیا و آخرت، رابطه میان هدف قرار گرفتن دنیا و هدف قرار دادن آخرت و نیز رابطه میان هدف قرار دادن یکی از این دو با برخورداری از دیگری . رابطه اول به هیچ وجه از نوع تضاد نیست و جمع میان آن دو ممکن است. رابطه دوم از نوع تضاد است و امکان جمع میان آن دو وجود ندارد و اما رابطه سوم تضاد یک طرفه است یعنی میان هدف قرار گرفتن دنیا و برخورداری از آخرت تضاد است و میان هدف قرار گرفتن آخرت و برخورداری از دنیا تضاد نیست. بهره مندی را ناقص انجام بدهی از بهره مندی کامل بی نصیب می مانی.
این استاد حوزه به چند تذکر قرآنی حول محور این قائده اشاره کرد و افزود: بر خلاف دیدگاه کج فهمانی که می گویند مال و ثروت دنیا خوب نیست، خداوند در آیه " و ابتغ فیما اتاک الله الدار الآخره و لا تنس نصیبک من الدنیا" سوره قصص می فرماید که به هر چیزی که خداوند به تو عطا کرده بکوش و بهره ات از لذات و نعمت های حلال دنیا را داشته باش. نعمت دنیا وسیله است برای رسیدن به آخرت.
حسینی نیک با تفسیر آیه ۲۰۰ و ۲۰۱ سوره بقره به دیگر تذکر قرآن پرداخت و گفت: دنیا مقدمه ای برای رسیدن به آخرت است و آنچه در دنیا و آخرت طلب می کنی باید حسنه باشد. سطحی نگر نباشیم و تنها برای زندگی کوتاه مادی از خداوند طلب نعمت نکنیم زیرا در آخرت از آن نصیبی نخواهیم برد، پس هم دنیا را بخواه هم آخرت را .
وی توضیح داد: در این کتاب ، شناخت ماهیت دنیا به عنوان یکی از الزامات قائده بهره مندی عنوان شده به این معنی که دنیا زودگذر است، طبیعت دنیا فراز و نشیب زیادی دارد و بستری برای آزادسازی ظرفیت هاست یعنی راهی برای رسیدن به تکامل است.
این استاد حوزه، تعدیل میان اغراض و امیال در قالب آرزوهای توحیدی، تقویت معادباوری و همچنین اکتفا به قدر نیاز و کفایت یعنی برخورد زاهدانه و عدم دلبستگی و چسبندگی به دنیا را به عنوان دیگر الزامات قائده بهره مندی از دنیا و آخرت عنوان کرد.
انتهای پیام/*
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار